Codul Fiscal, Actualizat 2017
Actualizat prin:
Ordonanta de urgenta 84/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal (publicata in M. Oficial nr. 977 din 06 decembrie 2016)
(2) Persoana juridica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri care obtine venituri din activitati desfasurate in Romania de artisti de spectacol sau sportivi poate opta pentru impozitarea regulata. platit conform alin. (1) prin declararea si plata impozitului pe profit pentru profitul impozabil aferent acestor venituri, conform regulilor stabilitate in titlul II. Impozitul retinut la sursa potrivit alin. (1) constituie plata anticipata in contul impozitului anual pe profit si se scade din impozitul pe profit datorat.
(3) Persoana fizica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri care realizeaza venituri din Romania in calitate de artist de spectacol sau ca sportiv, din activitatile artistice si sportive, indiferent daca acestea sunt platite direct artistului sau sportivului ori unei terte parti care actioneaza in numele acelui artist sau sportiv poate opta pentru regularizarea impozitului platit conform alin. (1) prin declararea si plata impozitului pe venit pentru venitul impozabil aferent acestor venituri, conform regulilor stabilitate in titlul IV. Impozitul retinut la sursa potrivit alin. (1) constituie plata anticipata in contul impozitului anual pe venit si se scade din impozitul pe venit datorat.
Articolul 228: Venituri neimpozabile in Romania
Urmatoarele venituri nu sunt impozabile in Romania: (1) Sunt scutite de impozitul pe veniturile prezente obtinute din Romania de nerezidenti urmatoarele venituri:
a) veniturile obtinute de organismele nerezidente de plasament colectiv fara personalitate juridica sau de alte organisme asimilate acestora, recunoscute de autoritatea competenta de reglementare care autorizeaza activitatea pe acea piata, din transferul titlurilor de valoare, respectiv al titlurilor de participare, detinute direct sau indirect intr. -o persoana juridica romana;
b) veniturile obtinute de nerezidenti pe piete de capital straine din transferul titlurilor de participare, detinute la persoana juridica romana, precum si din transferul titlurilor de valoare, emise de rezidenti romani;
c) venitul obtinut de la un fiduciar rezident de catre un beneficiar nerezident atunci cand acesta este constituitor nerezident, din transferul masei patrimoniale fiduciare in cadrul operatiunii de fiducie.
Articolul 229: Scutiri de la impozitul prevazut in prezentul capitol a) dobanda aferenta instrumentelor de datorie publica in lei si in valuta, veniturile obtinute din tranzactii cu instrumente financiare derivate pentru realizarea operatiunilor de administrare a riscurilor asociate obligatiilor de natura datoriei publice guvernamentale si veniturilor. obtinute din tranzactionarea titlurilor de stat si a obligatiunilor emise de catre unitatile administrativ-teritoriale, in lei si in valuta, pe piata interna si/sau pe pietele financiare internationale, precum si dobanda aferenta instrumentelor emise de catre Banca Nationala a Romaniei in scopul atingerii obiectivelor. de politica monetara si venituri obtinute din tranzactionarea valorilor mobiliare emise de catre Banca Nationala a Romaniei; (i) este rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene si are una dintre formele de organizare prevazute in anexa nr. 1 la titlul II;
b) dobanda la instrumente/titluri de creanta emise de societati romane, constituite potrivit Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca instrumentele/titlurile de creatie sunt emise in baza unui prospect aprobat de autoritatea de reglementare competenta si dobanda este platita unei persoane care nu este o persoana afiliata a emitentului instrumentelor/titlurilor de creanta respective. ;
c) dividendele platite de o persoana juridica romana sau persoana juridica cu sediul social in Romania, infiintata potrivita legislatiei europene, unei persoane juridice rezidente intr-un alt stat membru al Uniunii Europene ori unui sediu permanent al unei intreprinderi dintr-un stat membru al Uniunii. European, situat intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, daca:
1.persoana juridica straina beneficiara a dividendelor indeplineste cumulativ urmatoarele conditii: (ii) este considerata a fi rezidenta a statului membru al Uniunii Europene, in conformitate cu legislatia fiscala a statului. respectiv si, in temeiul unei conventii privind evitarea dublei impuneri incheiate cu un stat tert, nu se considera ca este rezidenta in scopul impunerii in afara Uniunii Europene; (iii) plateste in conformitate cu legislatia fiscala a unui stat membru, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari, unul dintre impozitele prevazute in anexa nr. 2 la titlul II sau un impozit similar impozitului pe profit reglementat la titlul II; (iv) detine minimum 10% din capitalul social al intreprinderii persoanei juridice romane pe o perioada neintrerupta de cel putin un an, care se incheie la data platii dividendului. 2.beneficiarul dividendelor este un sediu permanent al unei persoane juridice rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene situat intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, iar persoana juridica straina pentru care sediul permanent isi desfasoara activitatea trebuie sa intruneasca cumulativ conditiile prevazute la pct. 1, subpct. (i) -(iv) si profiturile inregistrate de sediul permanent sa fie impozabile in statul membru in care acesta este stabilit, in baza unei conventii pentru evitarea dublei impuneri sau in baza legislatiei interne a acelui stat membru; 3.persoana juridica romana care plateste dividendul indeplineste cumulativ urmatoarele conditii: (i) este o societate infiintata in baza legii romane si are una dintre urmatoarele forme de organizare: societate pe actiuni, societate in comanda pe actiuni, societate cu raspundere limitata, societate in nume colectiv, societate in comanda simpla;
(ii) plateste impozit pe profit, potrivit prevederilor titlului II, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari. Pentru acordarea acestei scutiri, persoana juridica cu sediul social in Romania, infiintata potrivita legislatiei europene, care plateste dividendul, trebuie sa sa plateasca impozit pe profit, potrivit prevederilor titlului II, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari;
d) premiile unei persoane fizice nerezidente obtinute din Romania, ca urmare a participarii la festivalurile nationale si internationale artistice, culturale si sportive finantate din fonduri publice;
e) premiile acordate elevilor si studentilor nerezidenti la concursurile finantate din fonduri publice;
f) veniturile persoanelor juridice straine care desfasoara in Romania activitati de consultanta in cadrul unor acorduri de finantare gratuita, incheiate de Guvernul Romaniei/autoritati publice cu alte guverne/autoritati publice sau organizatii internationale guvernamentale ori neguvernamentale; i) veniturile obtinute de persoane fizice nerezidente ca urmare a participarii in alt stat la un joc de noroc, ale carui fonduri de castiguri provin si din Romania.
g) veniturile din dobanzi si redevente, care intra sub incidenta cap. V din prezentul titlu;
h) dobanzile si/sau dividendele platite catre fonduri de pensii, astfel cum sunt ele definite in legislatia statului membru al Uniunii Europene sau in unul dintre state Spatiului Economic European, cu conditia existentei unui instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii; (2) Prevederile alin. (1) lit. c) nu se aplica unui demers sau unor serii de demersuri care, fiind intreprinse cu scopul principal sau unul dintre scopurile principale de a obtine un avantaj fiscal care contravine obiectului sau scopului prezentului articol, nu sunt oneste avand in vedere toate faptele si circumstantele relevante. . Un demers poate cuprinde mai multe etape sau parti. In intelesul prezentului alineat, un demers sau o serie de demersuri sunt considerate ca nefiind oneste in masura in care nu sunt intreprinse din motive comerciale valabile care reflecta realitatea economica. Dispozitiile prezentului alineat se completeaza cu prevederile existente in legislatia interna sau in acorduri referitoare la prevenirea evaziunii fiscale, a fraudei fiscale sau a abuzurilor. Articolul 230: Coroborarea prevederilor Codului fiscal cu cele ale conventiilor de evitare a dublei impuneri si a legislatiei Uniunii Europene (1) In intelesul art. 224, daca un contribuabil este rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de catre acel contribuabil din Romania nu poate depasi cote de impozit prevazuta in conventia care se aplica asupra acelui venit. In situatia in care sunt cote diferite de impozitare in legislatia interna sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile. Daca un contribuabil este rezident al unei tari din Uniunea Europeana, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de acel contribuabil din Romania este cota mai favorabila prevazuta in legislatia interna, legislatia Uniunii Europene sau in conventiile de evitare a dublei impuneri. Legislatia Uniunii Europene se aplica in relatia Romaniei cu state membre ale Uniunii Europene, respectiv cu state cu care Uniunea Europeana sunt incheiate acorduri de stabilire a unor masuri echivalente.
