din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1497 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Financiar-Bancara » Legea nr. 297/2004, privind piata de capital

Legea nr. 297/2004, privind piata de capital

  Publicat: 17 Mar 2009       71409 citiri        Secţiunea: Legislatie Financiar-Bancara  


Legea nr. 297/2004, privind piata de capital

Text actualizat avandu-se in vedere urmatoarele acte:
- Legea nr. 208/2005
- O.G. nr. 41/2005
- Legea nr. 97/2006.

Operatiune de punere in circulatie a banilor si hartiilor de valoare de catre institutii specializate.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Mijloace de proba, prevazute in cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.Potrivit legii, inscrisurile pot servi ca mijloace de proba, daca in continutul lor se arata fapte sau imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
Termen sinonim cu arestarea preventiva,
Mijloace de plata formate din monede si bancnote.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
Legislatia comunitara primara (sau dreptul primar) include in primul rand Tratatele si alte acorduri cu un statut similar. Legislatia comunitara primara este rezultatul negocierilor directe dintre guvernele statelor membre. Aceste acorduri sunt puse pe hartie sub forma de Tratate care trebuie ulterior ratificate de parlamentele nationale.
(termen CNA). Transmisia initiala prin fir sau prin unde radioelectrice, inclusiv prin satelit, �n forma codata sau necodata, a serviciilor de programe destinate publicului;
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Prima treapta in cadrul metodei de cunoastere a contabilitatii si cel mai reprezentativ procedeu prin care se infaptuieste principiul dublei reprezentari
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.

(5) Atunci cand un O.P.C.V.M. investeste in titlurile altor O.P.C.V.M. si/sau A.O.P.C. care sunt administrate, direct sau prin delegare, de aceeasi S.A.I. sau de catre orice alta societate de care S.A.I. este legata, prin conducere sau control comun, sau printr-o detinere substantiala, directa sau indirecta, respectiva S.A.I. sau cealalta societate nu poate percepe comisioane de cumparare sau rascumparare in contul investitiei O.P.C.V.M. in titlurile altor O.P.C.V.M. si/sau A.O.P.C. Un O.P.C.V.M. care investeste un procent substantial al activelor sale in alte O.P.C.V.M. si/sau A.O.P.C. va indica in prospectul sau de emisiune nivelul maxim al comisioanelor de administrare, care pot fi percepute O.P.C.V.M. in cauza si celorlalte O.P.C.V.M. si/sau A.O.P.C. in care intentioneaza sa investeasca. In raportul sau anual va indica comisionul maxim de administrare, perceput asupra activelor sale, cat si asupra activelor O.P.C.V.M. si/sau A.O.P.C. in care investeste.

Art. 102. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 101:

a) un O.P.C.V.M. poate investi cel mult 10% din activele sale in valori mobiliare si instrumente ale pietei monetare, altele decat cele mentionate la art. 101;

b) o societate de investitii poate achizitiona numai acele bunuri mobile si imobile necesare pentru desfasurarea activitatii sale;

c) un O.P.C.V.M. nu poate investi in metale pretioase sau inscrisuri care atesta detinerea acestora.

(2) Un O.P.C.V.M. poate detine lichiditati in numerar si in cont curent, temporar, si in limitele prevazute prin reglementarile C.N.V.M.

Art. 103. - (1) S.A.I. si societatea de investitii autoadministrata trebuie sa utilizeze un sistem de administrare a riscului, care sa le permita:

a) sa monitorizeze si sa cuantifice, in orice moment, riscul asociat pozitiilor si influenta acestora la profilul de risc general al portofoliului;

b) sa asigure o evaluare corecta si independenta a valorii instrumentelor financiare derivate, negociate in afara pietei reglementate.

(2) S.A.I. si societatea de investitii trebuie sa comunice C.N.V.M., in mod regulat, si in conformitate cu regulile detaliate pe care si le vor defini, tipurile de instrumente financiare derivate, riscul activelor suport, limitele cantitative si metodele alese pentru a estima riscul asociat tranzactiilor cu instrumente financiare derivate, pentru fiecare O.P.C.V.M. administrat.

(3) C.N.V.M. poate autoriza un O.P.C.V.M. sa foloseasca tehnici si instrumente aferente valorilor mobiliare si instrumentelor pietei monetare, in conditiile si limitele stabilite prin reglementari, cu conditia ca tehnicile si instrumentele respective sa fie folosite pentru o administrare eficienta si prudentiala a portofoliului sau. Atunci cand aceste operatiuni presupun utilizarea instrumentelor financiare derivate, conditiile si limitele vor fi conforme prevederilor prezentei legi si ale reglementarilor C.N.V.M.

