Regulamentul nr. 24/2009, privind lichiditatea institutiilor de credit
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 891 din 18/12/2009
Avand in vedere prevederile art. 51 alin. (1) lit. d), art. 77 alin. (1), art. 150, 209, 289, 320, 324 si art. 333 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul dispozitiilor art. 25 alin. (2) lit. a) si ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei si ale art. 420 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezentul regulament reglementeaza, la nivel individual, nivelul minim de lichiditate si se aplica institutiilor de credit, persoane juridice romane, cat si sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit straine.
(2) Casa centrala a cooperativelor de credit este responsabila pentru aplicarea prevederilor alin. (1) si la nivelul retelei cooperatiste.
Art. 2. - In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) grup de clienti aflati in legatura - doua sau mai multe persoane fizice si/sau juridice:
- care constituie, daca nu se dovedeste altfel, un singur risc de lichiditate, deoarece una dintre persoane detine, direct sau indirect, controlul asupra celeilalte ori celorlalte;
- intre care nu exista o relatie de control in sensul exprimat la prima liniuta, dar care trebuie sa fie considerate ca reprezentand un singur risc de lichiditate, deoarece intre ele exista asemenea legaturi incat retragerea de catre una dintre persoane a unui depozit, inchiderea unui cont curent si/sau utilizarea unui angajament de finantare primit de la institutia de credit poate atrage din partea celorlalte persoane retragerea depozitelor, inchiderea conturilor curente si/sau utilizarea angajamentelor de finantare primite de la institutia de credit;
b) risc mare de lichiditate - riscul de lichiditate fata de o persoana sau fata de un grup de clienti aflati in legatura, a carei valoare reprezinta cel putin 10% din valoarea datoriilor, altele decat imprumuturile, si a angajamentelor de finantare date de institutia de credit evidentiate in afara bilantului;
c) durata ramasa de scurs - durata de viata reziduala a activelor, a datoriilor, a angajamentelor primite/date de institutia de credit evidentiate in afara bilantului si a sumelor de primit/platit aferente instrumentelor financiare derivate, stabilita in functie de scadentele acestora;
d) sume de primit/platit aferente instrumentelor financiare derivate - sumele ce urmeaza a fi incasate/platite in cadrul operatiunilor cu instrumente financiare derivate, cu respectarea urmatoarelor cerinte:
- pentru operatiunile ferme de schimb la termen, contractele swap de trezorerie si contractele swap financiar de devize, sumele de primit/platit sunt date de valorile corespunzatoare inscrise in conturile in afara bilantului;
- pentru celelalte instrumente financiare derivate, sumele de primit/platit sunt date de valoarea justa a respectivelor instrumente, inregistrata in conturile din bilant .
e) tarile din categoria A - statele membre ale Uniunii Europene si tarile care sunt membre depline ale Organizatiei de Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), precum si acele tari care au incheiat acorduri speciale de imprumut cu Fondul Monetar International (FMI) in cadrul acordurilor generale de imprumut (GAB); in cazul in care o tara din aceasta categorie isi reesaloneaza datoria publica externa, tara respectiva este exclusa din categoria A pe o perioada de 5 ani. Pentru scopurile prezentului regulament, Romania este tratata separat de celelalte state membre ale Uniunii Europene;
f) excedent/deficit de lichiditate - diferenta pozitiva/negativa dintre lichiditatea efectiva si lichiditatea necesara;
g) termen de valabilitate - termenul pana la care garantiile pot fi executate;
h) perioada de aplicare - intervalul de timp in care trebuie mentinut in conturile deschise la Banca Nationala a Romaniei nivelul prevazut al rezervelor minime obligatorii, stabilit conform prevederilor reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei privind regimul rezervelor minime obligatorii;
i) deficit de rezerve - deficitul determinat in conformitate cu reglementarile Bancii Nationale a Romaniei privind regimul rezervelor minime obligatorii.
Art. 3. - In scopul prezentului regulament, institutiile de credit fata de care institutia de credit inregistreaza datorii interbancare, altele decat imprumuturile, si angajamente de finantare date, evidentiate in afara bilantului, sunt considerate grup de clienti aflati in legatura .
Art. 4. - (1) Pentru activele, datoriile si angajamentele de finantare primite/date de institutia de credit, evidentiate in afara bilantului, pentru care sunt prevazute si scadente intermediare, durata ramasa de scurs se stabileste in functie de acestea si de scadenta finala.
(2) Pentru operatiunile de primire/dare in pensiune, de dare/luare cu imprumut si de vanzare cu posibilitatea de rascumparare durata ramasa de scurs se stabileste in functie de durata ramasa pana la scadenta operatiunii de finantare, de dare/luare cu imprumut, respectiv de vanzare cu posibilitatea de rascumparare, independent de durata de viata reziduala a titlurilor care stau la baza operatiunilor respective.
CAPITOLUL II
Supravegherea riscului de lichiditate
SECTIUNEA 1
Supravegherea indicatorului de lichiditate
Art. 5. - Supravegherea riscului de lichiditate se realizeaza:
a) de institutiile de credit, potrivit prevederilor reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei privind cadrul de administrare a activitatii institutiilor de credit, procesul intern de evaluare a adecvarii capitalului la riscuri si conditiile de externalizare a activitatilor acestora;

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
