Ghidul ESMA referitor la gestionarea conflictelor de interese ale contrapartilor centrale, din 12.06.2019
I. Acronime
1. Cu exceptia cazului in care se prevede altfel, termenii definiti in Regulamentul (UE) nr. 648/2012 au acelasi inteles in cuprinsul prezentului ghid. In plus, se aplica urmatoarele definitii si acronime:
CPC - contraparte centrala autorizata in temeiul art. 14 din EMIR
RSTR CPC - Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013 al Comisiei din 19 decembrie 2012 de completare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste standardele tehnice de reglementare privind cerintele pentru contrapartile centrale
CE - Comisia Europeana
EMIR - Regulamentul privind infrastructura pietei europene - Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapartile centrale si registrele centrale de tranzactii
ESMA - Autoritatea Europeana pentru Valori Mobiliare si Piete
ESMAR - Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autoritatii europene de supraveghere
UE - Uniunea Europeana
ANC - autoritati nationale competente
PFMI - principii CPSS-IOSCO pentru infrastructurile pietei financiare, aprilie 2012, elaborate de Comitetul pentru sisteme de plati si decontari al bancilor centrale din Grupul celor Zece (CPSS) si de Comitetul Tehnic al Organizatiei Internationale a Comisiilor de Valori Mobiliare (IOSCO)
II. Fondul si mandatul
2. In temeiul EMIR, CPC actioneaza pentru a servi interesele membrilor lor compensatori si ale clientilor. In consecinta, CPC are proceduri si politici organizationale robuste pentru a preveni eventualele conflicte de interese si pentru a le solutiona daca masurile preventive nu sunt suficiente. Art. 26, 28 si, cel mai important, art. 33 din EMIR, precum si art. 3, 5, 6 si 7 din RSTR CPC definesc normele organizationale care au ca scop indeplinirea obiectivelor respective.
3. Art. 33 din EMIR prevede cerintele de gestionare a conflictelor de interese de catre CPC. In special, CPC sunt obligate sa aiba procedurile organizationale sau administrative scrise pentru identificarea si gestionarea eventualelor conflicte de interese care pot aparea intre ele si membrii lor compensatori sau clientii acestora care le sunt cunoscuti CPC.
4. Atunci cand procedurile organizationale sau administrative ale unei CPC in materie de gestionare a conflictelor de interese nu sunt suficiente pentru a garanta prevenirea riscurilor de prejudiciere a intereselor unui membru compensator sau ale unui client, CPC sunt obligate sa descrie cu claritate membrului compensator sau clientului natura generala sau sursele conflictelor de interese, inainte de a accepta noi tranzactii din partea respectivului membru compensator.
5. Atunci cand CPC este o intreprindere-mama sau o filiala, trebuie luate in considerare toate circumstantele de care CPC are sau ar trebui sa aiba cunostinta si care pot duce la un conflict de interese ce decurge din structura si activitatile altei entitati din grup . Procedurile scrise cuprind circumstantele care constituie sau pot da nastere unui conflict de interese care risca sa prejudicieze interesele unuia sau ale mai multor membri compensatori sau clienti si procedurile care trebuie urmate si masurile care trebuie adoptate pentru gestionarea unui astfel de conflict .
6. In temeiul art. 16 din ESMAR, ESMA este imputernicita sa emita ghiduri si recomandari pentru a garanta aplicarea comuna, uniforma si coerenta a dreptului UE. ESMA considera ca este necesar sa se detalieze regulile si procedurile mentionate anterior privind conflictele de interese pentru CPC.
7. Scopul prezentului ghid este de a asigura aplicarea comuna, uniforma si consecventa a dispozitiilor de la art. 33 din EMIR si de la art. 3, 5, 6 si 7 din RSTR CPC. In vederea elaborarii prezentului ghid, ESMA a examinat si regulamentele emise in ceea ce priveste alte infrastructuri de piata, in special CSD-urile, si normele efective publicate de CPC.
III. Domeniu de aplicare
Cui i se aplica?
8. Prezentul ghid se aplica autoritatilor nationale competente care supravegheaza contrapartile centrale.
Ce se aplica?
9. Prezentul ghid se aplica in ceea ce priveste normele si procedurile pe care CPC le instituie in cazul conflictelor de interese in temeiul art. 33 din EMIR.
Cand se aplica?
10. Prezentul ghid se aplica in termen de doua luni de la publicarea pe site-ul ESMA in toate limbile oficiale ale UE.
IV. Obligatii de conformare si raportare
IV.1. Statutul ghidului
11. Prezentul document este un ghid emis in conformitate cu art. 16 din ESMAR. In conformitate cu art. 16 alin. (3) din ESMAR, autoritatile competente si participantii la pietele financiare, CPC in acest caz, trebuie sa depuna toate eforturile necesare pentru a respecta prezentul ghid.
12. Autoritatile competente carora li se aplica prezentul ghid trebuie sa se conformeze, incluzandu-le in practicile lor de supraveghere, precum si sa monitorizeze respectarea acestora de catre CPC-uri.
IV.2. Cerintele de raportare
13. Autoritatile nationale competente (ANC) carora li se adreseaza prezentul ghid trebuie sa informeze ESMA daca se conformeaza sau intentioneaza sa se conformeze acestuia, prezentand motivele in cazul neconformarii, in termen de doua luni de la data publicarii ghidului pe site-ul ESMA in toate limbile oficiale ale UE, la adresa euccp@esma.europa .eu.
14. In acest scop, CPC raporteaza propriei ANC, in mod clar si detaliat, daca respecta prezentul ghid.
15. In absenta unui raspuns pana la acest termen, se va considera ca ANC nu se conformeaza prezentului ghid. Un model de notificare este disponibil pe site-ul ESMA.
V. Ghid
V.1. Clarificarea conceptului de conflict de interese
16. Un conflict de interese exista atunci cand interesele proprii ale unei parti interesate interfereaza cu interesele CPC, cu interesele membrilor compensatori ai unei CPC sau cu interesele unui client, atunci cand clientul este cunoscut de CPC, cu privire la obiectivitatea sa de a lua o decizie sau la procesele decizionale pe care trebuie sa le urmeze in cadrul obligatiilor sale profesionale.
17. CPC trebuie sa ia in considerare eventuale conflicte de interese cel putin in urmatoarele relatii:
(i) intre CPC si o alta entitate din grup;
(ii) intre CPC si orice parte interesata care detine cel putin o participatie peste pragurile prevazute la art. 31 din EMIR;
(iii) intre CPC si o societate in cadrul careia un membru al consiliului de administratie sau un membru al comitetului indeplineste alte functii;
(iv) intre CPC si clientul unui membru compensator, pe care CPC il cunoaste;
(v) intre CPC, un furnizor de date, un furnizor de lichiditate, o banca custode, o banca de decontare, un agent de plata, un agent nostro sau orice alti prestatori de servicii catre CPC;
(vi) intre CPC si infrastructura pietei financiare conexe, precum un loc de tranzactionare, un sistem de plati, un sistem de decontare a titlurilor de valoare, un depozitar central de titluri de valoare, un registru central de tranzactii;
(vii) intre CPC si o CPC interoperabila;
(viii) intre CPC si un membru compensator;
(ix) intre CPC si o persoana relevanta.
18. O persoana care trebuie considerata relevanta include:
(i) personalul CPC (membrii consiliului de administratie, directorii, managerii si angajatii), precum si persoanele cu relatii stranse, cum ar fi membrii de familie ai acestora, si anume rudele directe sau prin alianta pana la gradul "al doilea" si persoanele aflate in intretinere sau persoanele care impart in mod permanent aceeasi gospodarie; si

Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:


















Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti















