din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3294 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 199/2023 a invatamantului superior

Legea 199/2023 a invatamantului superior

  Publicat: 09 Dec 2023       2961 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 199/2023 a invatamantului superior

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 614 din data de 5 iulie 2023


Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Numirea in functia de reprezentant diplomatic permanent intr-un stat strain
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Confederatia este o uniune de state independente sau de unitati teritoriale autonome, infiintata pe baza unui acord international, prin care se determina conditiile de asociere a statelor si de functionare a acestora.
Balanta veniturilor si cheltuielilor dintr-o anumita perioada
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Intreprindere comuna. Asociatie de intreprinderi sau de persoane fizice, constituita pentru a realiza un anumit proiect de afacere. Conform regulilor de concurenta comunitare, �intreprinderile comune� sunt intreprinderi controlate in comun de catre cel putin alte doua intreprinderi.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Cuprinde regulile care guverneaza organizarea unui stat dat si raporturile dintre acel stat si agentii sai, pe de o parte, si ceilalti participanti la astfel de raporturi juridice, pe de alta.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si

q) principiul organizarii invatamantului confesional, potrivit cerintelor specifice fiecarui cult recunoscut;

r) principiul consultarii partenerilor sociali in luarea deciziilor;

s) principiul participarii studentilor in luarea deciziilor.

Art. 5

(1) Statul isi exercita atributiile in domeniul invatamantului superior prin Ministerul Educatiei, Guvern si Parlament.

(2) Ministerul Educatiei, in calitate de organ de specialitate al administratiei publice centrale, proiecteaza, fundamenteaza si aplica strategiile nationale in domeniul invatamantului superior.

(3) In domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii din institutiile de invatamant superior, Ministerul Educatiei si Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii au competente partajate de reglementare.

(4) Ministerul Educatiei are urmatoarele atributii principale:

a) propune politicile si strategiile nationale pentru invatamantul superior, ca parte a Spatiului european al invatamantului superior;

b) elaboreaza acte normative in aplicarea prezentei legi;

c) monitorizeaza si verifica, direct sau prin organismele abilitate in acest sens, respectarea reglementarilor privind organizarea si functionarea invatamantului superior, cercetarea universitara, managementul financiar, etica universitara, asumarea raspunderii publice si asigurarea calitatii in invatamantul superior, aplicand sanctiuni in cazul constatarii unor abateri;

d) elaboreaza, pe baza rapoartelor de acreditare si a avizului Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior, denumita in continuare ARACIS, actele normative pentru infiintarea de structuri de invatamant superior sau de institutii de invatamant superior, dupa caz;

e) gestioneaza Registrul matricol unic din Romania, denumit in continuare RMUR;

f) gestioneaza Registrul unic national integrat al diplomelor si actelor de studii, denumit in continuare RUNIDAS;

g) gestioneaza modalitatea de utilizare a formularelor actelor de studii si a documentelor universitare, prin avizarea necesarului formularelor actelor de studii si prin comandarea, in vederea tiparirii acestora, in baza inregistrarilor din RMUR, si controleaza, periodic, modul de eliberare a acestora de institutiile de invatamant superior si de Academia Romana;

h) organizeaza procedura de recunoastere si echivalare a diplomelor si certificatelor conform normelor interne si in conformitate cu normele europene;

i) elaboreaza metodologia prin care se pot recunoaste automat diplomele si certificatele obtinute in institutii de invatamant superior din statele membre ale Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European si din Confederatia Elvetiana, precum si in institutii de invatamant superior de prestigiu din alte state, pe baza unei liste aprobate si reactualizate prin ordin al ministrului educatiei;

j) elaboreaza metodologia privind recunoasterea automata a functiilor didactice universitare si a calitatii de conducator de doctorat;

k) incaseaza sume, in lei sau in valuta, pentru recunoasterea si echivalarea diplomelor si certificatelor si pentru vizarea actelor de studii;

l) elaboreaza si propune proiectul de buget pentru invatamantul superior, ca parte integranta a bugetului educatiei;

m) verifica si gestioneaza sistemul de indicatori statistici de referinta pentru invatamantul superior in scopul monitorizarii si prognozarii evolutiei invatamantului superior in raport cu piata muncii;

n) relationeaza cu autoritatile abilitate pentru monitorizarea si prognozarea evolutiei invatamantului superior in raport cu piata muncii, prin comisiile nationale;

o) sustine realizarea de studii si de cercetari in invatamantul superior;

p) publica anual, pana la data de 31 decembrie, un raport privind starea invatamantului superior, in care sunt prezentate inclusiv directiile si prioritatile de dezvoltare a invatamantului superior;

q) aproba standardele pentru ocuparea posturilor didactice din institutiile de invatamant superior, precum si standardele pentru acordarea diplomei de doctor si a atestatului de abilitare;

r) verifica modul de desfasurare a concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice si de cercetare din institutiile de invatamant superior;

s) verifica sesizarile privind desfasurarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice si de cercetare din institutiile de invatamant superior;

s) verifica, din oficiu sau la sesizare, respectarea dispozitiilor procedurale si indeplinirea standardelor in procedurile de abilitare si de acordare a diplomelor de doctor;

t) monitorizeaza insertia socioprofesionala a absolventilor de invatamant liceal si tertiar;

t) elaboreaza si asigura mentenanta Platformei nationale de raportare unica in invatamantul superior, denumita in continuare PNRUIS, prin intermediul Unitatii Executive pentru Finantarea Invatamantului Superior, a Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii, denumita in continuare UEFISCDI, in vederea colectarii datelor statistice, a raportarilor institutionale si a raportarilor individuale privind activitatea stiintifica a personalului didactic si de cercetare, solicitate de Ministerul Educatiei, de comisiile consultative ale Ministerului Educatiei, prevazute la art. 154, de Institutul National de Statistica, de ARACIS sau de alte entitati ale statului catre care institutiile de invatamant superior raporteaza date institutionale. Institutiile de invatamant superior vor avea acces la datele incluse si la rapoartele generate de aceasta platforma pentru personalul didactic si de cercetare propriu.

(5) In exercitarea atributiilor sale, prevazute la alin. (2) si (3) , Ministerul Educatiei consulta Consiliul National al Rectorilor, denumit in continuare CNR, in calitate de reprezentant al institutiilor de invatamant superior de stat, particular si confesional si, dupa caz, alte structuri asociative ale institutiilor de invatamant superior, Consiliul Minoritatilor Nationale, Consiliul Consultativ al Cultelor, sindicatele reprezentative din invatamantul superior, federatiile nationale studentesti reprezentative legal constituite la nivel national, autoritatile administratiei publice si mediul de afaceri.

(6) Ministerul Educatiei sustine si practica dialogul social, precum si consultarea factorilor interesati in ceea ce priveste strategiile nationale in domeniul educatiei si formarii profesionale. Structurile aflate in coordonarea sau subordonarea Ministerului Educatiei sustin si practica dialogul cu partenerii sociali.

Art. 6

(1) Ministerul Educatiei, in calitate de organ de specialitate al administratiei publice centrale, este abilitat sa urmareasca si sa controleze aplicarea si respectarea reglementarilor legale in sistemul de invatamant superior, sa formuleze recomandari, sa dispuna masuri si sa aplice, daca este cazul, sanctiuni.

(2) Ministerul Educatiei supravegheaza si controleaza modul in care institutiile de invatamant superior isi exercita autonomia universitara si isi asuma raspunderea publica.

(3) Ministerul Educatiei sustine si practica dialogul social si consultarea factorilor interesati in ceea ce priveste strategiile nationale in domeniul educatiei si formarii profesionale. Deciziile structurilor aflate in coordonarea sau subordonarea Ministerului Educatiei se fundamenteaza, de asemenea, pe dialogul cu partenerii sociali.

CAPITOLUL II:Sistemul de invatamant superior

Art. 7

(1) Invatamantul superior se organizeaza doar in organizatii furnizoare de educatie si institutii de invatamant superior care au obtinut autorizarea de functionare provizorie sau acreditarea, in conformitate cu prevederile legale.

(2) Statutul de organizatie furnizoare de educatie se acorda pana la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a legii de infiintare a institutiei de invatamant superior, dar nu cu mai mult de 2 ani dupa absolvirea primei generatii de studenti. In sensul prezentei legi, toate prevederile aplicabile institutiilor de invatamant superior sunt aplicabile si organizatiilor furnizoare de educatie autorizate sa functioneze provizoriu.

(3) Institutiile de invatamant superior sunt organizatii furnizoare de educatie, care desfasoara activitati de invatamant, pe baza de programe de studii autorizate si, dupa caz, acreditate, in conditiile legii, de formare initiala si continua, programe ce functioneaza cu respectarea principiului asigurarii calitatii pentru satisfacerea increderii beneficiarilor directi si indirecti din societate .

(4) Institutiile de invatamant superior pot fi de stat, particulare si confesionale. Aceste institutii au personalitate juridica, au caracter nonprofit si sunt apolitice.

(5) Statutul juridic de institutie de invatamant superior se dobandeste in urma infiintarii si acreditarii prin lege.

(6) Institutiile de invatamant superior sunt persoane juridice de drept public sau persoane juridice de drept privat si de utilitate publica si pot fi: universitati, academii de studii, institute, scoli de studii superioare, denumite in continuare institutii de invatamant superior.

Art. 8

(1) Sistemul national de invatamant superior include toate institutiile de invatamant superior acreditate.

(2) Institutiile de invatamant superior din strainatate, recunoscute legal in statul de origine, pot organiza filiale pe teritoriul Romaniei, singure sau in parteneriat cu institutii de invatamant superior acreditate din Romania, numai cu respectarea prevederilor prezentei legi cu privire la autorizarea, acreditarea si asigurarea calitatii programelor de studii.

(3) Institutiile de invatamant superior romanesti pot organiza, in Romania sau in alte state, programe de studii comune cu institutii de invatamant superior din strainatate, recunoscute de statul de origine. In cazul in care aceste programe se organizeaza in strainatate, trebuie sa respecte reglementarile legale in vigoare atat in Romania, cat si in statele respective.

(4) Institutiile de invatamant superior romanesti pot organiza filiale in alte state, singure sau in parteneriat cu institutii de invatamant superior din strainatate, recunoscute de statul de origine. In cazul in care aceste programe se organizeaza in strainatate, trebuie sa respecte reglementarile legale in vigoare atat in Romania, cat si in statele respective.

(5) Institutiile de invatamant superior romanesti acreditate pot organiza, in comun cu alte institutii de invatamant superior acreditate din Spatiul european al invatamantului superior, programe de studii integrate finalizate cu diploma comuna sau diploma dubla sau multipla, recunoscute de statul de origine, in conformitate cu o metodologie-cadru adoptata prin ordin al ministrului educatiei.





Afişează Legea 199/2023 a invatamantului superior pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 199/2023    Legea 199/2023 actualizata    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.