Codul Fiscal, Actualizat 2017
Actualizat prin:
Ordonanta de urgenta 84/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal (publicata in M. Oficial nr. 977 din 06 decembrie 2016)
(1) Romania adopta si asigura aplicarea pe teritoriul sau a procedurilor necesare, care sa permita agentului platitor sa identifice beneficiarii efectivi si locul lor de rezidenta, in scopul aplicarii prevederilor art. 244-248.
(2) Agentul platitor stabileste identitatea beneficiarului efectiv in functie de cerintele minime care sunt conforme cu relatii dintre agentul platitor si primitorul dobanzii, la data inceperii relatiei, astfel: b) in cazul relatiilor contractuale incheiate sau al tranzactiilor efectuate in absenta relatiilor contractuale, incepand cu data de 1 ianuarie 2004, agentul platitor stabileste identitatea beneficiarului efectiv, constand in nume, adresa si, daca exista, numarul fiscal de identificare, atribuit de catre statul membru de rezidenta pentru scopurile fiscale. Aceste detalii sunt stabilitate pe baza pasaportului sau a cardului de identitate oficial, prezentat de beneficiarul efectiv. Daca adresa nu apare nici in pasaport, nici in cardul de identitate oficiala, atunci se stabileste pe baza oricarui alt document doveditor de identitate prezentata de beneficiar efectiv. Daca numarul fiscal de identificare nu este mentionat in pasaport, in cardul de identitate oficiala sau in orice alt document doveditor de identitate, incluzand, posibil, certificatul de rezidenta fiscala eliberat pentru scopuri fiscale, prezentate de beneficiar efectiv, identitatea sa se va completa prin mentionarea. datei si a locului nasterii, stabilitate pe baza pasaportului sau a cardului de identitate oficial. (3) Agentul platitor stabileste rezidenta beneficiarului efectiv pe baza cerintelor minime care sunt conforme cu relatiile dintre agentul platitor si primitorul dobanzii la data inceperii relatiei. Sub rezerva prevederilor de mai jos, se considera ca rezidenta se afla in tara in care beneficiarul efectiv isi are adresa permanenta: a) in cazul relatiilor contractuale incheiate inainte de data de 1 ianuarie 2004, dar care continua si in prezent, agentul platitor stabileste rezidenta. beneficiarului efectiv pe baza informatiilor de care dispune, in special ca urmare a reglementarilor in vigoare in statul sau de stabilire si a prevederilor Directivei nr. 91/308/CEE;
a) pentru relatii contractuale incheiate inainte de data de 1 ianuarie 2004 si care continua in prezent, agentul platitor stabileste identitatea beneficiarului efectiv, respectiv numele si adresa sa, prin utilizarea informatiilor de care dispune, in special conform reglementarilor in vigoare din statul sau de stabilire si dispozitii Directivei 91/308/CEE din 10 iunie 1991 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor;
b) in cazul relatiilor contractuale incheiate sau al tranzactiilor efectuate in absenta relatiilor contractuale, incepand cu data de 1 ianuarie 2004, agentul platitor stabileste rezidenta beneficiarului efectiv pe baza adresei mentionate in pasaport, in cardul de identitate oficiala sau, daca este necesar, pe baza oricarui alt document doveditor de identitate, prezentat de beneficiarul efectiv, si in concordanta cu urmatoarea procedura: pentru persoanele fizice care prezinta pasaportul sau cardul de identitate oficiala emisa de catre un stat membru si care declara ele insele ca sunt rezidente intr-o tara terta, rezidenta lor se stabileste prin intermediul unui certificat de rezidenta fiscala, emis de o autoritate competenta a tarii terte in care persoana fizica a declarat ca aceasta rezidenta. In lipsa prezentarii acestui certificat, se considera ca rezidenta este situata in statul membru care a emis pasaportul, cardul de identitate oficiala sau un alt document de identitate oficial.
