Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) , la emiterea autorizatiei de construire/desfiintare pentru lucrari de amenajari/reabilitari interioare, care nu aduc modificari ale fatadelor cladirilor, nu este necesara existenta unei documentatii de urbanism legal aprobate.
Art. 9: Atributii speciale ale autoritatii administratiei publice judetene/a municipiului Bucuresti
(1) In conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) lit. a) pct. 1 si lit. c) pct. 1 din Lege, autorizatia de construire pentru lucrarile care urmeaza sa se execute pe terenuri care depasesc limita unei unitati administrativ-teritoriale/unui sector al municipiului Bucuresti se emite de catre presedintele consiliului judetean/primarul general al municipiului Bucuresti, cu avizul primarilor/primarilor de sector.
(2) In sensul prevederilor alin. (1) , prin lucrari care se executa pe terenuri care depasesc limita unei unitati administrativ-teritoriale/unui sector al municipiului Bucuresti se intelege lucrarile al caror amplasament traverseaza limita a doua sau mai multe unitati administrativ-teritoriale/sectoare ale municipiului Bucuresti, cum sunt, spre exemplu, dar fara a se limita la acestea: retele de transport al energiei electrice, alimentari cu apa, retele de transport al gazelor naturale, infrastructura feroviara si rutiera, parcuri industriale, eoliene si altele de aceasta natura .
(3) In situatia prevazuta la art. 4 alin. (2) din Lege, in care lucrarile urmeaza sa se realizeze pe amplasamente ce depasesc limitele judetului, respectiv ale municipiului Bucuresti, avand in vedere necesitatea armonizarii conditiilor de autorizare, autorizatiile de construire se emit de catre presedintii consiliilor judetene interesate si, dupa caz, de catre primarul general al municipiului Bucuresti, cu respectarea prevederilor avizului coordonator emis de catre autoritatea administratiei publice centrale competente.
(4) In vederea realizarii unitare a obiectivului de investitii, autorizatiile de construire prevazute la alin. (3) produc efecte numai dupa emiterea ultimei autorizatii de construire.
Art. 10: Structura institutionala a administratiei publice locale
(1) Pentru cresterea operativitatii in procesul autorizarii executarii lucrarilor de constructii, precum si in vederea respectarii termenului legal de emitere a autorizatiei, autoritatile administratiei publice competente iau masurile organizatorice necesare pentru simplificarea procedurii de emitere a autorizatiilor de construire, scop in care constituie in cadrul aparatului propriu structuri de specialitate avand in componenta personal cu pregatire in domeniile arhitecturii, urbanismului, constructiilor si instalatiilor pentru constructii, pentru gestionarea procesului de emitere a certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire/desfiintare, prin:
a) verificarea operativa privind respectarea structurii si continutului documentatiilor depuse si restituirea, dupa caz, a documentatiilor necorespunzatoare (in termen de maximum 5 zile de la inregistrarea cererii) ;
b) analiza documentelor depuse in vederea emiterii certificatelor de urbanism, precum si stabilirea cerintelor si conditiilor urbanistice necesare pentru elaborarea documentatiei tehnice - D.T. pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii;
c) analiza documentatiei pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii depuse, in vederea constatarii indeplinirii prin documentatia tehnica - D.T. a tuturor cerintelor si conditiilor urbanistice impuse prin certificatul de urbanism, a conditiilor cuprinse in avizele, acordurile, punctul de vedere si, dupa caz, actul administrativ al autoritatii pentru protectia mediului competenta, obtinute de solicitant.
d) redactarea si prezentarea spre semnare a certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire/desfiintare.
(2) Relatiile functionale, atributiile, competentele si raspunderile structurilor de specialitate, precum si asigurarea ritmicitatii functionarii acestora se stabilesc prin regulamente de organizare si functionare ale aparatului propriu al consiliilor judetene si al primariilor, dupa caz, potrivit legii.
(3) Institutia Arhitectului - Sef reprezinta autoritatea tehnica in domeniul amenajarii teritoriului si al urbanismului din cadrul administratiei publice locale care duce la indeplinire atributiile conferite de Lege ca sef al structurilor de specialitate organizate in cadrul acestora.
(4) Functia publica de conducere de arhitect-sef al judetului, al municipiului Bucuresti, al sectorului municipiului Bucuresti, al municipiului si al orasului, precum si al comunei va fi ocupata de personal cu studii superioare de lunga durata, de regula din domeniile arhitecturii, urbanismului, constructiilor si instalatiilor aferente constructiilor. La orase si comune, pana la ocuparea functiei de arhitect-sef de catre persoane cu studii superioare de lunga durata, atributiile functiei de arhitect-sef vor putea fi indeplinite si de conductor-arhitect, subinginer sau de cadre cu pregatire medie din domeniile arhitecturii si constructiilor, fara ca acestia sa poarte titlul de arhitect-sef.
Art. 11: Atributii principale ale structurilor de specialitate
(1) Structurile de specialitate, constituite potrivit prevederilor art. 45 alin. (1) din Lege in cadrul aparatului propriu al emitentilor certificatelor de urbanism si autorizatiilor de construire/desfiintare, au urmatoarele atributii principale:
a) asigurarea temeiului tehnic necesar emiterii autorizatiilor de construire/desfiintare, respectiv avizarea documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism, potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) din Lege, precum si emiterea certificatelor de urbanism;
b) organizarea activitatii de autorizare in vederea satisfacerii cerintei de simplificare a accesului cetateanului la actul de autoritate al autoritatii administratiei publice prin organizarea procedurii de emitere a autorizatiilor de construire/desfiintare.
c) organizarea si exercitarea controlului propriu privind disciplina in constructii.
(2) Prin exceptie de la prevederile art. 10 alin. (1) , structurile de specialitate constituite in cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene acorda asistenta tehnica de specialitate primarilor unitatilor administrativ-teritoriale care nu au constituite inca structuri de specialitate, in conditiile prevederilor art. 45 alin. (3) , (31) si (4) din Lege, prin analizarea cererilor si documentatiilor transmise de primari in vederea emiterii avizului structurii de specialitate pentru emiterea certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire/desfiintare din competenta de emitere a acestora, pe baza de conventie incheiata intre primari si presedintele consiliului judetean, pentru:
a) eliberarea avizului structurii de specialitate in vederea emiterii de catre primarii comunelor, oraselor si municipiilor a autorizatiilor de construire/desfiintare pentru toate categoriile de constructii, altele decat locuintele individuale si anexele gospodaresti, la cererea acestora;
b) emiterea autorizatiilor de construire/desfiintare de catre presedintii consiliilor judetene, pe termen limitat si la solicitarea consiliilor locale ale comunelor si oraselor interesate.
Art. 12: Atributii specifice ale structurilor de specialitate
(1) Pentru emiterea certificatelor de urbanism structurile de specialitate ale organelor emitente au urmatoarele atributii specifice:
a) solicitarea avizului primarului unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza se afla imobilul, in situatia in care emitentul este presedintele consiliului judetean;
b) verificarea continutului documentelor depuse, respectiv a proiectului de certificat de urbanism intocmit potrivit prevederilor art. 19 alin. (1) , inaintat spre avizare la consiliul judetean de catre primarul comunei, orasului sau municipiului, dupa caz, in situatia in care nu sunt constituite structuri de specialitate la nivelul primariei, in conformitate cu prevederile art. 45 alin. (1) si (2) din Lege;
c) determinarea reglementarilor din documentatiile de urbanism, respectiv a directivelor cuprinse in planurile de amenajare a teritoriului, legal aprobate, referitoare la imobilul pentru care se solicita certificatul de urbanism;
d) analizarea compatibilitatii scopului declarat pentru care se solicita emiterea certificatului de urbanism cu reglementarile din documentatiile urbanistice, respectiv ale directivelor cuprinse in planurile de amenajare a teritoriului, legal aprobate;e) formularea conditiilor si restrictiilor specifice amplasamentului, obligatorii pentru proiectarea investitiei;
f) stabilirea, in conformitate cu prevederile legale, a avizelor, a acordurilor, precum si a unor eventuale studii si a studiilor de specialitate necesare autorizarii;
g) verificarea existentei documentului de plata a taxei de eliberare a certificatului de urbanism;
h) redactarea si emiterea certificatului de urbanism;
i) asigurarea transmiterii catre primari, spre stiinta, a actelor emise, in situatia in care emitentul este presedintele consiliului judetean.
