din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2343 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » Legea nr. 203/1999, (republicata) privind permisele de munca

Legea nr. 203/1999, (republicata) privind permisele de munca

  Publicat: 18 Mar 2009       7467 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Legea nr. 203/1999, (republicata) privind permisele de munca

Ultimele acte modificatoare
- Legea nr. 18/2005
- O.U.G. nr. 130/2005
- O.G. nr. 49/2006.

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Legatura politica si juridica permanenta dintre persoana fizica si stat,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
(Subsidiary) Companie in care peste 50% din actiunile cu drept de vot (voting shares) sunt detinute de catre o alta companie, denumita companie mama (parent company).
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Mod de organizare a vietii in comun a oamenilor,
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
(Subsidiary) Companie in care peste 50% din actiunile cu drept de vot (voting shares) sunt detinute de catre o alta companie, denumita companie mama (parent company).
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Document oficial, eliberat in conditiile legii, care da dreptul titularului sa fie incadrat in munca in Romania.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
(Subsidiary) Companie in care peste 50% din actiunile cu drept de vot (voting shares) sunt detinute de catre o alta companie, denumita companie mama (parent company).
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Document oficial, eliberat in conditiile legii, care da dreptul titularului sa fie incadrat in munca in Romania.
Modificare temporara a contractului de munca, prin trimiterea persoanei incadrate sa presteze munca la o alta unitate, intr-o perioada de pana la 6 luni,
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
(Subsidiary) Companie in care peste 50% din actiunile cu drept de vot (voting shares) sunt detinute de catre o alta companie, denumita companie mama (parent company).
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Document oficial, eliberat in conditiile legii, care da dreptul titularului sa fie incadrat in munca in Romania.
Document oficial, eliberat in conditiile legii, care da dreptul titularului sa fie incadrat in munca in Romania.
Document oficial, eliberat in conditiile legii, care da dreptul titularului sa fie incadrat in munca in Romania.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Document oficial, eliberat in conditiile legii, care da dreptul titularului sa fie incadrat in munca in Romania.
Document oficial, eliberat in conditiile legii, care da dreptul titularului sa fie incadrat in munca in Romania.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Document oficial, eliberat in conditiile legii, care da dreptul titularului sa fie incadrat in munca in Romania.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
(Subsidiary) Companie in care peste 50% din actiunile cu drept de vot (voting shares) sunt detinute de catre o alta companie, denumita companie mama (parent company).
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
A fost promulgat la 11.09.1865
Mod de organizare a vietii in comun a oamenilor,


Art. 1. - Prezenta lege reglementeaza incadrarea in munca a strainilor pe teritoriul Romaniei si conditiile de eliberare a permiselor de munca .

Art. 2. - In sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:

a) strain - persoana care nu are cetatenie romana;

b) permisul de munca - documentul oficial, eliberat in conditiile legii, care da dreptul titularului sa fie incadrat in munca sau detasat in Romania la un singur angajator;

c) lucratorul stagiar - strainul incadrat in munca, a carui prezenta pe teritoriul Romaniei este strict determinata in timp si are drept scop imbunatatirea pregatirii profesionale si a cunostintelor lingvistice si culturale;

d) lucratorul sezonier - strainul incadrat in munca pe teritoriul Romaniei, pe un loc de munca bine definit, intr-un sector de activitate care se desfasoara in functie de succesiunea anotimpurilor, in baza unui contract individual de munca incheiat pe perioada determinata, care nu poate depasi 6 luni intr-un interval de 12 luni;

e) lucratorul transfrontalier - strainul incadrat in munca in localitatile de frontiera de pe teritoriul Romaniei si care se intoarce in fiecare zi sau cel putin o data pe saptamana in zona de frontiera a unui stat care are frontiera comuna cu Romania, in care isi are domiciliul si al carui cetatean este.

f) lucratorul detasat - strainul calificat, angajat al unei persoane juridice straine, care poate sa desfasoare activitate pe teritoriul Romaniei de maximum un an de zile la un interval de minimum 5 ani, in urmatoarele situatii:

i) isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei pe o perioada de pana la un an de zile, la o persoana juridica din Romania, in baza unui contract comercial de prestari de servicii incheiat intre persoana juridica din Romania si angajatorul strain al lucratorului detasat;

ii) isi desfasoara activitatea, ca urmare a deciziei de schimbare temporara a locului de munca emise de catre o companie straina cu sediul pe teritoriul unui stat membru al Organizatiei Mondiale a Comertului, la o reprezentanta, sucursala ori filiala a sa, aflata pe teritoriul Romaniei;

iii) isi desfasoara activitatea la o societate comerciala, persoana juridica romana, al carei asociat/actionar este compania straina, cu acelasi obiect de activitate, daca nu este in raporturi de munca cu o alta persoana juridica romana.

g) personal inalt calificat - profesori universitari, cercetatori si personal stiintific care desfasoara in Romania o activitate academica sau o activitate de cercetare in cadrul universitatilor, institutiilor de educatie si cercetare, autoritatilor si institutiilor din sistemul administratiei publice centrale.

Art. 3. - (1) Permisul de munca poate fi eliberat, la cerere, strainilor care indeplinesc conditiile prevazute de legislatia romana cu privire la incadrarea in munca si care au aplicata pe documentele de trecere a frontierei viza de lunga sedere pentru angajare in munca .

(11) Viza de lunga sedere pentru angajare in munca se acorda strainului in baza avizului favorabil al Oficiului pentru Migratia Fortei de Munca si al Autoritatii pentru straini.

(2) Permisul de munca poate fi eliberat, cu respectarea reglementarilor in vigoare, fara a fi necesara obtinerea vizei de lunga sedere pentru angajare in munca, strainilor aflati in una dintre urmatoarele situatii:

a) provin din state cu care Romania are incheiate acorduri, conventii sau intelegeri de desfiintare a vizelor pentru trecerea frontierei in acest scop sau pentru care Romania a renuntat unilateral la obligativitatea vizelor;

b) beneficiaza de drept de sedere temporara pentru reintregirea familiei, acordat in conditiile stabilite de legislatia privind regimul strainilor in Romania;

c) beneficiaza de drept de sedere temporara in scop de studii si solicita incadrarea in munca in baza unor contracte individuale de munca cu timp partial, cu program de maximum 4 ore pe zi;

d) sunt membri de familie - sot, sotie, copii - ai cetatenilor romani cu domiciliul in Romania.

e) sunt detasati pe teritoriul Romaniei in baza vizei de lunga sedere pentru alte scopuri.

Art. 31. - (1) In situatia in care un angajator persoana juridica cu sediul in Romania ori o reprezentanta, sucursala sau filiala din Romania a unei persoane juridice cu sediul in strainatate face dovada realizarii unor investitii directe cu impact semnificativ in economie, in sensul prevederilor Legii nr. 332/2001 privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie, cu modificarile ulterioare, in care lucratorul detasat are o implicare directa si necesara, perioada pentru care acesta desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei poate fi prelungita pana la 3 ani.

(2) In temeiul prevederilor acordurilor, conventiilor sau intelegerilor internationale la care Romania este parte, perioada pentru care lucratorul detasat desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei poate fi prelungita in conditiile si situatiile prevazute in mod expres de acestea.

(3) Prevederile art. 2 lit. f) referitoare la perioada pentru care lucratorul detasat poate sa desfasoare activitate pe teritoriul Romaniei nu se aplica in cazul cetatenilor straini angajati ai persoanelor juridice stabilite in unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau in unul dintre statele semnatare ale Acordului privind Spatiul Economic European.

Art. 4. - (1) Permisul de munca se elibereaza de Oficiul pentru Migratia Fortei de Munca, institutie publica aflata in subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.

(2) Tipurile de permise de munca ce pot fi acordate strainilor sunt urmatoarele:

a) Permis de munca de tip A (lucratori permanenti) - da dreptul titularului sa fie incadrat in munca pe baza contractului individual de munca pe o perioada de cel mult 12 luni, cu posibilitatea prelungirii pe noi intervale de pana la 12 luni, la o singura persoana fizica sau juridica din Romania ori la o reprezentanta, sucursala sau filiala din Romania a unei persoane juridice cu sediul in strainatate;

b) Permis de munca de tip B (lucratori detasati) - da dreptul titularului sa presteze munca, in conditiile legii, in baza deciziei de detasare de la un angajator persoana juridica straina la un angajator persoana juridica din Romania ori la o reprezentanta, sucursala sau filiala din Romania a unei persoane juridice cu sediul in strainatate;

c) Permis de munca de tip C (lucratori sezonieri) - da dreptul titularului sa fie incadrat in munca pe teritoriul Romaniei pentru o perioada de cel mult 6 luni intr-un interval de 12 luni, neputand fi prelungit in vederea ocuparii unui loc de munca de alta natura;

d) Permis de munca de tip D (lucratori stagiari) - da dreptul titularului sa fie incadrat in munca pe teritoriul Romaniei pentru o perioada de stagiu de cel mult 12 luni, cu posibilitatea de prelungire pana la obtinerea calificarii profesionale pentru care s-a organizat stagiul;

e) Permis de munca de tip E (sportivi) - da dreptul sportivilor profesionisti sa fie incadrati in munca la un singur angajator roman, al carui obiect principal de activitate il constituie desfasurarea de activitati sportive, pe o perioada de cel mult 12 luni, cu posibilitatea prelungirii pe noi intervale de pana la 12 luni.

f) Permis de munca de tip F (nominal) - se elibereaza pentru activitati sezoniere strainului care a desfasurat anterior activitati in baza unui permis de munca de tip C, la acelasi angajator de pe teritoriul Romaniei, si care a respectat obligatia de a parasi teritoriul Romaniei la expirarea duratei contractului individual de munca anterior, potrivit conditiilor impuse prin lege;

g) Permis de munca de tip G (lucratori transfrontalieri) - da dreptul titularului sa fie incadrat in munca pe baza contractului individual de munca pe o perioada de cel mult 12 luni, cu posibilitatea prelungirii pe noi intervale de pana la 12 luni la o singura persoana fizica sau juridica din Romania, ori la o reprezentanta, sucursala sau filiala din Romania a unei persoane juridice cu sediul in strainatate, in conditiile art. 2 lit. e).

(3) La data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana cetatenii straini angajati ai persoanelor juridice stabilite intr-unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau intr-unul dintre statele semnatare ale Acordului privind Spatiul Economic European pot fi detasati in Romania fara a fi necesara obtinerea permisului de munca .

(4) In temeiul prevederilor acordurilor, conventiilor sau intelegerilor internationale la care Romania este parte, permisele de munca pot fi eliberate sau prelungite in conditiile si situatiile prevazute in mod expres de catre acestea.

(5) Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei, cu avizul ministrului administratiei si internelor, poate decide eliberarea in procedura speciala a permisului de munca pentru persoanele care urmeaza sa desfasoare in Romania, in baza unui contract individual de munca, activitati cu influente majore asupra dezvoltarii economice a tarii, in conditiile achitarii de catre angajator a unui tarif de 2.000 euro, daca acele persoane fac dovada detinerii unei calificari, ce presupune studii superioare de lunga durata, in domeniul de interes, precum si lipsa antecendentelor penale.

(6) Prevederile alin. (5) sunt aplicabile cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene, precum si ai statelor semnatare ale Acordului privind Spatiul Economic European pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.

(7) Litigiile in legatura cu refuzul acordarii avizului prevazut la art. 3 alin. (11) si a permisului de munca, respectiv a prelungirii acestuia din urma, se solutioneaza potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.

Art. 5. - (1) Abrogat.

(2) Prevederile art. 80 alin. (3) si ale art. 82 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile ulterioare, prin care se limiteaza posibilitatea prelungirii contractelor individuale de munca pe durata determinata, nu sunt aplicabile strainilor.

Art. 6. - Pot fi incadrati in munca sau, dupa caz, pot presta munca la persoane fizice sau juridice din Romania, fara permis de munca, urmatoarele categorii de persoane:

a) strainii care si-au stabilit, potrivit legii, domiciliul in Romania;

b) cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor semnatare ale Acordului privind Spatiul Economic European si membrii de familie ai acestora;

c) strainii al caror acces pe piata muncii din Romania este reglementat prin acorduri, conventii sau intelegeri bilaterale incheiate de Romania cu alte state;

d) strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania;

e) Abrogat;

f) Abrogat;





Afişează Legea nr. 203/1999, (republicata) privind permisele de munca pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice