Codul Fiscal 2024 - Legea 227/2015, actualizata 2024
Documente atasate
| Anexe_Codul_Fiscal_2024.docx |
Actualizat prin Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
c) dispozitiile lit. a) se aplica numai daca actionarul nu atribuie titlurilor de participare primite o valoare fiscala mai mare decat valoarea pe care acestea o aveau inainte de fuziune, divizare totala sau schimb de actiuni;
d) dispozitiile lit. b) se aplica numai daca actionarul nu atribuie titlurilor de participare primite si celor detinute in compania cedenta o valoare fiscala mai mare decat valoarea titlurilor detinute la societatea cedenta inainte de divizarea partiala;
e) profitul sau venitul provenit din cesionarea ulterioara a titlurilor de participare se impoziteaza potrivit prevederilor prezentului titlu sau ale titlului IV, dupa caz;
f) expresia valoare fiscala reprezinta valoarea ce este utilizata pentru calcularea veniturilor sau pierderilor, in scopul determinarii venitului impozabil ori aportului de capital al unui participant al societatii.
(9) Dispozitiile alin. (3) -(8) se aplica si transferului de active .
(10) In cazul in care activele si pasivele societatii cedente din Romania transferate intr-o operatiune de fuziune, divizare totala, divizare partiala sau transfer de active includ si activele si pasivele unui sediu permanent situat intr-un alt stat membru, inclusiv in statul membru in care este rezidenta societatea beneficiara, dreptul de impozitare a sediului permanent respectiv revine statului membru in care este situata societatea beneficiara.
(11) Reguli aplicabile in cazul transferului sediului social al unei societati europene sau al unei societati cooperative europene:
a) atunci cand o societate europeana sau o societate cooperativa europeana transfera sediul social din Romania intr-un alt stat membru, acest transfer al sediului social nu reprezinta transfer impozabil pentru plusvaloarea calculata ca diferenta intre pretul de piata al elementelor din activ si pasiv transferate si valoarea lor fiscala, pentru acele active si pasive ale societatii europene ori societatii cooperative europene, care raman efectiv integrate unui sediu permanent al societatii europene sau al societatii cooperative europene in Romania si care contribuie la generarea profitului ori pierderii luate in calcul din punct de vedere fiscal;
b) transferul este neimpozabil numai daca societatile europene sau societatile cooperative europene calculeaza amortizarea si orice castiguri sau pierderi aferente activelor si pasivelor care raman efectiv integrate unui sediu permanent ca si cum transferul sediului social nu ar fi avut loc;
c) provizioanele sau rezervele care anterior transferului sediului social au fost deduse la calculul rezultatului fiscal de catre societatile europene ori societatile cooperative europene si care nu provin de la sediile permanente din strainatate pot fi preluate, in aceleasi conditii de deducere, de catre sediul permanent din Romania al societatii europene sau al societatii cooperative europene;
d) referitor la operatiunile mentionate la alin. (1) lit. b) , in situatia in care o societate europeana sau o societate cooperativa europeana inregistreaza pierdere fiscala, determinata potrivit prezentului titlu, aceasta se recupereaza de catre sediul permanent al societatii europene ori al societatii cooperative europene situat in Romania;
e) transferul sediului social al societatilor europene sau al societatilor cooperative europene nu trebuie sa determine impozitarea venitului, profitului sau plusvalorii actionarilor.
(12) Prevederile prezentului articol nu se aplica atunci cand fuziunea, divizarea sub orice forma, transferul de active sau schimbul de actiuni:
a) are drept consecinta frauda si evaziunea fiscala constatata in conditiile legii;
b) are drept efect faptul ca o societate, implicata sau nu in operatiune, nu mai indeplineste conditiile necesare reprezentarii angajatilor in organele de conducere ale societatii, in conformitate cu acordurile in vigoare inainte de operatiunea respectiva. Aceasta prevedere se aplica in masura in care in societatile la care face referire prezentul articol nu se aplica dispozitiile comunitare care contin norme echivalente privind reprezentarea angajatilor in organele de conducere ale societatii.
(13) Dispozitiile prezentului articol transpun prevederile Directivei 2009/133/CE a Consiliului din 19 octombrie 2009 privind regimul fiscal comun care se aplica fuziunilor, divizarilor, divizarilor partiale, cesionarii de active si schimburilor de actiuni intre societatile din state membre diferite si transferului sediului social al unei SE sau SCE intre statele membre, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 310 din 25 noiembrie 2009, cu amendamentele ulterioare.
Art. 34: Asocieri cu sau fara personalitate juridica
(1) Intr-o asociere fara personalitate juridica intre doua sau mai multe persoane juridice romane, veniturile si cheltuielile inregistrate se atribuie fiecarui asociat, conform prevederilor contractului de asociere .
(2) Veniturile si cheltuielile determinate de operatiunile asocierii, transmise pe baza de decont fiecarui asociat, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, se iau in calcul pentru determinarea profitului impozabil al fiecarui asociat. Documentele justificative aferente operatiunilor asocierii sunt cele care au stat la baza inregistrarii in evidenta contabila de catre persoana desemnata de asociati, conform prevederilor contractului de asociere .
(3) Persoana juridica romana, partenera intr-o asociere cu personalitate juridica, inregistrata intr-un stat strain, la stabilirea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor prezentului titlu, va lua in calcul si veniturile/cheltuielile atribuite, respectiv repartizarile de profit primite, dupa caz, conform prevederilor contractuale.
Art. 35: Reguli generale aplicabile persoanelor juridice cu sediul in Romania, infiintate potrivit legislatiei europene, si persoanelor juridice straine rezidente in Romania potrivit locului conducerii efective
Prevederile referitoare la persoana juridica romana cuprinse la art. 23, 24, 32, 34, 38, 39, precum si art. 43 se aplica in aceleasi conditii si situatii persoanelor juridice cu sediul in Romania, infiintate potrivit legislatiei europene, si persoanelor juridice straine rezidente in Romania potrivit locului conducerii efective.
Pentru aplicarea art. 24 si 33 persoanele juridice straine rezidente in Romania potrivit locului conducerii efective trebuie sa aiba una dintre formele de organizare prevazute in anexa nr. 1, respectiv anexa nr. 3, din prezentul titlu .
CAPITOLUL III: Aspecte fiscale internationale
Art. 36: Rezultatul fiscal al unui sediu permanent
(1) Persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania au obligatia de a plati impozitul pe profit pentru profitul impozabil care este atribuibil sediului permanent.
(2) Rezultatul fiscal se determina in conformitate cu regulile stabilite in cap. II al prezentului titlu, in urmatoarele conditii:
a) numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent se iau in calcul pentru determinarea rezultatului fiscal;
b) numai cheltuielile efectuate in scopul obtinerii acestor venituri se iau in calcul pentru determinarea rezultatului fiscal.
(3) Rezultatul fiscal al sediului permanent se determina prin tratarea acestuia ca persoana separata si prin utilizarea regulilor preturilor de transfer la stabilirea valorii de piata a unui transfer facut intre persoana juridica straina si sediul sau permanent. Pentru cheltuielile alocate sediului permanent de catre sediul sau principal, documentele justificative trebuie sa includa dovezi privind suportarea efectiva a costurilor si alocarea rezonabila a acestor costuri catre sediul permanent utilizand regulile preturilor de transfer.
(4) In situatia in care, inainte de sfarsitul unui an fiscal, nu se determina daca activitatile unui nerezident in Romania vor fi pe o durata suficienta pentru a deveni un sediu permanent, veniturile si cheltuielile acelui an fiscal vor fi luate in considerare in urmatorul an fiscal, in situatia in care durata legala de 6 luni sau termenul prevazut in conventia de evitare a dublei impuneri, dupa caz, sunt depasite. Din impozitul pe profit datorat de sediul permanent, de la inceputul activitatii, se scad, daca au fost platite in perioada anterioara inregistrarii sediului permanent, potrivit titlului VI, sumele reprezentand impozite cu retinere la sursa.