(2) Pentru aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri si a legislatiei Uniunii Europene, nerezidentul are obligatia de a prezenta platitorului de venit, in momentul platii venitului, certificatul de rezidenta fiscala eliberat de catre autoritatea competenta din statul sau de rezidenta, precum si. , dupa caz, o declaratie pe propria raspundere in care se indica indeplinirea conditiei de beneficiar in situatia aplicarii legislatiei Uniunii Europene. Daca certificatul de rezidenta fiscala, respectiv declaratia ce va indica calitatea de beneficiar nu se prezinta in acest termen, se aplica prezentului titlu . In momentul prezentarii certificatului de rezidenta fiscala si, dupa caz, a declaratiei prin care se indica calitatea de beneficiar se aplica prevederi conventiei de evitare a dublei impuneri sau ale legislatiei Uniunii Europene si se face regularizarea impozitului in cadrul cadrului legal de prescriptie . In acest sens, certificatul de rezidenta fiscala trebuie sa mentioneze ca beneficiarul venitului a avut, in termenul de prescriptie, rezidenta fiscala in statul contractant cu care este incheiata conventia de evitare a dublei impuneri, intr-un stat al Uniunii Europene sau intr-un stat . cu care Uniunea Europeana are incheiat un acord de stabilire a unor masuri echivalente pentru toata perioada in care s-au realizat venituri din Romania. Calitatea de beneficiar in scopul aplicarii legislatiei Uniunii Europene va fi dovedita prin certificatul de rezidenta fiscala si, dupa caz, declaratia pe propria raspundere a acestuia de indeplinire cumulativa a conditiilor referitoare la: perioada minima de detinere, conditia de participare minima in capitalul persoanelor juridice romane. , incadrarea in una dintre formele de organizare prevazute in titlul II sau in prezentul titlu, dupa caz, calitatea de contribuabil platitor de impozit pe profit sau un impozit similar acestuia, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari. Certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile rezidentei.
(3) Persoanele fizice care sosesc in Romania si au o sedere in statul roman pe o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat au obligatia completarii. formularelor prevazute la alin. (7) , la termenele stabilitate prin norme. (5) Intermediarii, definiti potrivit legislatiei in materie, prin care persoanele fizice nerezidente obtine venituri din transferul titlurilor de valoare emise de rezidenti romani au urmatoarele obligatii: a ) sa solicite organului fiscal din Romania codul de identificare fiscala pentru persoana nerezidenta care nu detine acest lucru. numerar;
(4) In cazul in care s-au facut retineri de impozit ce depasesc cotele din conventiile de evitare a dublei impuneri, respectiv din legislatia Uniunii Europene, suma impozitului retinut in plus se restituie potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.
b) sa pastreze originalul sau copia legalizata a certificatului de rezidenta fiscala sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei conform legislatiei interne a acelui stat, insotit/insotita de traducere autorizata in limba. romana;
c) sa calculeze castigul/pierderea la fiecare tranzactie efectuata pentru contribuabilul persoanei fizice nerezidenta;
d) sa calculeze totalul castigurilor/pierderilor pentru tranzactiile efectuate in cursul anului pentru fiecare contribuabil persoana fizica nerezidenta;
e) sa transmita in forma scrisa catre fiecare contribuabil persoana fizica nerezidenta informatii privind totalul castigurilor/pierderilor, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul expirat;
f) sa depuna la organul fiscal competent declaratia informativa privind totalul castigurilor/pierderilor, pentru fiecare contribuabil, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul expirat.
Persoana fizica nerezidenta nu are obligatia de a declara castigurile/pierderile, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului, daca prin conventia de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statutul de rezidenta al persoanelor fizice nerezidente nu este mentionat dreptul de impunere pentru Romania si respectiva persoana . prezinta certificatul de rezidenta fiscala.
(6) Macheta certificatului de rezidenta fiscala pentru persoane rezidente in Romania, precum si termenul de depunere de catre nerezidenti a documentelor de rezidenta fiscala, emise de autoritate din statul de rezidenta al acestora, se stabileste prin norma.
(7) Machetele Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania si Chestionar pentru stabilitatea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania se stabilesc prin norma.
Articolul 231: Declaratii anuale privind retinerea la sursa
(1) Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii, conform prezentului titlu, au obligatia sa depuna sau declaratia privind calculul si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar . de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat. Declaratia informativa se va depune de catre platitorii de venit la organul fiscal competent in format electronic.
(2) Platitorii de venituri sub forma dobanzilor au obligatia sa depuna sau declaratie informativa referitoare la platile de astfel de venituri facute catre persoane fizice rezidente in state ale Uniunii Europene. Declaratia se depune pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent, pentru informatii referitoare la platile de dobanzi facute in cursul anului precedent. Modelul si continutul declaratiei informative, precum si procedura de declarare a veniturilor din dobanzile realizate din Romania de catre persoane fizice rezidente in state membre ale Uniunii Europene se aproba prin ordin al presedintelui ANAF, potrivit Codului de procedura fiscala.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
