din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3234 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Diverse Domenii juridice » Legea nr. 62/2019 privind activitatea consulara

Legea nr. 62/2019 privind activitatea consulara

  Publicat: 19 Apr 2019       6706 citiri        Secţiunea: Diverse Domenii juridice  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Publicata in Monitorul Oficial nr. 299 din 18.04.2019

(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
In virtutea art. 17 TCE (versiunea consolidata), orice persoana avand nationalitatea unui stat membru al UE este, in acelasi timp, si cetatean al Uniunii Europene si se bucura de urmatoarele drepturi:
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
Indeplinirea unor acte juridice de catre o persoana, reprezentant, mandatar, in numele si in interesul unei alte persoane, reprezentat, mandant.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Numirea in functia de reprezentant diplomatic permanent intr-un stat strain

Articolul 64
Diplomatii cu atributii consulare si functionarii consulari acorda asistenta consulara, in conditiile prevazute de lege, cetatenilor romani care exercita activitati lucrative in strainatate.

CAPITOLUL V
Masuri de facilitare a activitatii consulare

Articolul 65
(1) In cadrul activitatii consulare, Ministerul Afacerilor Externe, misiunile diplomatice si oficiile consulare de cariera utilizeaza urmatoarele sisteme informatice, componente ale platformei unice Sistemul informatic integrat consular E-Cons:
a) Sistemul informatic pentru managementul integrat al serviciilor pentru cetateni, prin care sunt procesate cererile de servicii consulare, se inregistreaza cetatenii romani aflati in strainatate, se poarta corespondenta interinstitutionala si se tine evidenta cazurilor de asistenta si protectie consulara;
b) Sistemul informatic de management al documentelor de calatorie E-Pass, prin care sunt procesate cererile de eliberare a pasapoartelor electronice diplomatice si a pasapoartelor electronice de serviciu, precum si cererile de eliberare a titlurilor de calatorie pentru cetateni romani, straini sau apatrizi, respectiv prin care se preiau si se transmit in Sistemul national informatic de evidenta a pasapoartelor simple cererile de eliberare a pasapoartelor simple electronice si a pasapoartelor simple temporare, impreuna cu documentele si datele personale necesare solutionarii cererilor si personalizarii documentelor de calatorie solicitate;
c) Sistemul national de informatii privind vizele, prin care sunt procesate cererile de eliberare a vizelor si a permiselor de mic trafic de frontiera;
d) Portalul electronic pentru facilitarea procesului de obtinere a vizelor E-Viza, prin care solicitantii de vize pot transmite in format electronic cererile si documentele justificative la misiunile diplomatice si la oficiile consulare de cariera;
e) sistemele informatice care deservesc Centrul de Contact si Suport pentru Cetatenii Romani din Strainatate, destinate furnizarii de informatii privind procedurile consulare pe cale telefonica, prin corespondenta electronica si printr-un portal electronic accesibil publicului.
(2) Metodologia de operare in sistemele informatice prevazute la alin. (1) se stabileste prin ordin al ministrului afacerilor externe.

Articolul 66
Ministerul Afacerilor Externe administreaza si asigura functionalitatea sistemelor informatice prevazute la art. 65, precum si adaptarea acestora la modificarile legislative si procedurale cu incidenta asupra activitatii consulare, precum si la evolutiile tehnologice cu impact asupra sistemelor respective.

Articolul 67
(1) Pentru aducerea la indeplinire a functiilor consulare, in limitele demersurilor necesare si proportionale in raport cu scopul prestarii serviciilor consulare si al acordarii protectiei si asistentei consulare, sistemele informatice ale Ministerului Afacerilor Externe care deservesc activitatea consulara pot fi interconectate cu sistemele de evidenta ale autoritatilor si institutiilor publice cu atributii conexe in cadrul procedurilor consulare.
(2) Personalul consular are acces la sistemele de evidenta prevazute la alin. (1) exclusiv in scopul indeplinirii atributiilor ce ii revin in cadrul activitatii de prestare a serviciilor consulare si de acordare a protectiei si asistentei consulare si prelucreaza datele astfel accesibile in conformitate cu reglementarile legale avand ca obiect protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal.
(3) In vederea stabilirii metodologiei de cooperare cu autoritatile si institutiile publice care detin atributii conexe in cadrul procedurilor consulare, Ministerul Afacerilor Externe poate incheia protocoale interinstitutionale cu aceste autoritati.

Articolul 68
Ministerul Afacerilor Externe asigura, in conditiile prevazute de lege si cu respectarea contractelor valabile:
a) dotarea misiunilor diplomatice si a oficiilor consulare de cariera cu echipamentele electronice necesare gestionarii sistemelor informatice prevazute la art. 65;
b) furnizarea la misiunile diplomatice si la oficiile consulare de cariera a materialelor necesare prestarii serviciilor consulare, precum registrele si certificatele de stare civila, colantele de viza, blanchetele pasapoartelor simple temporare si ale titlurilor de calatorie;
c) furnizarea catre Centrul National Unic de Personalizare a Pasapoartelor Electronice din cadrul Directiei Generale de Pasapoarte, aflata in subordinea Ministerului Afacerilor Interne, a blanchetelor necesare personalizarii pasapoartelor electronice diplomatice si de serviciu si permiselor de mic trafic de frontiera.

CAPITOLUL VI
Oficii consulare conduse de functionari consulari onorifici

Articolul 69
(1) Romania poate infiinta pe teritoriul altor state, pe baza de reciprocitate, oficii consulare conduse de functionari consulari onorifici.
(2) Oficiile consulare prevazute la alin. (1) exercita, prin functionarii consulari onorifici, functiile prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) -d) si i). Functionarii consulari onorifici nu pot presta servicii consulare si orice alte functii care implica exercitarea autoritatii de stat .

Articolul 70
(1) Infiintarea de oficii consulare conduse de functionari consulari onorifici si numirea sefilor acestora se aproba de catre ministrul afacerilor externe, la propunerea misiunilor diplomatice acreditate in statele de resedinta ale oficiilor respective.
(2) La infiintarea de oficii consulare conduse de functionari consulari onorifici, precum si la numirea si acreditarea sefilor acestora se aplica in mod corespunzator prevederile art. 7 alin. (2), (4) si (5) si ale art. 10 alin. (1) si (2).
(3) Numirea sefilor acestor oficii consulare se atesta prin semnarea de catre ministrul afacerilor externe a patentei consulare investite cu sigiliul de stat, care este valabila pentru o perioada de 4 ani.
(4) Calitatea de sef al unui astfel de oficiu consular poate fi retrasa oricand de catre ministrul afacerilor externe prin revocarea patentei consulare si prin notificarea in acest sens a autoritatilor statului de resedinta.

Articolul 71
(1) In calitate de functionari consulari onorifici care conduc astfel de oficii consulare pot fi numite doar persoane domiciliate pe teritoriul statului acreditar, indiferent de cetatenie .
(2) Candidatii la functiile desemnate la alin. (1) sunt desemnati dintre personalitatile din statul de resedinta apropiate de Romania, care beneficiaza de independenta financiara si sunt cunoscute pentru un comportament adecvat nivelului de demnitate si reprezentativitate al functiilor propuse.
(3) Pentru activitatea desfasurata, functionarii consulari onorifici nu primesc din partea statului roman salarii, indemnizatii sau alte venituri. Sefii acestor oficii consulare suporta din bugetul propriu toate cheltuielile necesare pentru indeplinirea atributiilor oficiale si de reprezentare . Ei isi stabilesc si isi amenajeaza sediile oficiilor consulare in imobile aflate in proprietatea lor sau inchiriate pe cont propriu.

Articolul 72
(1) Ulterior primirii exequaturului sau admiterii exercitarii functiei cu titlu provizoriu, seful unui astfel de oficiu consular incheie cu seful misiunii diplomatice acreditate in statul de resedinta al oficiului consular un protocol continand atributiile pe care le exercita, drepturile de care se bucura si obligatiile ce ii revin.
(2) Seful misiunii diplomatice competente, potrivit alin. (1), evalueaza anual activitatea oficiului consular condus de functionarul consular onorific si elaboreaza rapoarte in acest sens, pe care le prezinta Ministerului Afacerilor Externe.
(3) In situatia prevazuta la art. 4 alin. (2), functionarii consulari onorifici de pe teritoriul statului acreditar in cauza incheie protocolul stabilit la alin. (1) cu seful oficiului consular de cariera acreditat sa indeplineasca acte diplomatice in statul respectiv si sunt evaluati anual de catre acesta.

Articolul 73
(1) Infiintarea si modificarile ulterioare aduse sediului, rangului sau circumscriptiei oficiilor consulare straine conduse de functionari consulari onorifici pe teritoriul Romaniei, acordarea consimtamantului prealabil privind numirea functionarilor consulari onorifici straini si acreditarea acestora in Romania se aproba de catre ministrul afacerilor externe.
(2) Sefii oficiilor consulare prevazute la alin. (1) se acrediteaza prin emiterea unui exequatur, semnat de ministrul afacerilor externe, investit cu sigiliul de stat si valabil pentru o perioada de 4 ani.

CAPITOLUL VII
Raspundere juridica

Articolul 74
(1) Seful misiunii diplomatice, alaturi de coordonatorul sectiei consulare in sensul art. 17 alin. (2) - (5), si seful oficiului consular raspund de modul in care este organizata activitatea consulara in cadrul misiunii diplomatice si al oficiului consular. Alaturi de acestia, in cazul birourilor consulare prevazute la art. 7 alin. (7), raspunderea pentru modul de organizare a activitatii consulare revine si coordonatorului desemnat potrivit art. 17 alin. (6).
(2) Membrii personalului consular raspund de aducerea la indeplinire a obligatiilor prevazute in prezenta lege.
(3) In materie de protectie si asistenta consulara, diplomatii cu atributii consulare si functionarii consulari sunt obligati sa depuna toate diligentele pentru acordarea sprijinului necesar, in limitele competentelor legale. Ei nu pot fi tinuti insa sa raspunda pentru obtinerea rezultatelor dorite de beneficiarii protectiei si asistentei consulare, atunci cand aceste rezultate depind de decizia unor autoritati straine sau de vointa unor terte persoane fizice ori juridice, potrivit normelor de drept international si reglementarilor interne aplicabile in statele acreditare.





Afişează Legea nr. 62/2019 privind activitatea consulara pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 62/2019    Activitate consulara    Ministerul Afacerilor Externe    Misiune diplomatica    Birou consular    HG 780/1995    HG 760/1999    HG 868/2008

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.