Articolul 240: Definitia agentului platitor (2) Orice entitate stabilita intr-un stat membru catre care se plateste dobanda sau pentru care plata este garantata in beneficiul beneficiarului efectiv va fi, de asemenea, considera agent platitor, la momentul platii sau garantarii astfel de plati. Prezenta prevedere nu se aplica daca operatorul economic are motiv sa creat, pe baza dovezilor prezentate de aceea entitate, ca: a) este o persoana juridica, cu exceptia celor prevazute la alin. (5) ; sau b) profitul sau este impozitat prin aplicarea regimului general referitor la impozitarea profiturilor; sau c) este un organism de plasament colectiv in valori mobiliare, autorizat conform Directivei nr. 85/611/CEE. Un operator economic care plateste dobanda sau garanteaza plata dobanzii pentru o astfel de entitate stabilita in alt stat membru si care este considerata agent platitor, in temeiul prezentului alineat, va comunica numele si adresa entitatii si suma totala a dobanzii platite sau garantate entitatii autoritatii competente a statului membru unde este stabilit, care va transmite mai departe aceste informatii autoritatii competente din statul membru unde este stabilita entitate . (3) Entitatea prevazuta la alin. (2) poate totusi sa aleaga sa fie tratata, in scopul aplicarii prezentului capitol, ca un organism de plasament colectiv in valori mobiliare, asa cum acesta este prevazut la alin. (2) lit. c) . Exercitarea acestei posibilitati face obiectul unui certificat emis de statutul membru in care entitate este stabilita, certificat care este prezentat operatorului economic de catre entitate . In ceea ce priveste aceasta optiune ce poate fi exercitata de entitate stabilitate pe teritoriul Romaniei se vor emite norme.
(1) In sensul prezentului capitol, prin agent platitor se intelege orice operator economic care plateste dobanda sau garanteaza plata dobanzii pentru beneficiul imediat al beneficiarului efectiv, indiferent daca operatorul este debitorul creantei care produce dobanda sau operatorul insarcinat de catre catre. debitor ori de catre beneficiarul efectiv cu plata dobanzii sau cu garantarea platii de dobanda .
(4) Atunci cand operatorul economic si entitate vizate la alin. (2) sunt stabilite in Romania, Romania ia masurile necesare pentru a asigura ca acea entitate indeplineste prevederile prezentului capitol atunci cand actioneaza ca agent platitor.
(5) Persoanele juridice exceptate de la prevederile alin. (2) lit. a) sunt:
a€‹a€‹a) in Finlanda: avoinyhtio (y) si kommandiittiyhtio (ky) /oppet bolag si kommanditbolag;
b) in Suedia: handelsbolag (HB) si kommanditbolag (KB) .
Articolul 241: Definitia autoritatii competente
In sensul prezentului capitol, prin autoritatea competenta se intelege:
a) pentru Romania - ANAF;
b) pentru tarile terte - autoritatea competenta definita pentru scopul conventiilor bilaterale sau multilaterale de evitare a dublei impuneri sau, in lipsa acestora, oricare alta autoritate competenta pentru emiterea certificatelor de rezidenta fiscala.
Articolul 242: Definitia platii dobanzilor- organisme de plasament colectiv stabilite in afara sferei teritoriale prevazute la art. 243;
(1) In sensul prezentului capitol, prin plata dobanzii se intelege:
a) dobanda platita sau inregistrata in cont, referitoare la creantele de orice natura, fie ca este garantata sau nu de o ipoteca ori de o clauza de participare la beneficiile debitorului, si, in special, veniturile din obligatiile guvernamentale si veniturile din obligatiile de stat . , inclusiv primele si premiile legate de astfel de titluri de valoare, obligatii sau titluri de creanta; penalitate pentru plata cu intarziere nu sunt considerate plati de dobanzi;
b) dobanzile capitalizate sau capitalizarea prin cesiunea, rambursarea sau rascumpararea creantelor prevazute la lit. A) ;
c) venitul provenit din platile dobanzilor fie direct, fie prin intermediul unei entitati prevazute la art. 240 alin. (2) , distribuit prin:
- organisme de plasament colectiv in valori mobiliare, autorizate in conformitate cu Directiva nr. 85/611/CEE;
- entitati care beneficiaza de optiunea prevazuta la art. 240 alin. (3) ; - entitati care beneficiaza de optiunea prevazuta la art. 240 alin. (3) ;
d) venitul din cesiunea, rambursarea sau rascumpararea actiunilor ori unitatilor in urmatoarele organisme si entitati, daca aceste organisme si entitati investesc direct sau indirect, prin realizarea altor organisme de plasament colectiv sau prin entitati la care se face referire mai jos, mai mult. 25% din activele lor in creanta de natura celor prevazute la lit. a) , cu conditia ca acest venit sa corespunda castigurilor care, direct sau indirect, provin din platile dobanzilor care sunt definite la lit. a) si b). Entitatile la care se face referire sunt:
a€‹a€‹- organisme de plasament colectiv in valori mobiliare, autorizate in conformitate cu Directiva nr. 85/611/CEE; - organisme de plasament colectiv stabilite in afara sferei teritoriale prevazute la art. 243. (2) In ceea ce priveste alin. (1) lit. c) si d) , atunci cand un agent platitor nu dispune de nicio informatie cu privire la proportia veniturilor care provin din plati de dobanzi, suma totala a venitului se considera plata de dobanda . (3) In ceea ce priveste alin. (1) lit. d) , atunci cand un agent platitor nu dispune de nicio informatie privind procentul activelor investite in creante, in actiuni sau in unitati, acest procent este considerat a fi superior celui de 25%. Atunci cand nu se poate determina suma venitului realizat de beneficiarul efectiv, venitul este considerat ca fiind rezultatul cesiunii, rambursarii sau rascumpararii actiunii ori unitatilor. (4) Atunci cand dobanda, asa cum este prevazuta la alin. (1) , este platita sau creditata intr-un cont detinut de o entitate prevazuta la art. 240 alin. (2) , aceasta entitate nefiind beneficiara optiunii prevazute la art. 240 alin. (3) , dobanda respectiva se considera ca plata de dobanda de catre aceasta entitate . (5) In ceea ce priveste alin. (1) lit. b) si d) , Romania cere agentilor platitori situati pe teritoriul ei sa anualizeze dobanda peste o anumita perioada de timp, care nu poate depasi un an, si sa trateze aceste dobanzi anualizate ca plati de dobanda, chiar daca nicio cesiune, rascumparare sau rambursare. nu intervine in decursul acestei perioade . (6) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. c) si d) , din definitia platii dobanzii se exclude orice venit mentionat in prevederile legat de organisme sau entitati stabilitate pe teritoriul Romaniei, daca investitia acestor entitati in creantele prevazute la alin. (1) lit. a) nu depaseste 15% din activele lor. In acelasi fel, prin derogare de la alin. (4) , se exclude din definitia platii dobanzii prevazute la alin. (1) plata dobanzii sau creditarea intr-un cont al unei entitati prevazute la art. 240 alin. (2) , care nu beneficiaza de optiunea prevazuta la art. 240 alin. (3) si este stabilita pe teritoriul Romaniei, in cazul in care investitia acestei entitati in creantele prevazute la alin. (1) lit. a) nu depaseste 15% din activele sale.
(7) Procentele prevazute la alin. (1) lit. d) si alin. (6) sunt determinate in functie de politica de investitii, asa cum este definita in regulile de finantare sau in documentele constitutive ale organismelor ori entitatilor, iar in lipsa acestora, in functie de componenta reala a activelor acestor organisme sau entitati.
Articolul 243: Sfera teritoriala
Prevederile acestui capitol se aplica dobanzilor platite de catre un agent platitor stabilit in teritoriul in care Tratatul privind functionarea Uniunii Europene se aplica potrivit art. 349 si art. 355.
Articolul 244: Informatiile comunicate de un agent platitor
(1) Atunci cand beneficiarul efectiv este rezident intr-un stat membru, altul decat Romania, unde este agentul platitor, informatiile minime pe care agentul platitor trebuie sa le comunice autorul competent din Romania sunt urmatoarele: b) numele si adresa agentului platitor; c) numarul de cont al beneficiarului efectiv sau, in lipsa acestuia, identificarea creantei generatoare de dobanda; d) informatii referitoare la plata dobanzii, in conformitate cu alin. (2) . (2) Continutul minim de informatii referitoare la plata dobanzii, pe care agentul platitor le comunica, se refera la urmatoarele categorii de dobanda: a) in cazul unei plati de dobanda, in intelesul art. 242 alin. (1) lit. a) - suma dobanzii platite sau creditate; b) in cazul unei plati de dobanda, in intelesul art. 242 alin. (1) lit. b) si d) - fie suma dobanzii sau a venitului prevazut la respectivul alineat, fie suma totala a venitului din cesiune, rascumparare sau rambursare; c) in cazul unei plati de dobanda, in intelesul art. 242 alin. (1) lit. c) - fie suma venitului prevazut la respectivul alineat, fie suma totala a distributiei; d) in cazul unei plati de dobanda, in intelesul art. 242 alin. (4) - suma dobanzii care revine fiecarui membru din entitate prevazuta la art. 240 alin. (2) , care indeplineste conditiile prevazute la art. 238 alin. (1) ; e) in cazul unei plati de dobanda, in intelesul art. 242 alin. (5) - suma dobanzii anualizate. (3) Informatiile care privesc platile de dobanzi raportate de catre agentul platitor sunt limitate la informatia referitoare la suma totala a dobanzii sau a venitului si la suma totala a veniturilor obtinute din cesiune, rascumparare sau rambursare. Articolul 245: Schimbul automat de informatii (1) Autoritatea competenta din Romania comunica autoritatii competente din statul membru de rezidenta al beneficiarului efectiv informatiile prevazute la art. 244. (2) Comunicarea de informatii are un caracter automat si are loc cel putin o data pe an, in decursul a 6 luni urmatoare sfarsitului anului fiscal, pentru toate platile de dobanda efectuate in cursul acestui an.
a) identitatea si rezidenta beneficiarului efectiv, stabilitate conform art. 239;

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
