Codul Fiscal, Actualizat 2017
Actualizat prin:
Ordonanta de urgenta 84/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal (publicata in M. Oficial nr. 977 din 06 decembrie 2016)
Articolul 232: Certificatele de atestare a impozitului platit de nerezident
(1) Orice nerezident poate depune sau cerere la organul fiscal competent, prin care va solicita eliberarea certificatului de atestare a impozitului platit catre bugetul de stat .
(2) Organul fiscal competent are obligatia de a elibera certificatul de atestare a impozitului platit de nerezidenti.
(3) Forma cererii si a certificatului de atestare a impozitului platit de nerezident, precum si conditiile de depunere, respectiv de eliberare a se stabilesc prin norma.
CAPITOLUL II: Asocieri/Entitate care desfasoara activitate/obtine venituri in/din Romania
Articolul 233: Asociere/Entitate transparenta fiscal fara personalitate juridica, constituita conform legislatiei din Romania si care desfasoara activitate in Romania
(1) Asocierea/Entitatea transparenta fiscal fara personalitate juridica se poate constitui intre persoane nerezidente sau intre una sau mai multe persoane nerezidente si una sau mai multe persoane rezidente.
(2) Orice asociere/entitate transparenta fiscal fara personalitate juridica ce isi desfasoara activitatea in Romania trebuie sa desemneze unul dintre asociati/participanti, dupa caz, care sa indeplineasca obligatiile ce ii revin fiecarui asociat/participant potrivit prezentului titlu . Persoana desemnata este responsabila pentru:
a) inregistrarea fiecarui asociat/participant daca acesta nu detine un cod de identificare fiscala atribuita de organul fiscal din Romania;
b) conducerea evidentei contabile a asocierii/entitatii si pastrarea/arhivarea documentelor justificative aferente activitatii asocierii, in conditiile legii;
c) furnizarea de informatii in scris, pe baza de decont de asociere, catre fiecare asociat/participant, persoana juridica sau fizica, cu privire la partea din veniturile si/sau cheltuielile realizate/efectuate care ii sunt repartizate in baza contractului de asociere; decontul de asociere pe baza caruia se repartizeaza veniturile/cheltuielile reprezinta document justificativ la nivel de asociat/participant;
d) detinerea si prezentarea autoritatii competente din Romania a contractului de asociere care cuprinde date referitoare la partile contractante, obiectul de activitate al asocierii/entitatii, cota de participare in asociere/entitate a fiecarui asociat/participant, dovada inregistrarii la organul fiscal competent din Romania. a sediului permanent al asociatului/participantului nerezident si certificatul de rezidenta fiscala al fiecarui asociat/participant nerezident . Contractul de asociere se inregistreaza la organul fiscal competent in raza caruia este inregistrat asociatul desemnat pentru indeplinirea obligatiilor fiscale ale asocierii;
e) calculul, retinerea, plata la bugetul statului si declararea impozitului pentru veniturile cu regimul de retinere a sursei datorate de fiecare asociat/participant nerezident potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri, respectiv a prezentului cod, dupa caz;
f) indeplinirea obligatiilor privind depunerea declaratiei prevazute la art. 231 alin. (1) , pentru venituri cu regim de retinere la sursa.
(3) Impozitul retinut la sursa de persoana desemnata din cadrul asocierii/entitatii transparente fiscale fara personalitate juridica, prevazuta la alin. (1) este impozit final . Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului, se declara si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care sa platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine, se declara si se plateste, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare comunicate de Banca Nationala a Romaniei, pentru ziua in care se efectueaza plata venitului catre nerezidenti.
(4) Asociatul/Participantul nerezident, persoana juridica sau fizica, ce desfasoara activitate in Romania prin intermediul unui sediu permanent/sediu permanent desemnat, respectiv obtine venituri pentru care Romania are drept de impunere, precum si asociatul/participantul persoana juridica sau fizica, rezident. in Romania are obligatia de a calcula, plati si declarati impozitul pe profit/venit pentru profitul impozabil/venitul net impozabil, potrivit titlului II sau IV, dupa caz, pe baza veniturilor si cheltuielilor determinate de operatiuni asocierii.
Articolul 234: Asociere/Entitate nerezidenta constituita conform legislatiei unui stat strain si care desfasoara activitate/obtine venituri in/din Romania (2) Pentru veniturile impozabile obtinute din Romania de asocierea/entitatea nerezidenta care nu este tratata ca rezidenta in scopuri fiscale in statul strain. in care este inregistrata, platitorul de venit din Romania calculeaza, retine, plateste la bugetul statului si declara impozitul pentru veniturile cu regimul de retinere a sursei datorate de fiecare asociat/participant nerezident potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri, respectiv prezentului cod, dupa caz. . (3) Asocierea/Entitatea nerezidenta tratata ca rezidenta in scopuri fiscale in statul strain in care este inregistrata, stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, nu este considerata asociere/entitate transparenta fara personalitate juridica din punct de vedere fiscal in Romania, fiind impusa pentru profitul impozabil/venitul brut, dupa caz, care ii revine aceste asocieri/entitati potrivite conventiei de evitare a dublei impuneri, respectiv titlului II. (4) Prevederile referitoare la persoana juridica straina care desfasoara activitatea prin intermediul unui sediu permanent in Romania se aplica si asocierii/entitatii nerezidente tratata ca rezidenta in scopuri fiscale in statul strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri daca asocierea/entitatea. desfasoara activitate in Romania printr-un sediu permanent.
1) Asocierea/Entitatea nerezidenta care nu este tratata ca rezidenta in scopuri fiscale in statul strain in care este inregistrata este considerata asociere /entitate transparenta fara personalitate juridica din punct de vedere fiscal in Romania. Acesteia ii sunt aplicabile prevederile art. 233, daca cel putin unul dintre asociati/participanti nerezidenti desfasoara activitate in Romania prin intermediul unui sediu permanent, respectiv obtine venituri pentru care Romania are drept de impunere.
(5) Pentru a beneficia de prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu statul strain, asocierea/entitatea nerezidenta tratata ca rezidenta in scopuri fiscale in statul strain in care este inregistrata trebuie sa prezinte certificatul de rezidenta fiscala emis de autoritate competenta a tulpina statului.
(6) Prevederile prezentului articol si ale art. 233 nu se aplica organismelor de plasament colectiv fara personalitate juridica sau altor organisme asimilate acestora, constituite potrivit legislatiei in materie si fondurilor de pensii, constituite potrivit legislatiei in materie.
CAPITOLUL III: Impozitul pe reprezentante
Articolul 235: Contribuabili
Orice persoana juridica straina, care are o reprezentanta autorizata sa functioneze in Romania, potrivit legii, are obligatia de a plati un impozit anual, conform prezentului capitol.
Articolul 236: Stabilirea impozitului
. in care se efectueaza plata impozitului catre bugetul de stat, respectiv pana la 25 iunie si 25 decembrie inclusiv a anului de impunere. (1) Orice persoana juridica straina are obligatia de a plati impozitul pe reprezentanta la bugetul de stat, in doua transe egale, pana la datele de 25 iunie si 25 decembrie inclusiv a anului de impunere.
(2) In cazul unei persoane juridice straine, care in cursul unui an fiscal infiinteaza sau desfiinteaza o reprezentanta in Romania, impozitul datorat pentru acest an se calculeaza proportional cu numarul de luni de existenta a reprezentantei in anul fiscal respectiv.
Articolul 237: Plata impozitului si depunerea declaratiei fiscale actioneaza. ca un agent platitor, in intelesul art. 240 alin. (1) ; sau
(2) Orice persoana juridica straina care datoreaza impozitul pe reprezentanta are obligatia de a depune sau declaratie anuala la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului de impunere.
(3) Orice persoana juridica straina, care infiinteaza sau desfiinteaza o reprezentanta in cursul anului fiscal, are obligatia de a depune sau declaratie fiscala la organul fiscal competent, in termenul de 30 de zile de la data la care reprezentanta a fost infiintata sau desfiintata.
(4) Reprezentantele sunt obligate sa conduca evidenta contabila prevazuta de legislatie in vigoare din Romania.
CAPITOLUL IV: Modul de impozitare a veniturilor din economii obtinute din Romania de persoane fizice rezidente in state si aplicarea schimbului de informatii in legatura cu aceasta categorie de venituri
Articolul 238: Definitia beneficiarului efectiv
(1) In sensul prezentului capitol, prin beneficiar efectiv se intelege orice persoana fizica ce primeste o plata de dobanda sau orice persoana fizica pentru care o plata de dobanda este garantata, cu exceptia cazului cand aceasta persoana dovedeste ca plata nu a fost primita sau garantata pentru beneficiul sau propriul, respectiv atunci cand: b) actioneaza. in numele unei persoane juridice, al unei entitati care este impozitata pe profit, conform regimului general pentru impozitarea profiturilor, al unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare, autorizat conform Directivei Consiliului nr. 85/611/CEE din 20 decembrie 1985 de coordonare a actelor cu puterea legii si a actelor administrative privind anumite organisme de plasament colectiv in valori mobiliare (OPCVM) , sau in numele unei entitati la care se face referire la art. 240 alin. (2) , iar in acest din urma caz, dezvaluie numele si adresa acelei entitati operatorului economic care efectueaza plata dobanzii si operatorul transmite aceste informatii autoritatii competente a statului membru in care este stabilitate entitate; sau c) actioneaza in numele altei persoane fizice care este beneficiarul efectiv si dezvaluie agentului platitor identitatea acelui beneficiar efectiv, in conformitate cu art. 239 alin. (2) . (2) Atunci cand un agent platitor are informatii care arata ca persoana fizica ce primeste sau plata de dobanda sau pentru care o plata este garantata, poate sa nu fie beneficiarul efectiv, atunci cand nici nu prevederile alin. (1) lit. a) , nici cele ale alin. (1) lit. b) nu se aplica acelei persoane fizice, se vor lua masuri rezonabile pentru stabilirea identitatii beneficiarului efectiv, conform prevederilor art. 239 alin. (2) . Daca agentul platitor nu poate identifica beneficiarul efectiv, va considera persoana fizica in discutie drept beneficiar efectiv. Articolul 239: Identitatea si determinarea locului de rezidenta a beneficiarilor efectivi

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