(2) Pentru emiterea autorizatiilor de construire/desfiintare structurile de specialitate ale organelor emitente au urmatoarele atributii specifice:
a) verificarea continutului documentelor (documentatiei) depuse, sub aspectul prezentarii tuturor actelor necesare autorizarii, conform prevederilor art. 20 alin. (1) ;
b) verificarea modului in care au fost preluate in cadrul documentatiei tehnice - D.T. conditiile din avizele si acordurile obtinute in prealabil de solicitant, inclusiv cele cuprinse in punctul de vedere/actul administrativ emis de autoritatea competenta pentru protectia mediului;
c) verificarea continutului documentelor (documentatiei) depuse, sub aspectul incadrarii solutiilor propuse in prevederile documentatiilor de urbanism aprobate si ale certificatului de urbanism;
d) redactarea si prezentarea spre semnare a autorizatiilor de construire/desfiintare;
e) emiterea de catre structurile de specialitate din cadrul consiliilor judetene a avizelor solicitate de primarii unitatilor administrativ-teritoriale in situatia inexistentei structurilor de specialitate la nivelul primariilor respective, in conditiile prevazute la art. 11 alin. (2) lit. a) ;
f) asigurarea transmiterii catre primari, spre stiinta, a actelor emise, in situatia in care emitentul este presedintele consiliului judetean, precum si autoritatile administratiei publice centrale competente potrivit Legii, cu exceptia celor prevazute la art. 43 lit. a) din Lege.
SECTIUNEA 4: Legalitatea executarii lucrarilor de constructii
Art. 13: Principiul autorizarii executarii lucrarilor de constructii
(1) Potrivit prevederilor art. 1 si ale art. 2 alin. (2) din Lege, executarea lucrarilor de constructii este permisa numai in baza si cu respectarea unei autorizatii de construire/desfiintare emisa de autoritatile administratiei publice locale, la solicitarea titularului unui drept real asupra unui imobil - teren si/sau constructii - identificat prin numar cadastral, in conditiile Legii, in temeiul si cu respectarea prevederilor documentatiilor de urbanism, legal aprobate, a cerintelor impuse prin certificatul de urbanism, avizele/acordurile exprimate, precum si, dupa caz, prin punctele de vedere/actele administrative ale autoritatilor pentru protectia mediului competente.
(2) In conformitate cu dispozitiile Legii, lucrarile de constructii mentionate la alin. (1) sunt operatiunile specifice prin care:
a) se realizeaza (edifica) constructii de orice fel;
b) se desfiinteaza constructii si/sau amenajari asimilabile constructiilor.
Art. 14: Autorizarea executarii lucrarilor de constructii
(1) Realizarea/edificarea constructiilor civile, industriale, agricole sau de orice natura, inclusiv a instalatiilor aferente acestora, asa cum sunt mentionate la art. 3 alin. (1) din Lege, se poate efectua numai in baza si cu respectarea prevederilor unei autorizatii de construire, emisa in temeiul Legii si in conformitate cu prevederile documentatiilor de urbanism si de amenajare a teritoriului aprobate.
(2) Potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) din Lege, odata cu autorizarea executarii lucrarilor de baza, prin autorizatiile de construire/desfiintare se autorizeaza si executarea lucrarilor de organizare de santier aferente.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) , cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (13) din Lege, precum si in conditiile prevederilor art. 26 alin. (7) , se pot emite autorizatii de construire distincte pentru autorizarea executarii lucrarilor de organizare de santier.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
