din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3948 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Imobiliara » Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016

Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016

  Publicat: 18 Dec 2015       290593 citiri        Secţiunea: Legislatie Imobiliara  


Norme Metodologice din 12 octombrie 2009 de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, Actualizate 2016

Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.
NATURA 2000 (Obiectiv de tip NATURA 2000)
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
(In sensul Legii 10 din 2001). Orice teren si/sau constructie situat in intravilan, cu oricare din destinatiile avute la data preluarii, precum si orice bun mobil devenit imobil prin incorporare in aceasta constructie,

(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) , la emiterea autorizatiei de construire/desfiintare pentru lucrari de amenajari/reabilitari interioare, care nu aduc modificari ale fatadelor cladirilor, nu este necesara existenta unei documentatii de urbanism legal aprobate.
Art. 9: Atributii speciale ale autoritatii administratiei publice judetene/a municipiului Bucuresti
(1) In conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) lit. a) pct. 1 si lit. c) pct. 1 din Lege, autorizatia de construire pentru lucrarile care urmeaza sa se execute pe terenuri care depasesc limita unei unitati administrativ-teritoriale/unui sector al municipiului Bucuresti se emite de catre presedintele consiliului judetean/primarul general al municipiului Bucuresti, cu avizul primarilor/primarilor de sector.
(2) In sensul prevederilor alin. (1) , prin lucrari care se executa pe terenuri care depasesc limita unei unitati administrativ-teritoriale/unui sector al municipiului Bucuresti se intelege lucrarile al caror amplasament traverseaza limita a doua sau mai multe unitati administrativ-teritoriale/sectoare ale municipiului Bucuresti, cum sunt, spre exemplu, dar fara a se limita la acestea: retele de transport al energiei electrice, alimentari cu apa, retele de transport al gazelor naturale, infrastructura feroviara si rutiera, parcuri industriale, eoliene si altele de aceasta natura .
(3) In situatia prevazuta la art. 4 alin. (2) din Lege, in care lucrarile urmeaza sa se realizeze pe amplasamente ce depasesc limitele judetului, respectiv ale municipiului Bucuresti, avand in vedere necesitatea armonizarii conditiilor de autorizare, autorizatiile de construire se emit de catre presedintii consiliilor judetene interesate si, dupa caz, de catre primarul general al municipiului Bucuresti, cu respectarea prevederilor avizului coordonator emis de catre autoritatea administratiei publice centrale competente.
(4) In vederea realizarii unitare a obiectivului de investitii, autorizatiile de construire prevazute la alin. (3) produc efecte numai dupa emiterea ultimei autorizatii de construire.
Art. 10: Structura institutionala a administratiei publice locale
(1) Pentru cresterea operativitatii in procesul autorizarii executarii lucrarilor de constructii, precum si in vederea respectarii termenului legal de emitere a autorizatiei, autoritatile administratiei publice competente iau masurile organizatorice necesare pentru simplificarea procedurii de emitere a autorizatiilor de construire, scop in care constituie in cadrul aparatului propriu structuri de specialitate avand in componenta personal cu pregatire in domeniile arhitecturii, urbanismului, constructiilor si instalatiilor pentru constructii, pentru gestionarea procesului de emitere a certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire/desfiintare, prin:
a) verificarea operativa privind respectarea structurii si continutului documentatiilor depuse si restituirea, dupa caz, a documentatiilor necorespunzatoare (in termen de maximum 5 zile de la inregistrarea cererii) ;
b) analiza documentelor depuse in vederea emiterii certificatelor de urbanism, precum si stabilirea cerintelor si conditiilor urbanistice necesare pentru elaborarea documentatiei tehnice - D.T. pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii;
c) analiza documentatiei pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii depuse, in vederea constatarii indeplinirii prin documentatia tehnica - D.T. a tuturor cerintelor si conditiilor urbanistice impuse prin certificatul de urbanism, a conditiilor cuprinse in avizele, acordurile, punctul de vedere si, dupa caz, actul administrativ al autoritatii pentru protectia mediului competenta, obtinute de solicitant.
d) redactarea si prezentarea spre semnare a certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire/desfiintare.
(2) Relatiile functionale, atributiile, competentele si raspunderile structurilor de specialitate, precum si asigurarea ritmicitatii functionarii acestora se stabilesc prin regulamente de organizare si functionare ale aparatului propriu al consiliilor judetene si al primariilor, dupa caz, potrivit legii.
(3) Institutia Arhitectului - Sef reprezinta autoritatea tehnica in domeniul amenajarii teritoriului si al urbanismului din cadrul administratiei publice locale care duce la indeplinire atributiile conferite de Lege ca sef al structurilor de specialitate organizate in cadrul acestora.
(4) Functia publica de conducere de arhitect-sef al judetului, al municipiului Bucuresti, al sectorului municipiului Bucuresti, al municipiului si al orasului, precum si al comunei va fi ocupata de personal cu studii superioare de lunga durata, de regula din domeniile arhitecturii, urbanismului, constructiilor si instalatiilor aferente constructiilor. La orase si comune, pana la ocuparea functiei de arhitect-sef de catre persoane cu studii superioare de lunga durata, atributiile functiei de arhitect-sef vor putea fi indeplinite si de conductor-arhitect, subinginer sau de cadre cu pregatire medie din domeniile arhitecturii si constructiilor, fara ca acestia sa poarte titlul de arhitect-sef.
Art. 11: Atributii principale ale structurilor de specialitate
(1) Structurile de specialitate, constituite potrivit prevederilor art. 45 alin. (1) din Lege in cadrul aparatului propriu al emitentilor certificatelor de urbanism si autorizatiilor de construire/desfiintare, au urmatoarele atributii principale:
a) asigurarea temeiului tehnic necesar emiterii autorizatiilor de construire/desfiintare, respectiv avizarea documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism, potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) din Lege, precum si emiterea certificatelor de urbanism;
b) organizarea activitatii de autorizare in vederea satisfacerii cerintei de simplificare a accesului cetateanului la actul de autoritate al autoritatii administratiei publice prin organizarea procedurii de emitere a autorizatiilor de construire/desfiintare.
c) organizarea si exercitarea controlului propriu privind disciplina in constructii.
(2) Prin exceptie de la prevederile art. 10 alin. (1) , structurile de specialitate constituite in cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene acorda asistenta tehnica de specialitate primarilor unitatilor administrativ-teritoriale care nu au constituite inca structuri de specialitate, in conditiile prevederilor art. 45 alin. (3) , (31) si (4) din Lege, prin analizarea cererilor si documentatiilor transmise de primari in vederea emiterii avizului structurii de specialitate pentru emiterea certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire/desfiintare din competenta de emitere a acestora, pe baza de conventie incheiata intre primari si presedintele consiliului judetean, pentru:
a) eliberarea avizului structurii de specialitate in vederea emiterii de catre primarii comunelor, oraselor si municipiilor a autorizatiilor de construire/desfiintare pentru toate categoriile de constructii, altele decat locuintele individuale si anexele gospodaresti, la cererea acestora;
b) emiterea autorizatiilor de construire/desfiintare de catre presedintii consiliilor judetene, pe termen limitat si la solicitarea consiliilor locale ale comunelor si oraselor interesate.
Art. 12: Atributii specifice ale structurilor de specialitate
(1) Pentru emiterea certificatelor de urbanism structurile de specialitate ale organelor emitente au urmatoarele atributii specifice:
a) solicitarea avizului primarului unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza se afla imobilul, in situatia in care emitentul este presedintele consiliului judetean;
b) verificarea continutului documentelor depuse, respectiv a proiectului de certificat de urbanism intocmit potrivit prevederilor art. 19 alin. (1) , inaintat spre avizare la consiliul judetean de catre primarul comunei, orasului sau municipiului, dupa caz, in situatia in care nu sunt constituite structuri de specialitate la nivelul primariei, in conformitate cu prevederile art. 45 alin. (1) si (2) din Lege;
c) determinarea reglementarilor din documentatiile de urbanism, respectiv a directivelor cuprinse in planurile de amenajare a teritoriului, legal aprobate, referitoare la imobilul pentru care se solicita certificatul de urbanism;
d) analizarea compatibilitatii scopului declarat pentru care se solicita emiterea certificatului de urbanism cu reglementarile din documentatiile urbanistice, respectiv ale directivelor cuprinse in planurile de amenajare a teritoriului, legal aprobate;e) formularea conditiilor si restrictiilor specifice amplasamentului, obligatorii pentru proiectarea investitiei;
f) stabilirea, in conformitate cu prevederile legale, a avizelor, a acordurilor, precum si a unor eventuale studii si a studiilor de specialitate necesare autorizarii;
g) verificarea existentei documentului de plata a taxei de eliberare a certificatului de urbanism;
h) redactarea si emiterea certificatului de urbanism;
i) asigurarea transmiterii catre primari, spre stiinta, a actelor emise, in situatia in care emitentul este presedintele consiliului judetean.
(2) Pentru emiterea autorizatiilor de construire/desfiintare structurile de specialitate ale organelor emitente au urmatoarele atributii specifice:
a) verificarea continutului documentelor (documentatiei) depuse, sub aspectul prezentarii tuturor actelor necesare autorizarii, conform prevederilor art. 20 alin. (1) ;
b) verificarea modului in care au fost preluate in cadrul documentatiei tehnice - D.T. conditiile din avizele si acordurile obtinute in prealabil de solicitant, inclusiv cele cuprinse in punctul de vedere/actul administrativ emis de autoritatea competenta pentru protectia mediului;
c) verificarea continutului documentelor (documentatiei) depuse, sub aspectul incadrarii solutiilor propuse in prevederile documentatiilor de urbanism aprobate si ale certificatului de urbanism;
d) redactarea si prezentarea spre semnare a autorizatiilor de construire/desfiintare;
e) emiterea de catre structurile de specialitate din cadrul consiliilor judetene a avizelor solicitate de primarii unitatilor administrativ-teritoriale in situatia inexistentei structurilor de specialitate la nivelul primariilor respective, in conditiile prevazute la art. 11 alin. (2) lit. a) ;
f) asigurarea transmiterii catre primari, spre stiinta, a actelor emise, in situatia in care emitentul este presedintele consiliului judetean, precum si autoritatile administratiei publice centrale competente potrivit Legii, cu exceptia celor prevazute la art. 43 lit. a) din Lege.
SECTIUNEA 4: Legalitatea executarii lucrarilor de constructii
Art. 13: Principiul autorizarii executarii lucrarilor de constructii
(1) Potrivit prevederilor art. 1 si ale art. 2 alin. (2) din Lege, executarea lucrarilor de constructii este permisa numai in baza si cu respectarea unei autorizatii de construire/desfiintare emisa de autoritatile administratiei publice locale, la solicitarea titularului unui drept real asupra unui imobil - teren si/sau constructii - identificat prin numar cadastral, in conditiile Legii, in temeiul si cu respectarea prevederilor documentatiilor de urbanism, legal aprobate, a cerintelor impuse prin certificatul de urbanism, avizele/acordurile exprimate, precum si, dupa caz, prin punctele de vedere/actele administrative ale autoritatilor pentru protectia mediului competente.
(2) In conformitate cu dispozitiile Legii, lucrarile de constructii mentionate la alin. (1) sunt operatiunile specifice prin care:
a) se realizeaza (edifica) constructii de orice fel;
b) se desfiinteaza constructii si/sau amenajari asimilabile constructiilor.
Art. 14: Autorizarea executarii lucrarilor de constructii
(1) Realizarea/edificarea constructiilor civile, industriale, agricole sau de orice natura, inclusiv a instalatiilor aferente acestora, asa cum sunt mentionate la art. 3 alin. (1) din Lege, se poate efectua numai in baza si cu respectarea prevederilor unei autorizatii de construire, emisa in temeiul Legii si in conformitate cu prevederile documentatiilor de urbanism si de amenajare a teritoriului aprobate.
(2) Potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) din Lege, odata cu autorizarea executarii lucrarilor de baza, prin autorizatiile de construire/desfiintare se autorizeaza si executarea lucrarilor de organizare de santier aferente.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) , cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (13) din Lege, precum si in conditiile prevederilor art. 26 alin. (7) , se pot emite autorizatii de construire distincte pentru autorizarea executarii lucrarilor de organizare de santier.




Afişează Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 50/1991    Legea 50/1991 actualizata 2016

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia ICCJ nr. 13/2019: Lipsa autorizatiei de construire sau nerespectarea prevederilor acesteia - impedimente pentru recunoasterea dreptului de proprietate
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Servitute de trecere pietonala si auto
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 501 din 14 februarie 2014

Lucrari de construire realizate fara autorizatie de construire.Obligarea executantului la desfiintarea lor
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 65 din 8 ianuarie 2014

Instanta competenta sa judece o actiune avand ca obiect incheierea unui contract de concesiune in temeiul Legii 50/1991
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 3681 din 17 septembrie 2010

Obligarea autoritatii locale la incheierea contractului de concesiune
Pronuntaţă de: Tribunalul Dolj, Decizia nr. 190 din 11.04.2012

Dobandirea dreptului de proprietate prin accesiune
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, Sectia a IV-a Civila, Decizia civila nr. R 630 din 11.03.2011

Respingerea actiunii privind obligarea coproprietarului sa isi dea consimtamantul pentru efectuarea lucrarilor de reparatie a imobilului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I civila, Decizia nr. 3460/R din 07.10.2011



Articole Juridice

Schimbarea destinatiei de folosinta a constructiilor in 2018. Proceduri. Solutii
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Reguli speciale privind antrepriza de constructii
Sursa: EuroAvocatura.ro