Codul administrativ, actualizat 2024 - OUG 57/2019
Documente atasate
Anexe_Codul_Administrativ_2024.docx |
Actualizat prin:
- Legea 387/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum si pentru completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale
- Legea 348/2023 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 191/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ
(3) Unitatile administrativ-teritoriale care hotarasc sa mandateze consortiul administrativ sa realizeze investitii in conditiile art. 911 alin. (21) se pot retrage din investitie inainte de data finalizarii proiectelor sau contractelor incheiate de aceasta in numele si pe seama lor, notificand adunarea generala cu privire la intentia de retragere din investitie, cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de adoptarea hotararilor consiliilor locale prin care aproba retragerea din consortiul administrativ si numai dupa plata despagubirilor prevazute in respectivele proiecte sau contracte sau, dupa caz, in conditiile stabilite in statutul consortiului.
(4) Bunurile rezultate in urma unor investitii realizate in cadrul consortiului administrativ apartin proprietatii publice sau private, dupa caz, a unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiului si se inregistreaza in inventarul acestora, in conditiile art. 289, respectiv art. 357.
(5) Bunurile prevazute la alin. (4) care raspund unui interes public apartin proprietatii publice a unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ, dupa cum urmeaza:
a) bunurile situate exclusiv pe raza unei singure unitati administrativ-teritoriale, pe care o si deservesc, apartin domeniului public al acesteia;
b) pentru bunurile situate exclusiv pe raza unei singure unitati administrativ-teritoriale, care deservesc alte unitati administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ, apartenenta acestora se stabileste de catre adunarea generala a asociatiei inainte de demararea investitiei;
c) pentru bunurile situate exclusiv pe raza unei singure unitati administrativ-teritoriale, care deservesc si alte unitati administrativ-teritoriale membre ale consortiului, apartenenta acestora se stabileste de catre adunarea generala a consortiului inainte de demararea investitiei;
d) pentru bunurile situate pe raza mai multor unitati administrativ-teritoriale si/sau care deservesc mai multe unitati administrativ-teritoriale, apartenenta acestora se stabileste de catre adunarea generala a consortiului inainte de demararea investitiei.
(6) Bunurile prevazute la alin. (4) , care nu raspund unui interes public, apartin proprietatii private a unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ sau, dupa caz, proprietatii consortiului. Apartenenta acestor bunuri se decide prin statut sau prin hotararea adunarii generale, dupa caz.
(7) In statutele consortiilor administrative se reglementeaza in mod expres situatiile prevazute la alin. (5) lit. b) -d) si alin. (6) .
(8) In vederea indeplinirii scopului si desfasurarii activitatii, consortiile administrative pot dobandi in proprietate bunuri, cu exceptia bunurilor care, prin natura sau destinatia lor, sunt bunuri proprietate publica, precum si a bunurilor care, potrivit statutului sau hotararii adunarii generale, apartin proprietatii private a unitatilor administrativ-teritoriale componente ale consortiilor administrative.
(9) Prin exceptie de la prevederile art. 312 alin. (1) si art. 333 alin. (1) , bunurile proprietate publica sau privata a unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ pot fi concesionate sau inchiriate prin atribuire directa consortiilor administrative pentru realizarea activitatilor care se circumscriu scopului consortiului administrativ.
(10) Pentru implementarea corespunzatoare a investitiilor, consortiile administrative pot angaja personal contractual specializat propriu in cadrul aparatului tehnic prevazut la art. 91 alin. (7) , in situatia in care unitatile administrativ-teritoriale, membre ale consortiului, nu dispun de personal specializat care sa fie alocat consortiului in conditiile art. 911 alin. (3) -(5) .
(11) Consortiile administrative pot fi eligibile in calitate de solicitant sau partener in cadrul programelor de finantare, indiferent de tipul sau sursa acestora, atunci cand oricare dintre unitatile administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ se numara printre categoriile de solicitanti eligibili ai respectivelor programe de finantare .
(12) In cazul proiectelor cu finantare europeana se aplica prevederile legislatiei nationale si europene privind gestionarea fondurilor europene, precum si documentele procedurale specifice implementarii programelor operationale prin care se asigura finantarea tipurilor de interventii vizate.
(13) Pentru situatia prevazuta la alin. (11) este necesar mandatul unitatii administrativ-teritoriale membre a consortiului care se numara printre categoriile de solicitanti eligibili ai respectivelor programe de finantare, exprimat prin hotararea autoritatii deliberative.
Art. 915: Unele reguli specifice pentru derularea achizitiilor publice realizate in cadrul consortiilor administrative
(1) In aplicarea art. 911 alin. (22) , prin derogare de la prevederile art. 44 alin. (1) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, prin hotarari ale autoritatilor deliberative, unitatile administrativ-teritoriale, membre in cadrul consortiului administrativ, pot mandata consortiul sa deruleze, in calitate de autoritate contractanta, proceduri de achizitii publice pentru realizarea unor obiective de interes local, inclusiv achizitii comune pentru furnizarea de bunuri si prestarea de servicii la nivelul consortiului administrativ.
(2) Prevederile art. 914 alin. (4) -(8) si alin. (10) se aplica in mod corespunzator.
Art. 916: Unele reguli specifice pentru finantarea consortiilor administrative
(1) Cuantumul contributiei prevazute la art. 90 alin. (1) se stabileste, pe baza unor criterii precum suprafata sau numarul utilizatorilor/beneficiarilor, de catre adunarea generala a asociatiei, prin hotarare .
(2) Autoritatile deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale membre in cadrul consortiului administrativ pot stabili, in conditiile legii, taxe locale speciale in vederea finantarii unor servicii publice locale furnizate de consortiul administrativ.
(3) Sumele incasate in bugetele locale, potrivit alin. (2) , se aloca consortiilor administrative sub forma de contributii, in conditiile alin. (1) .
(4) Consortiile administrative pot percepe, in conditiile legii, tarife in vederea finantarii serviciilor publice furnizate prin intermediul acestora.
Art. 92: Participarea cu capital sau cu bunuri
(1) Consiliile locale si consiliile judetene pot hotari asupra participarii cu imprumuturi, capital sau cu bunuri, dupa caz, in numele si in interesul colectivitatilor locale la nivelul carora sunt alese, la infiintarea, functionarea si dezvoltarea unor organisme prestatoare de servicii publice si de utilitate publica de interes local sau judetean, in conditiile legii.
(2) In acceptiunea prezentului cod, in categoria organismelor prestatoare de servicii publice sau de utilitate publica in unitatile administrativ-teritoriale se includ:
a) institutii publice de interes local sau judetean;
b) societati si regii autonome infiintate prin hotarari ale autoritatilor deliberative, denumite in continuare societati si regii autonome de interes local sau judetean;
c) asociatii de dezvoltare intercomunitara;
d) furnizori de servicii sociale, de drept public ori privat, care acorda servicii sociale in conditiile prevazute de lege;
e) asociatii, fundatii si federatii recunoscute ca fiind de utilitate publica, in conditiile legii;
f) operatori de servicii comunitare de utilitati publice locale sau judetene;
g) operatori regionali, constituiti in conditiile legii.
Art. 93: Controlul administrativ si financiar
(1) Controlul administrativ si financiar al activitatii autoritatilor administratiei publice locale se exercita in limitele si in conditiile prevazute de lege.
(2) Autoritatile si institutiile publice cu atributii de control/audit asupra activitatii administratiei publice locale au obligatia sa asigure indrumare, din oficiu sau la cererea autoritatilor administratiei publice locale, cu privire la aplicarea prevederilor legale din sfera lor de competenta .
(3) Autoritatile administratiei publice centrale cu atributii de control, constatare si sanctionare a contraventiilor au obligatia, corespunzator domeniilor aflate in responsabilitatea acestora, sa elaboreze si sa difuzeze materiale documentare si ghiduri si/sau sa aloce pe pagina de internet sectiuni special dedicate informarii publice.
Art. 94: Folosirea limbii minoritatilor nationale
(1) In unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale in care cetatenii apartinand unei minoritati nationale au o pondere de peste 20% din numarul locuitorilor, stabilit la ultimul recensamant, autoritatile administratiei publice locale, institutiile publice aflate in subordinea acestora, precum si serviciile publice deconcentrate asigura folosirea, in raporturile cu acestia, si a limbii minoritatii nationale respective, in conformitate cu prevederile Constitutiei, ale prezentului cod si ale tratatelor internationale la care Romania este parte .
(2) Autoritatile administratiei publice locale prevazute la alin. (1) , prin hotarare, pot decide asigurarea folosirii limbii minoritatilor nationale in unitatile administrativ-teritoriale in care cetatenii apartinand minoritatilor nationale nu ating ponderea prevazuta la alin. (1) .
TITLUL IV: Unitatile administrativ-teritoriale in Romania
Art. 95: Tipurile de unitati administrativ-teritoriale
(1) Teritoriul Romaniei este organizat, sub aspect administrativ, in unitati administrativ-teritoriale care sunt comunele, orasele si judetele.
(2) Comunele si orasele sunt unitati administrativ-teritoriale de baza .
(3) Unele orase sunt declarate municipii in conditiile legii.
(4) Orice modificare a limitelor teritoriale ale unitatilor administrativ-teritoriale care priveste infiintarea, reinfiintarea sau reorganizarea acestora se poate efectua numai prin lege si dupa consultarea obligatorie a cetatenilor din unitatile administrativ-teritoriale respective prin referendum local, in conditiile legii.
Art. 96: Personalitatea juridica a unitatilor administrativ-teritoriale
(1) Unitatile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu.
(2) Unitatile administrativ-teritoriale, precum si subdiviziunile administrativ-teritoriale sunt subiecte juridice de drept fiscal, titulare ale codului de inregistrare fiscala si ale conturilor deschise la unitatile teritoriale de trezorerie, precum si la unitatile bancare.
(3) Unitatile administrativ-teritoriale sunt titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii.

Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:


















Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti















