Codul Fiscal, Actualizat 2017
Actualizat prin:
Ordonanta de urgenta 84/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal (publicata in M. Oficial nr. 977 din 06 decembrie 2016)
(6) In cazul unui produs accizabil, pentru care acciza nu a fost anterior exigibila, se considera eliberare pentru consum atunci cand produsul accizabil este detinut intr-un antrepozit fiscal pentru care s-a revocat ori s-a anulat autorizatia . Acciza devine exigibila la data la care decizia de revocare a autorizatiei de antrepozit fiscal produce efecte ori la data comunicarii deciziei de anulare a autorizatiei de antrepozit fiscal, pentru produsele accizabile ce pot fi eliberate pentru consum.
(7) In cazul unui produs accizabil, pentru care acciza nu a fost anterior exigibila, se considera eliberare pentru consum atunci cand produsul accizabil este detinut intr-un antrepozit fiscal pentru care autorizatia a expirat si nu a fost emisa o noua autorizatie, sub rezerva art. 365 alin. (8) .
(8) In sensul prevederilor alin. (6) , prin produse accizabile ce pot fi eliberate pentru consum se intelege produse accizabile care indeplinesc conditiile legale de comercializare.
(9) Nu se considera eliberare pentru consum miscarea produselor accizabile din antrepozitul fiscal, in conditiile prevazute in sectiunea a 16-a, catre:
a) un alt antrepozit fiscal in Romania sau in alt stat membru;
b) un destinatar inregistrat din alt stat membru;
c) un teritoriu din afara teritoriului Uniunii Europene.
(10) Distrugerea totala sau pierderea iremediabila a produselor accizabile aflate sub regim suspensiv de accize, inclusiv dintr-o cauza ce tine de natura produselor sau ca urmare a unui caz fortuit ori de forta majora sau ca o consecinta a autorizarii de catre autoritatea competenta, nu este considerata eliberare pentru consum.
(11) In sensul prezentului capitol, produsele sunt considerate distruse total sau pierdute iremediabil atunci cand devin inutilizabile ca produse accizabile. Distrugerea totala sau pierderea iremediabila a produselor accizabile trebuie dovedita autoritatii competente.
(12) Nu se considera eliberare pentru consum deplasarea produselor energetice din antrepozitul fiscal in vederea alimentarii navelor sau aeronavelor care au ca destinatie un teritoriu din afara teritoriului Uniunii Europene, fiind asimilata unei operatiuni de export. De asemenea, operatiunea de alimentare cu produse energetice a navelor sau aeronavelor care au ca destinatie un teritoriu din afara teritoriului Uniunii Europene este asimilata unei operatiuni de export.
Articolul 341: Platitori de accize
(1) Persoana platitoare de accize care au devenit exigibile este:
a) in ceea ce priveste iesirea de produse accizabile dintr-un regim suspensiv de accize, astfel cum este prevazuta la art. 340 alin. (1) lit. a) :
1.antrepozitarul autorizat, destinatarul inregistrat sau orice alta persoana care elibereaza produsele accizabile din regimul suspensiv de accize ori pe seama careia se efectueaza aceasta eliberare, iar, in cazul iesirii neregulamentare din antrepozitul fiscal, orice alta persoana care a participat la aceasta iesire;
2.In cazul unei nereguli in cursul unei deplasari a produselor accizabile in regim suspensiv de accize, astfel cum este definita la art. 412 alin. (1) , (2) si (4) : antrepozitarul autorizat, expeditorul inregistrat sau orice alta persoana care a garantat plata accizelor in conformitate cu art. 348 alin. (1) si (2) , precum si orice persoana care a participat la iesirea neregulamentara si care avea cunostinta sau care ar fi trebuit sa aiba cunostinta in mod normal de caracterul neregulamentar al acestei iesiri;
b) in ceea ce priveste detinerea unor produse accizabile, astfel cum este prevazuta la art. 340 alin. (1) lit. b) , persoana care detine produsele accizabile sau orice alta persoana implicata in detinerea acestora;
c) in ceea ce priveste producerea unor produse accizabile, astfel cum este prevazuta la art. 340 alin. (1) lit. c) , persoana care produce produsele accizabile sau, in cazul unei productii neregulamentare, orice alta persoana implicata in producerea acestora;
d) in ceea ce priveste importul unor produse accizabile, astfel cum este prevazut la art. 340 alin. (1) lit. d) , persoana care declara produsele accizabile sau pe seama careia produsele sunt declarate in momentul importului ori, in cazul unui import neregulamentar, orice alta persoana implicata in importul acestora;
e) in cazurile prevazute la art. 340 alin. (4) -(7) , persoana care determina eliberarea pentru consum.
(2) Atunci cand mai multe persoane sunt obligate sa plateasca aceeasi datorie privind accizele, acestea sunt obligate sa plateasca in solidar acea datorie, iar fiecare dintre aceste persoane poate fi urmarita pentru intreaga datorie .
SECTIUNEA 2: Nivelul si calculul accizelor
Articolul 342: Nivelul accizelor
(1) Nivelul accizelor este prevazut in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul titlu . Nivelul accizelor aplicabil in anul 2016 este prevazut in coloana 3 din anexa nr. 1. Incepand cu anul 2017 inclusiv, nivelul accizelor aplicabil de la data de 1 ianuarie a fiecarui an, respectiv 1 aprilie a fiecarui an pentru tigarete este nivelul prevazut in coloana 4 din anexa nr. 1, actualizat conform prevederilor alin. (2) .
(2) Nivelul accizelor prevazut in coloana 4 din anexa nr. 1 se actualizeaza anual cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, comunicata oficial de Institutul National de Statistica pana la data de 15 octombrie. Nivelul accizelor actualizat se publica pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, pana cel mai tarziu pe data de 20 octombrie a fiecarui an.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica in cazul in care in ultimele 12 luni are loc scaderea preturilor de consum, calculata in luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, comunicata oficial de Institutul National de Statistica pana la data de 15 octombrie.
(4) Nivelul in lei al accizelor, obtinut dupa efectuarea actualizarii prevazute la alin. (2) , se rotunjeste la nivel de doua zecimale, prin reducere, atunci cand a treia zecimala este mai mica decat 5, si prin majorare atunci cand a treia zecimala este mai mare sau egala cu 5.
(5) Nivelul accizelor prevazut la nr. crt. 5-9 din anexa nr. 1 cuprinde si contributia pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate prevazute la titlul XI din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata.
(6) Pentru bauturile alcoolice, tigaretele, tigarile si tigarile de foi, nivelul accizelor prevazut la nr. crt. 1-7 din anexa nr. 1 cuprinde si cota de 1% datorata Ministerului Tineretului si Sportului, prevazuta in Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Pentru produsele energetice pentru care nivelul accizelor este stabilit la 1.000 litri, volumul se masoara la o temperatura de 15AA°C.
(8) Pentru motorina destinata utilizarii in agricultura se poate aplica un nivel redus de accize. Nivelul si conditiile privind aplicarea accizei reduse se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
(9) Este supusa unui nivel al accizelor diferentiat, stabilit prin diminuarea cu 189,52 lei/1.000 litri, respectiv cu 224,30 lei/tona, a nivelului standard prevazut pentru motorina in coloana 3 din anexa nr. 1, motorina utilizata drept carburant pentru motor in urmatoarele scopuri:
a) transport rutier de marfuri in cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta maxima autorizata de cel putin 7,5 tone;
b) transportul de persoane, regulat sau ocazional, cu exceptia transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3, definit in Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor si remorcilor acestora, precum si a sistemelor componentelor si unitatilor tehnice separate destinate vehiculelor respective.
(10) Reducerea nivelului accizelor prevazuta la alin. (9) se realizeaza prin restituirea sumelor reprezentand diferenta dintre nivelul standard al accizelor si nivelul accizelor diferentiat prevazut la alin. (9) , catre operatorii economici licentiati in Uniunea Europeana. Conditiile, procedura si termenele de restituire se stabilesc prin hotarare a Guvernului. Masurile instituite potrivit prevederilor alin. (9) se aplica cu respectarea procedurilor specifice in domeniul ajutorului de stat, pentru motorina achizitionata in perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2016 inclusiv, cu incadrarea in creditele de angajament si bugetare aprobate prin legea bugetului de stat pentru Programul "Ajutoare de stat pentru finantarea proiectelor pentru investitii din cadrul bugetului Ministerului Finantelor Publice".
(11) In perioada 1 ianuarie - 31 martie 2016 inclusiv, acciza specifica pentru tigarete este de 333,37 lei/1.000 tigarete.
(12) Pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2017, acciza totala pentru tigarete este de 435,58 lei/1.000 tigarete, acciza minima este de 422,51 lei/1.000 tigarete, iar acciza specifica se determina pe baza accizei totale si a accizei ad valorem calculate prin aplicarea procentului legal asupra pretului mediu ponderat de vanzare cu amanuntul aferent anului 2015.
Articolul 343: Calculul accizelor
(1) Calculul accizelor se efectueaza potrivit prevederilor din normele metodologice.
(2) Pentru tigarete, acciza datorata este egala cu suma dintre acciza specifica si acciza ad valorem.
(3) Nivelul accizelor pentru tigarete se actualizeaza anual, incepand cu data de 1 aprilie, conform regulilor prevazute la art. 342 alin. (1) , (2) si (4) , cu exceptia situatiei prevazute la alin. (3) .
(4) Acciza ad valorem se calculeaza prin aplicarea procentului legal de 14% asupra pretului de vanzare cu amanuntul al tigaretelor eliberate pentru consum.
(5) Acciza specifica exprimata in lei/1.000 de tigarete se determina anual, pe baza pretului mediu ponderat de vanzare cu amanuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem si a accizei totale al carei nivel este prevazut in anexa nr. 1. Aceasta acciza specifica se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu cel putin 30 de zile inainte de intrarea in vigoare a nivelului accizei totale.
*) Nivelul accizei specifice la tigarete in perioada 1 aprilie 2016-31 decembrie 2016 este de 329,30 lei/1.000 tigarete.
*) Nivelul accizei specifice la tigarete in perioada 1 ianuarie 2017-31 martie 2017 este de 334,17 lei/1.000 tigarete.
(6) Acciza datorata determinata potrivit alin. (2) nu poate fi mai mica decat nivelul accizei minime exprimate in lei/1.000 de tigarete care este de 97% din nivelul accizei totale prevazut in anexa nr. 1.
(7) Pretul mediu ponderat de vanzare cu amanuntul se calculeaza in functie de valoarea totala a tuturor cantitatilor de tigarete eliberate pentru consum, pe baza pretului de vanzare cu amanuntul, incluzand toate taxele, impartit la cantitatea totala de tigarete eliberate pentru consum. Acest pret mediu ponderat se stabileste pana pe data de 15 februarie a fiecarui an, pe baza datelor privind cantitatile totale de tigarete eliberate pentru consum in cursul anului calendaristic precedent, si se publica pe site-ul Ministerului Finantelor Publice in termen de 15 zile de la data stabilirii.
(8) Pretul de vanzare cu amanuntul pentru orice marca de tigarete se stabileste si se declara de catre persoana care elibereaza pentru consum tigaretele in Romania sau care importa tigaretele si este adus la cunostinta publica, in conformitate cu cerintele prevazute de normele metodologice.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
