Codul Fiscal, Actualizat 2017
Actualizat prin:
Ordonanta de urgenta 84/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal (publicata in M. Oficial nr. 977 din 06 decembrie 2016)
a) pentru constructiile de orice fel cu terenurile aferente acestora, precum si pentru terenurile de orice fel. fara constructii, dobandite intr-un termen de pana la 3 ani inclusiv:
(i) 3% pana la valoarea de 200.000 lei inclusiv;
(ii) peste 200.000 lei, 6.000 lei + 2% calculate la valoare ce depaseste 200.000 lei inclusiv;
b) pentru imobilele descrise la lit. a) , dobandite la o data mai mare de 3 ani:
(i) 2% pana la valoarea de 200.000 lei inclusiv;
(ii) peste 200.000 lei, 4.000 lei + 1 % calculat la valoarea ce depaseste 200.000 lei inclusiv.
(2) Impozitul prevazut la alin. (1) nu se datoreaza in urmatoarele cazuri:
a) la dobandirea dreptului de proprietate asupra terenurilor si constructiilor de orice fel, prin reconstituirea dreptului de proprietate in temeiul legilor speciale;
b) la dobandirea dreptului de proprietate cu titlul de donatie intre rude si afini pana la gradul la III-lea inclusiv, precum si intre soti;
c) in cazul actelor de desfiintare cu efect retroactiv pentru actul de transfer al dreptului de proprietate asupra proprietatilor imobiliare;
d) constatarea in conditiile art. 13 din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
e) in cazul transferului dreptului de proprietate imobiliara din patrimoniul personal, in conditiile prevederilor Legii nr. 77/2016 privind darea in plata a unor bunuri imobile in vederea stingerii obligatiilor asumate prin credite, pentru o singura operatiune de dare in plata .
(21) Dispozitiile alin. (2) lit. e) se aplica atat debitorului, cat si codebitorilor, coplatitorilor, garantilor personali sau ipotecari ai debitorului, in cazul in care prin operatiunea de dare in plata se transfera dreptul de proprietate imobiliara din patrimoniul personal al acestora.
(22) Persoanele fizice prevazute la alin. (21) beneficiaza de prevederile alin. (2) lit. e) o singura data, pentru prima operatiune de dare in plata, astfel cum rezulta din registrul prevazut la alin. (23) , indiferent de calitatea pe care acestea o au intr-o alta operatiune de dare in plata efectuata in conditiile prevederilor Legii nr. 77/2016.
(23) Pentru identificarea primei operatiuni de dare in plata, in vederea aplicarii prevederilor alin. (2) lit. e) , se infiinteaza la nivelul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania Registrul national notarial de evidenta a actelor de dare in plata prevazute de Legea nr. 77/2016 privind darea in plata a unor bunuri imobile in vederea stingerii obligatiilor asumate prin credite, denumit in continuare RNNEADP, in care se inscrie actele autentificate de notarul public si hotararile judecatoresti de dare in plata emise in conformitate cu prevederile Legii nr. 77/2016. RNNEADP este administrat de Centrul National de Administrare a Registrelor Nationale Notariale (CNARNN - Infonot) .
(24) In cazul in care darea in plata pentru care se solicita aplicarea prevederilor alin. (2) lit. e) se face prin notarul public, persoanele fizice prevazute la alin. (21) solicita acestuia un certificat eliberat de CRNANN care sa ateste faptul ca nu sa mai inregistrat niciun alt act de dare in plata potrivit Legii nr. 77/2016, pana la data autentificarii actului de dare in plata de catre acesta.
(25) Aplicarea prevederilor alin. (2) lit. e) de catre notarul public se efectueaza in baza certificatului eliberat potrivit alin. (24) .
(26) Notarii publici care autentifica acte de dare in plata potrivit Legii nr. 77/2016 au obligatia sa le transmita la RNNEADP in aceeasi zi, in vederea inregistrarii lor, cu evidentierea distincta a persoanelor fizice care au calitatea de parte in actul de dare in plata .
(27) In cazul in care darea in plata pentru care persoanele fizice, prevazute la alin. (21) , solicita aplicarea prevederilor alin. (2) lit. e) se face pe cale judecatoreasca, acestea au obligatia transmiterii unui exemplar al hotararii judecatoresti definitive la CNARNN, a€‹a€‹in termenul de 30 de zile de la data comunicarii hotararii, in vederea inregistrarii lor in RNNEADP.
(28) In situatia prevazuta la alin. (27) , pentru a beneficia de prevederile alin. (2) lit. e) , fizice prevazute la alin. (21) au obligatia depunerii unei cereri la organul fiscal competent, in termen de 90 de zile de la data comunicarii hotararii judecatoresti, sub sanctiunea decaderii, la care sa anexeze certificatul eliberat de CNARNN, a€‹a€‹din care sa rezulte fapta ca hotararea judecatoreasca definitiva sa inregistrat. in RNNEADP si nu sa mai inregistrat niciun alt act de dare in plata potrivit Legii nr. 77/2016, pana la data inregistrarii hotararii judecatoresti. Certificatul se obtine de la CNARNN - Infonot de persoana fizica, direct sau prin intermediul unui notar public.
(29) Cererea prevazuta la alin. (28) va cuprinde cel putin informatii privind: datele de identificare ale contribuabilului, calitatea de parte in cadrul unei hotarari judecatoresti obtinute in conformitate cu prevederile Legii nr. 77/2016, numarul si data hotararii judecatoresti definitive, adresa la care este situat bunul imobil instrainat care face obiectul transferului dreptului de proprietate ca urmare a actului de dare in plata .
(3) Pentru transmisiunea dreptului de proprietate si a dezmembramintelor acestuia cu titlul de mostenire nu se datoreaza impozitului prevazut la alin. (1) , daca succesiunea este dezbatuta si finalizata in termen de 2 ani de la data decesului autorului succesiunii. In cazul nefinalizarii procedurilor succesorale in termenul prevazut mai sus, mostenitorii datoreaza un impozit de 1% calculat la valoarea masei succesorale.
(4) Impozitul prevazut la alin. (1) si (3) se calculeaza valoarea declarata de parti in actul prin care se transfera dreptul de proprietate sau dezmembramintele sale. In cazul in care valoarea declarata este inferioara valorii minime stabilitate prin studiul de piata realizat de catre camerele notarilor publici, notarul public notificare organelor fiscale respective tranzactie.
(5) Camerele notarilor publici actualizeaza cel putin o data pe an studiile de piata care trebuie sa contina informatii privind valorile minime consemnate pe piata imobiliara specifica in anul precedent si le comunica directiilor generale regionale ale finantelor publice din cadrul ANAF (6
) Impozitul prevazut la nivelul ANAF. alin. (1) si (3) se calculeaza si se incaseaza de notarul public inainte de autentificarea actului sau, dupa caz, intocmirea incheierii de finalizare a succesiunii. Impozitul calculat si incasat se plateste pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost incasat. In cazul in care transferul dreptului de proprietate sau al dezmembramintelor acestuia, pentru situatiile prevazute la alin. (1) si (3) , se realizeaza prin hotarare judecatoreasca ori prin alta procedura, impozitul prevazut la alin. (1) si (3) se calculeaza si se incaseaza de catre organul fiscal competent, pe baza deciziei de impunere in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei. Instantele judecatoresti care pronunta hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii comunica organului fiscal competent hotararea si documentatia aferenta in termen de 30 de zile de la data hotararii judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotararii judecatoresti definitive si executorii.
Pentru alte proceduri decat cea notariala sau judecatoreasca contribuabilul are obligatia de a declara venitul obtinut in maximum 10 zile de la data transferului, la organul fiscal competent, in vederea calculului impozitului.
In cazul transferului prin executare silita impozitul datorat de contribuabilul din patrimoniul caruia a fost transferata proprietatea imobiliara se calculeaza si se incaseaza de catre organul fiscal competent, pe baza deciziei de impunere in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei.
(7) Impozitul stabilit in conditiile alin. (1) si (3) se distribuie astfel:
a) o cota de 50% se face venit la bugetul de stat;
b) o cota de 50% se face a venit la bugetul unitatilor administrativ-teritoriale pe teritoriul carora se afla bunurile imobile ce au facut obiectul instrainarii.
(8) Procedura de calcul, incasare si plata a impozitului perceput in conditiile alin. (1) si (3) , precum si obligatiile declarative se stabilesc prin norme metodologice emise prin ordinele comune al ministrului finantelor publice si al ministrului justitiei, cu consultarea Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania.
Articolul 112: Rectificarea impozitului
In cazul in care, dupa autentificarea actului sau intocmirea incheierii de finalizare in procedura succesorala de catre notarul public, se constata erori ori omisiuni in calcularea si incasarea impozitului prevazut la art. 111 alin. (1) si (3) , notarul public va comunica organului fiscal competent aceasta situatie, cu motivarea cauzelor care au determinat eroarea sau omisiunea . Organele fiscale competente vor emite decizii de impunere pentru contribuabili desemnati la art. 111 alin. (1) si (3) , in vederea incasarii impozitului.
Raspunderea notarului public pentru neincasarea sau calcularea eronata a impozitului prevazut la art. 111 alin. (1) si (3) este angajata numai in cazul in care se dovedeste ca neincasarea integrala sau partiala este imputabila notarului public care, cu intentie, nu si-a indeplinit aceasta obligatie .
Articolul 113: Obligatiile declarative ale notarilor publici cu privire la transferul proprietatilor imobiliare
Notarii publici au obligatia sa depuna semestrial la organul fiscal teritorial o declaratie informativa privind transferurile de proprietati imobiliare, cuprinzand urmatoarele elemente pentru fiecare tranzactie:
a) partial contractant;
b) valoarea inscrisa in documentul de transfer;
c) impozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal;
d) taxele notariale aferente transferului.
CAPITOLUL X: Venituri din alte surse
Articolul 114: Definirea veniturilor din alte surse
(1) Venituri din alte surse sunt orice venituri identificate ca fiind impozabile, care nu se incadreaza in categoriile prevazute la art. 61 lit. a) -h) , altele decat veniturile neimpozabile in conformitate cu prezentul titlu .
(2) In aceasta categorie se includ, insa nu sunt limitate, urmatoarele venituri:
a) prime de asigurare suportate de persoana fizica independenta sau de orice alta entitate, in cadrul unei activitati pentru o persoana fizica in legatura cu care suportatorul nu are o relatie generatoare de venituri din salarii si asimilate salariilor, potrivit cap. III - Venituri din salarii si asimilate salariilor;
a1) veniturile, cu exceptia celor obtinute ca urmare a unor contract incheiate in baza Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in baza raporturilor de serviciu incheiate in baza Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, obtinute de operatorii statistici din activitatea de colectare a datelor catre populatie si ale persoanelor juridice cuprinse in cercetarile statistice efectuate in vederea producerii de statistici oficiale;
b) castiguri primite de la societatea de asigurari, ca urmare a contractului de asigurare incheiat intre parti cu ocazia tragerilor de amortizare;

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