(4) In nici o situatie, operatiunile prevazute la alin. (3) nu vor determina un O.P.C.V.M. sa se abata de la obiectivele sale de investitii prevazute in regulile fondului, actul constitutiv sau prospect.

(5) Un O.P.C.V.M. se va asigura de faptul ca expunerea sa globala legata de instrumentele financiare derivate nu depaseste valoarea totala a activului sau net.

(6) Expunerea este calculata luandu-se in considerare valoarea curenta a activului suport, riscul contrapartii, evolutia pietei si durata de timp ramasa pana la lichidarea pozitiei.

(7) Un O.P.C.V.M. poate investi, ca parte a politicii sale investitionale si in limitele permise prin reglementarile C.N.V.M. cu privire la investitiile in valori mobiliare si in instrumentele pietei monetare, in instrumente financiare derivate, cu conditia ca expunerea la risc a activului suport sa nu depaseasca limitele agregate, stabilite prin reglementarile C.N.V.M., in raport cu legislatia comunitara .

Art. 104. - (1) O.P.C.V.M. nu va fi obligat sa respecte limitele stabilite prin reglementarile C.N.V.M., in cazul exercitarii drepturilor de subscriere aferente instrumentelor financiare care sunt incluse in activul sau.

(2) Daca limitele de detinere sunt depasite, din motive independente de controlul unui O.P.C.V.M. sau ca rezultat al exercitarii drepturilor de subscriere, acesta trebuie sa adopte, ca obiectiv prioritar al tranzactiilor sale de vanzare, masuri de remediere in cel mai scurt timp a situatiei, in conformitate cu reglementarile C.N.V.M. si cu respectarea intereselor detinatorilor de titluri de participare.



Sectiunea a 6-a
Reguli privind transparenta si publicitatea



Art. 105. - Difuzarea oricarui material publicitar in legatura cu un O.P.C.V.M. este permisa numai in conformitate cu reglementarile C.N.V.M. privind continutul si structura materialului publicitar, cu scopul asigurarii transparentei si corectitudinii informatiei.

Art. 106. - Orice material publicitar trebuie sa mentioneze existenta prospectelor, precum si modalitatile prin care acestea pot fi obtinute.

Art. 107. - (1) S.A.I., pentru fiecare O.P.C.V.M. administrat, si societatile de investitii autoadministrate, trebuie sa publice si sa transmita catre C.N.V.M., urmatoarele documente:

a) prospectele de emisiune;

b) prospectele simplificate;

c) raportul anual;

d) raportul semestrial;

e) rapoartele periodice privind valoarea activului net si valoarea unitara a activului net, conform reglementarilor C.N.V.M.

(2) Rapoartele prevazute la alin. (1) lit. c) sunt transmise gratuit, la cererea investitorilor. Toate rapoartele vor fi depuse la C.N.V.M., in termenele si conditiile stabilite prin reglementari.

(3) Rapoartele anuale si semestriale trebuie sa fie publicate in urmatoarele termene, care incep sa curga de la sfarsitul perioadei la care acestea se refera:

a) 4 luni pentru raportul anual;

b) 2 luni pentru raportul semestrial.

(4) Rapoartele anuale si semestriale sunt furnizate gratuit, la cererea investitorilor in titluri de participare, si vor fi puse la dispozitia acestora, in locurile determinate si in conditiile specificate, sau prin alte mijloace aprobate de C.N.V.M., prevazute in prospect si in prospectul simplificat.

(5) Raportul anual trebuie sa contina un bilant sau o situatie a activelor si pasivelor, un cont detaliat de venituri si cheltuieli pentru anul financiar, un raport asupra activitatilor din anul financiar curent, precum si alte informatii semnificative, care sa sprijine investitorii in aprecierea, in cunostinta de cauza, a activitatii O.P.C.V.M. si a rezultatelor acestuia, prevazute in reglementarile C.N.V.M.

(6) Raportul semestrial trebuie sa includa informatiile prevazute in reglementarile C.N.V.M., emise cu respectarea legislatiei comunitare aplicabile.

Art. 108. - Situatiile financiare si cele cu privire la operatiunile prevazute in raportul anual trebuie sa fie auditate de catre auditori financiari, potrivit prevederilor art. 258.



Sectiunea a 7-a
Dispozitii speciale aplicabile O.P.C.V.M.-urilor din statele membre
care distribuie titluri de participare in Romania







Afişează Legea nr. 297/2004, privind piata de capital pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice