Legea nr. 69/2010, legea responsabilitatii fiscal-bugetare
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 252 din 20 aprilie 2010
Art. 1 
Prezenta  lege are ca obiective principale: 
1. asigurarea si mentinerea disciplinei fiscal-bugetare, a transparentei si sustenabilitatii pe termen mediu si lung a finantelor publice; 
2. stabilirea unui cadru de principii si reguli pe baza caruia Guvernul sa asigure implementarea politicilor fiscal-bugetare care sa conduca la o buna gestiune financiara a resurselor; 
3. gestionarea eficienta a finantelor publice pentru a servi interesul public pe termen lung, asigurarea prosperitatii economice si ancorarea politicilor fiscal-bugetare intr-un cadru durabil.  
Art. 2 
Dispozitiile prezentei  legi se aplica autoritatilor, institutiilor si entitatilor publice si/sau de utilitate publica prevazute la art. 2 pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si, respectiv, la art. 2 pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, finantate potrivit art. 62 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 67 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si altor entitati finantate in proportie de peste 50% din fonduri publice, stabilite potrivit normelor europene.  
Art. 3 
In sensul prezentei  legi, urmatorii termeni vor fi definiti astfel: 
1. strategia fiscal-bugetara i¿½ documentul de politica publica ce stabileste obiectivele si prioritatile in domeniul fiscal-bugetar, tintele veniturilor si cheltuielilor bugetului general consolidat si ale bugetelor componente ale bugetului general consolidat, precum si evolutia soldului bugetului general consolidat pe o perioada de 3 ani; 
2. bugetul general consolidat i¿½ ansamblul bugetelor componente ale sistemului bugetar agregate si consolidate pentru a forma un intreg: bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul centralizat al unitatilor Administrativ-teritoriale, bugetul Trezoreriei Statului, bugetele institutiilor publice autonome, bugeteLe institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, din bugetul asigurarilor sociale de stat si din bugetele fondurilor speciale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate Integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice, bugetul fondurilor externe nerambursabile, precum si al altor entitati finantate in proportie de peste 50% din fonduri publice stabilite potrivit nOrmelor europene; 
3. cheltuielile primare ale bugetului general consolidat i¿½ cheltuielile bugetului general consolidat, din care au fost deduse platile de dobanzi aferente datoriei publice; 
4. soldul bugetului general consolidat i¿½ diferenta dintre veniturile bugetului general consolidat si cheltuielile bugetului general consolidat; 
5. soldul primar al bugetului general consolidat i¿½ diferenta dintre veniturile si cheltuielile primare ale bugetului general consolidat; 
6. deteriorarea soldului bugetului general consolidat i¿½ majorarea deficitului bugetului general consolidat sau diminuarea excedentului bugetului general consolidat fata de cel prevazut in strategia fiscal-bugetara pentru anul respectiv; 
7. ciclul economic i¿½ definit si masurat conform metodologiilor recunoscute la nivelul Uniunii Europene; 
8. cheltuielile de personal i¿½ Totalul cheltuielilor suportate din bugetul general consolidat pentru personalul din sectorul bugetar, pe parcursul unui exercitiu bugetar, respectiv cheltuielile cu salariile de baza, soldele functiilor de baza si indemnizatiile lunare de incadrare, sporurile, indemnizatiile, premiile, stimulentele si alte drepturi de natura salariala, in bani sau natura, stabilite conform legii, precum si contributiile sociale ce revin in sarcina angajatorului aferente acestora; 
9. entitati finantate in proportie de peste 50% din fonduri publice i¿½ entitati considerate ca facand parte din administratia publica daca alocatiile de la buget acopera mai mult de 50% din costurile de productie; 
10. asistenta financiara din partea Uniunii Europene si a altor donatori i¿½ asistenta financiara nerambursabila primita de Romania sub forma fondurilor nerambursabile de preaderare si postaderare potrivit prevederilor memorandumurilor si acordurilor de finantare incheiate intre Comisia Comunitatii Europene sau alti donatori si Guvernul Romaniei; 
11. bugetul centralizat al unitatilor administrativ-teritoriale i¿½ veniturile si cheltuielile bugetelor generale ale unitatilor administrativ-teritoriale, definite la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare; 
12. cheltuieli de natura investitiilor i¿½ includ cheltuielile de capital si transferuri pentru programele de dezvoltare .   
Art. 4 
(1)  Guvernul Romaniei va defini si va derula politica fiscal-bugetara pe baza urmatoarelor principii: 
1. Principiul transparentei in ceea ce priveste stabilirea obiectivelor fiscal-bugetare si derularea politicii fiscale si bugetare 
Guvernul si autoritatile publice locale au obligatia de a face publice si de a mentine in dezbatere un interval de timp rezonabil toate informatiile necesare ce permit evaluarea modului de implementare a politicilor fiscale si bugetare, rezultatelor acestora si a starii finantelor publice centrale si, respectiv, locale. 
2. Principiul stabilitatii 
Guvernul are obligatia de a conduce politica fiscal-bugetara intr-un mod care sa asigure predictibilitatea acesteia pe termen mediu, in scopul mentinerii stabilitatii macroeconomice. 
3. Principiul responsabilitatii fiscale Guvernul are obligatia de a conduce politica fiscal-bugetara in mod prudent si de a gestiona resursele si obligatiile bugetare, precum si riscurile fiscale de o maniera care sa asigure sustenabilitatea pozitiei fiscale pe termen mediu si lung. Sustenabilitatea finantelor publice presupune ca, pe termen mediu si lung, Guvernul sa aiba posibilitatea sa gestioneze riscuri sau situatii neprevazute, fara a fi nevoit sa opereze ajustari semnificative ale cheltuielilor, veniturilor sau deficitului bugetar cu efecte destabilizatoare din punct de vedere economic sau social. 
4. Principiul echitatii 
Guvernul va derula politica fiscal-bugetara luand in calcul impactul financiar potential asupra generatiilor viitoare, precum si impactul asupra dezvoltarii economice pe termen mediu si lung. 
5. Principiul eficientei 
Politica fiscal-bugetara a Guvernului va avea la baza utilizarea eficienta a resurselor publice limitate, va fi definita pe baza eficientei economice, iar deciziile de alocare a investitiilor publice, inclusiv cele finantate din fonduri nerambursabile primite de la Uniunea Europeana si alti donatori, se vor baza inter alia pe evaluarea economica, precum si pe evaluarea capacitatii de absorbtie . 
6. Principiul gestionarii eficiente a cheltuielilor de personal platite din fonduri publice 
Politica salariala si a numarului de personal aferenta institutiilor, autoritatilor, entitatilor publice si/sau de utilitate publica trebuie sa fie in conformitate cu tintele fiscal-bugetare din strategia fiscal-bugetara, cu scopul de a eficientiza gestiunea fondurilor cu aceasta destinatie. 

Citeşte mai multe despre:
 Consultă un avocat online
 Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE | 
Ultimele acte normative publicate:
 Din domeniul:
            
                Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale
            Din domeniul:
            
                Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale
            
        
     Din domeniul:
            
                Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale
            Din domeniul:
            
                Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale
            
        
     
     Din domeniul:
            
                Legislatie Fiscala
            Din domeniul:
            
                Legislatie Fiscala
            
        
     Din domeniul:
            
                Contencios Administrativ
            Din domeniul:
            
                Contencios Administrativ
            
        
     Din domeniul:
            
                Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale
            Din domeniul:
            
                Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale
            
        
     Din domeniul:
            
                Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute
            Din domeniul:
            
                Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute
            
        
     Din domeniul:
            
                Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale
            Din domeniul:
            
                Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale
            
        
     Din domeniul:
            
                Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale
            Din domeniul:
            
                Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale
            
        
     Din domeniul:
            
                Legislatie Fiscala
            Din domeniul:
            
                Legislatie Fiscala
            
        
     Din domeniul:
            
                Diverse Domenii juridice
            Din domeniul:
            
                Diverse Domenii juridice
            
        
     Din domeniul:
            
                Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute
            Din domeniul:
            
                Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute
            
        
     Din domeniul:
            
                Contencios Administrativ
            Din domeniul:
            
                Contencios Administrativ
            
        
     Din domeniul:
            
                Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale
            Din domeniul:
            
                Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale
            
        
     Din domeniul:
            
                Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale
            Din domeniul:
            
                Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale
            
        
     
     Din domeniul:
            
                Legislatie Fiscala
            Din domeniul:
            
                Legislatie Fiscala
            
        
     Articole Juridice
 Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
 Jurisprudenţă
 JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti 
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti 
 Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? 
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti 
 Ştiri Juridice
 Ştiri Juridice Tabloul Avocatilor din Romania
 Tabloul Avocatilor din Romania Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
 Tabloul Avocatilor din Republica Moldova Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
 Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania Tabloul Contabililor din Romania
 Tabloul Contabililor din Romania Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
 Tabloul Detectivilor Particulari din Romania Tabloul Evaluatorilor din Romania
 Tabloul Evaluatorilor din Romania Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
 Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
 Tabloul Expertilor Judiciari din Romania Tabloul Mediatorilor din Romania
 Tabloul Mediatorilor din Romania Tabloul Notarilor Publici din Romania
 Tabloul Notarilor Publici din Romania Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
 Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania Tabloul Psihologilor din Romania
 Tabloul Psihologilor din Romania Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
 Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
 Arhiva Stirilor juridice din anul 2007 Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
 Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
	