Legea 672/2002 (Republicata 2011), privind auditul public intern
Republicata in Monitorul Oficial nr. 856 din 5 decembrie 2011
Republicata in temeiul art. VI din Legea nr. 191/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 780 din 3 noiembrie 2011, dandu-se textelor o noua numerotare. Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 953 din 24 decembrie 2002 si a mai fost modificata si completata prin:
Ordonanta Guvernului nr. 37/2004 pentru modificarea si completarea reglementarilor privind auditul intern, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 91 din 31 ianuarie 2004, aprobata prin Legea nr. 106/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 332 din 16 aprilie 2004;
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 35/2009 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul cheltuielilor de personal in sectorul bugetar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249 din 14 aprilie 2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 260/2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 484 din 13 iulie 2009;
Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare;
Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 877 din 28 decembrie 2010, cu modificarile ulterioare.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza organizarea si exercitarea auditului public intern in entitatile publice.
Art. 2
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:
a) audit public intern - activitate functional independenta si obiectiva, de asigurare si consiliere, conceputa sa adauge valoare si sa imbunatateasca activitatile entitatii publice; ajuta entitatea publica sa isi indeplineasca obiectivele, printr-o abordare sistematica si metodica, evalueaza si imbunatateste eficienta si eficacitatea managementului riscului, controlului si proceselor de guvernanta;
b) autoritate publica - orice organ de stat sau al unitatilor administrativ-teritoriale care actioneaza, in regim de putere publica, pentru satisfacerea unui interes legitim public; sunt asimilate autoritatilor publice structurile asociative ale autoritatilor publice locale si alte persoane juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica si sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica;
c) cadrul general de competente profesionale al auditorului intern din sectorul public, denumit in continuare cadrul general de competente profesionale - cuprinde domeniile si, in cadrul lor, cunostintele, abilitatile si valorile profesionale necesare exercitarii activitatii de audit public intern in entitatile publice si care sunt specificate in Standardul Ocupational "Auditor intern in sectorul public";
d) Carta auditului public intern - document oficial care defineste scopul, obiectivele, organizarea, competentele, responsabilitatile si autoritatea structurii de audit in cadrul entitatii publice, sfera de aplicare, natura serviciilor de asigurare si consiliere, metodologia de lucru, regulile de conduita a auditorilor interni si stabileste necesitatea accesului la documente, bunuri si informatii, cu ocazia misiunilor de audit desfasurate;
e) certificat de atestare a auditorului intern din sectorul public, denumit in continuare certificat de atestare - document emis de Ministerul Finantelor Publice, prin Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI), care atesta indeplinirea conditiilor necesare pentru ca un auditor intern sa desfasoare activitati de audit public intern in entitatile publice;
f) compartiment de audit public intern - notiune generica privind tipul de structura functionala de baza a auditului public intern care, in functie de volumul si complexitatea activitatilor si riscurile asociate de la nivelul entitatii publice, poate fi: directie generala, directie, serviciu, birou sau compartiment cu minimum 2 auditori interni, angajati cu norma intreaga;
g) control intern - totalitatea politicilor si procedurilor elaborate si implementate de managementul entitatii publice pentru a asigura: atingerea obiectivelor entitatii intr-un mod economic, eficient si eficace; respectarea regulilor specifice domeniului, a politicilor si deciziilor managementului; protejarea bunurilor si informatiilor, prevenirea si depistarea fraudelor si erorilor; calitatea documentelor contabile, precum si furnizarea in timp util de informatii de incredere pentru management;
h) control financiar public intern - intregul sistem de control intern din sectorul public, format din sistemele de control ale entitatilor publice, ale altor structuri abilitate de Guvern si din unitatile centrale responsabile cu armonizarea si implementarea principiilor si standardelor de control si de audit;
i) cooperare pentru asigurarea activitatii de audit public intern in entitatile publice locale - exercitarea in comun a activitatii de audit public intern de catre mai multe entitati, una indeplinind rol de organizator, sau realizarea acestei activitati, pentru mai multe entitati publice locale, de compartimente de audit organizate la nivelul structurilor asociative de utilitate publica ale autoritatilor administratiei publice locale, in conformitate cu hotararile consiliilor locale; conditiile si termenii cooperarii sunt stabiliti intr-un acord;
j) dobandirea competentelor - procesul prin care se obtin cunostintele, abilitatile si valorile profesionale necesare unei persoane pentru a planifica si executa misiuni de audit public intern la entitatile publice si a caror detinere este confirmata de catre institutii autorizate prin lege;
k) economicitate - minimizarea costului resurselor alocate pentru atingerea rezultatelor estimate ale unei activitati, cu mentinerea calitatii corespunzatoare a acestor rezultate;
l) eficacitate - gradul de indeplinire a obiectivelor programate pentru fiecare dintre activitati si raportul dintre efectul proiectat si rezultatul efectiv al activitatii respective;
m) eficienta - maximizarea rezultatelor unei activitati in relatie cu resursele utilizate;
n) entitate publica - autoritatea publica, institutia publica, compania/societatea nationala, regia autonoma, societatea comerciala la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar majoritar si care are personalitate juridica, precum si entitatea finantata in proportie de peste 50% din fonduri publice;
o) fonduri publice - sumele alocate din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul Trezoreriei Statului, bugetele institutiilor publice autonome, fondurile provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si a caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice si din fonduri externe nerambursabile;
p) guvernanta - ansamblul proceselor si structurilor implementate de management in scopul informarii, directionarii, conducerii si monitorizarii activitatilor entitatii publice catre atingerea obiectivelor sale;
r) institutie publica - denumire generica ce include Parlamentul, Administratia Prezidentiala, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice, alte autoritati publice, institutiile publice autonome, unitatile administrativteritoriale, respectiv comunele, orasele, municipiile, judetele, sectoarele si municipiul Bucuresti, institutiile publice centrale si locale subordonate, aflate in coordonarea sau sub autoritatea altor entitati publice, indiferent de modul de finantare a activitatii lor;
s) institutie publica mica - institutia care deruleaza un buget anual de pana la nivelul echivalentului in lei a 100.000 euro pe o perioada de 3 ani consecutiv;
s) institutii autorizate - institutii de invatamant superior acreditate in Romania, precum si furnizori de formare profesionala autorizati de Consiliul National al Calificarilor si al Formarii Profesionale a Adultilor (CNCFPA);
t) patrimoniu public - totalitatea drepturilor si obligatiilor statului, unitatilor administrativ-teritoriale sau ale entitatilor publice ale acestora, dobandite sau asumate cu orice titlu; fac parte din patrimoniul public drepturile si obligatiile referitoare atat la bunurile din domeniul public, cat si din domeniul privat al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale;
t) pista de audit - stabilirea fluxurilor informatiilor, atributiilor si responsabilitatilor referitoare la acestea, precum si a modului de arhivare a documentatiei justificative complete, pentru toate stadiile desfasurarii unei actiuni, care sa permita, totodata, reconstituirea operatiunilor de la suma totala pana la detalii individuale si invers;
u) Standard Ocupational "Auditor intern in sectorul public"- document aprobat in baza Legii nr. 132/1999 privind infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului National al Calificarilor si al Formarii Profesionale a Adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care precizeaza unitatile de competenta si nivelul calitativ asociat rezultatelor activitatilor specifice privind ocupatia de auditor intern in sectorul public;
v) structuri asociative ale autoritatilor publice locale, denumite in continuare structuri asociative - includ: Asociatia Comunelor din Romania, Asociatia Oraselor din Romania, Asociatia Municipiilor din Romania, Uniunea Nationala a Consiliilor Judetene din Romania si alte forme asociative de interes general pentru administratia publica locala, constituite potrivit legii, precum si structurile teritoriale cu personalitate juridica ale acestora, dupa caz.
Capitolul II - Organizarea auditului public intern
Art. 3
(1) Obiectivul general al auditului public intern in entitatile publice il reprezinta imbunatatirea managementului acestora si poate fi atins, in principal, prin:
a) activitati de asigurare, care reprezinta examinari obiective ale elementelor probante, efectuate in scopul de a furniza entitatilor publice o evaluare independenta a proceselor de management al riscurilor, de control si de guvernanta;
b) activitati de consiliere menite sa adauge valoare si sa imbunatateasca procesele guvernantei in entitatile publice, fara ca auditorul intern sa isi asume responsabilitati manageriale.
(2) Sfera auditului public intern cuprinde toate activitatile desfasurate in cadrul entitatilor publice pentru indeplinirea obiectivelor acestora, inclusiv evaluarea sistemului de control managerial.
(3) Ministerul Finantelor Publice si Camera Auditorilor Financiari din Romania vor elabora Cadrul comun cuprinzand obiectivele specifice auditului intern la entitatile economice din domeniul public.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