(5) In situatia in care persoana juridica straina isi desfasoara activitatea in Romania printr-un singur sediu permanent, acesta este si sediul permanent desemnat pentru indeplinirea obligatiilor care revin potrivit prezentului titlu .
Art. 37: Rezultatul fiscal al persoanei juridice straine care isi desfasoara activitatea prin intermediul mai multor sedii permanente in Romania
(1) Persoana juridica straina care desfasoara activitatea prin intermediul mai multor sedii permanente in Romania are obligatia sa stabileasca unul dintre aceste sedii ca sediu permanent desemnat pentru indeplinirea obligatiilor care ii revin potrivit prezentului titlu . La nivelul sediului permanent desemnat se cumuleaza veniturile, respectiv cheltuielile sediilor permanente apartinand aceleiasi persoane juridice straine.
(2) Rezultatul fiscal al persoanei juridice straine care isi desfasoara activitatea prin intermediul mai multor sedii permanente se determina la nivelul sediului permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile care ii revin potrivit prezentului titlu, in conformitate cu regulile stabilite in cap. II, in urmatoarele conditii:
a) numai veniturile ce sunt atribuibile fiecarui sediu permanent se transmit spre a fi cumulate de sediul permanent desemnat pentru a indeplini obligatiile fiscale;
b) numai cheltuielile efectuate in scopul obtinerii veniturilor fiecarui sediu permanent se transmit spre a fi cumulate de sediul permanent desemnat pentru a indeplini obligatiile fiscale.
(3) Rezultatul fiscal la nivelul sediului permanent desemnat se determina pe baza veniturilor si cheltuielilor inregistrate de fiecare sediu permanent apartinand aceleiasi persoane juridice straine, cu respectarea prevederilor alin. (2) , si prin utilizarea regulilor preturilor de transfer la stabilirea valorii de piata a unui transfer facut intre persoana juridica straina si sediul sau permanent. Pentru cheltuielile alocate de catre sediul sau principal, celelalte documente justificative trebuie sa includa dovezi privind suportarea efectiva a costurilor si alocarea rezonabila a acestor costuri catre sediul permanent utilizand regulile preturilor de transfer.
(4) Sediul permanent desemnat in Romania calculeaza, declara si plateste obligatiile ce revin potrivit titlului II, pe baza veniturilor si cheltuielilor inregistrate de toate sediile permanente care apartin aceleiasi persoane juridice straine.
(5) In situatia in care sediul fix care indeplineste obligatiile fiscale potrivit titlului VII constituie si sediu permanent in sensul art. 8, sediul fix este si sediul permanent desemnat pentru indeplinirea obligatiilor care revin potrivit prezentului titlu .
Art. 38: Veniturile unei persoane juridice straine obtinute din transferul proprietatilor imobiliare situate in Romania sau al oricaror drepturi legate de aceste proprietati, veniturile din exploatarea resurselor naturale situate in Romania si veniturile din vanzarea-cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana
(1) Persoanele juridice straine au obligatia de a plati impozit pe profit pentru rezultatul fiscal aferent urmatoarelor activitati/operatiuni:
a) transferul proprietatilor imobiliare situate in Romania, inclusiv din inchirierea sau cedarea folosintei proprietatii sau a oricaror drepturi legate de aceasta proprietate imobiliara;
b) vanzarea-cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana, daca nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 23 lit. i) , in urmatoarele cazuri:
1.nu se face dovada rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri;
2.intre Romania si statul de rezidenta al persoanei juridice straine care instraineaza titlurile de participare nu este incheiata conventie de evitare a dublei impuneri;
3.dreptul de impozitare revine Romaniei, in conditiile aplicarii prevederilor conventiilor de evitare a dublei impuneri;
c) exploatarea resurselor naturale situate in Romania, inclusiv vanzarea-cesionarea oricarui drept aferent acestor resurse naturale.
(2) Persoana juridica straina care obtine veniturile mentionate la alin. (1) are obligatia de a declara si plati impozit pe profit, potrivit art. 41 si 42.
Art. 39: Evitarea dublei impuneri

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
