din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2155 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 199/2023 a invatamantului superior

Legea 199/2023 a invatamantului superior

  Publicat: 09 Dec 2023       2949 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 199/2023 a invatamantului superior

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 614 din data de 5 iulie 2023


Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
(Consortium) Grup de companii format in scopul promovarii unui obiectiv comun sau al angajarii intr-un proiect benefic pentru toti membrii.
Proprietate pe cote parti avand ca obiect o universalitate juridica,
Este dreptul subiectiv ce apartine statului sau unitatilor administrativ-teritoriale si are ca obiect bunurile care, fie prin natura lor, fie printr-o dispozitie a legii sunt de uz sau de utilitate publica.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Opera de creatie stiintifica sau tehnica, care prezinta noutate si progres fata de stadiul cunoscut al tehnicii mondiale
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
Este dreptul subiectiv ce apartine statului sau unitatilor administrativ-teritoriale si are ca obiect bunurile care, fie prin natura lor, fie printr-o dispozitie a legii sunt de uz sau de utilitate publica.
Totalitatea bunurilor mobile si imobile, precum si a altor valori cu care un asociat participa la constituirea sau majorarea capitalului social al unei societati comerciale.
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
Act adoptat de organele de stat,
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
Act adoptat de organele de stat,
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,

f) conditiile in care institutia de invatamant superior se poate asocia cu alte institutii de invatamant superior sau cu alte organizatii pentru indeplinirea misiunii sale;

g) modalitatile in care se pot construi, detine si folosi elementele aferente bazei materiale a institutiei de invatamant superior, necesare educatiei si cercetarii stiintifice;

h) modalitatile in care se deruleaza actiunile de cooperare internationala ale institutiei de invatamant superior, incheierea de contracte si participarea la organizatiile europene si internationale;

i) modalitatile de colaborare dintre structurile de conducere ale institutiilor de invatamant superior si sindicatele personalului didactic, de cercetare, tehnic si administrativ si organizatiile studentesti legal constituite;

j) modalitatea in care institutia de invatamant superior isi indeplineste rolul de baza din perspectiva educatiei la care poate adauga, dupa caz, componenta de cercetare sau cercetare avansata;

k) orice alte aspecte considerate relevante de senatul universitar si care corespund legislatiei in vigoare.

(3) Carta universitara se elaboreaza si se adopta de catre senatul universitar, numai dupa dezbaterea in comunitatea universitara.

(4) Carta universitara nu poate contine prevederi contrare legislatiei in vigoare, acestea fiind nule de drept .

(5) Carta universitara se adopta numai dupa acordarea de catre Ministerul Educatiei a avizului de legalitate asupra acesteia. Rezolutia privind avizul de legalitate se emite de catre Ministerul Educatiei in termen de maximum 30 de zile de la data solicitarii institutiei de invatamant superior.

(6) In cazul in care termenul prevazut la alin. (5) nu este respectat, carta universitara se considera avizata potrivit procedurii aprobarii tacite.

Art. 16

(1) Institutiile de invatamant superior pot infiinta, singure sau prin asociere, dupa caz, societati comerciale, fundatii, asociatii, unitati de invatamant preuniversitar, consortii pentru invatamant dual, spitale universitare, farmacii universitare, unitati medicale ambulatorii, inclusiv stomatologice, si cabinete de specialitate, inclusiv stomatologice, cu aprobarea senatului universitar, conform prevederilor legale. Conditia ca acestea sa se infiinteze este aceea ca ele sa contribuie la cresterea performantelor institutiei si sa nu influenteze negativ in niciun fel activitatile de invatamant si cercetare. Obiectul de activitate al societatilor, asociatiilor si/sau fundatiilor trebuie sa fie conex misiunii institutiei de invatamant superior.

(2) Institutia de invatamant superior poate infiinta, inclusiv in cadrul unor proiecte, pentru o perioada determinata sau nedeterminata, structuri de cercetare sau de spectacole distincte sub raportul bugetului de venituri si cheltuieli, care au autonomie si statute proprii, aprobate de senatul universitar.

(3) Institutiile de invatamant superior pot constitui consortii, inclusiv cu organizatii de cercetare, dezvoltare si inovare si cu institutiile/unitatile de spectacole, in baza unui contract de parteneriat, incheiat in forma autentica in care sunt stabilite drepturile si obligatiile fiecareia dintre parti, conform legislatiei in vigoare.

(4) In cazul realizarii unor investitii comune in cadrul unui consortiu universitar, contractele de parteneriat prevad, pentru fiecare partener, cel putin: contributia la realizarea investitiei, drepturile de folosinta, impartirea timpului de acces, cota-parte din acoperirea cheltuielilor pentru intretinerea si functionarea obiectivului, cota-parte din eventualele venituri care se obtin din utilizarea investitiei. Bunurile comune rezultate din activitatile desfasurate in cadrul consortiului universitar se afla in indiviziune pe intreaga perioada a existentei consortiului universitar, cu exceptia bunurilor proprietate publica pentru care se aplica regimul juridic prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare.

(5) Institutiile de invatamant superior pot prelua, in coordonare ori prin fuziune, potrivit prevederilor Legii nr. 25/2023 privind integrarea voluntara a organizatiilor de cercetare, dezvoltare si inovare din Romania in Spatiul European de Cercetare, precum si pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, organizatii de cercetare, dezvoltare si inovare, precum si institutii organizatoare de spectacole, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, acestea devenind ordonatori tertiari de credite.

(6) La constituirea societatilor comerciale, a fundatiilor sau a asociatiilor, institutia de invatamant superior de stat poate contribui exclusiv cu bani, brevete de inventie si alte drepturi de proprietate intelectuala. Institutia de invatamant superior poate acorda prin contract dreptul de administrare si folosinta asupra bunurilor societatilor comerciale sau asociatiilor, in care are calitatea de asociat sau actionar, ori fundatiilor, in care are calitatea de fondator, cu aprobarea senatului universitar. Dreptul de folosinta si de administrare asupra bunurilor proprietate publica nu poate constitui aport al institutiei de invatamant superior la capitalul social al unei societati comerciale, fundatii sau asociatii.

Art. 17

(1) Institutiile de invatamant superior de stat, respectiv particulare si confesionale, pot infiinta, prin hotararea senatului universitar, in urma evaluarii externe, conform prevederilor legale privind asigurarea calitatii in invatamantul preuniversitar, unitati de invatamant preuniversitar de stat, respectiv particulare si confesionale, dupa cum urmeaza:

a) pentru invatamantul anteprescolar si prescolar, unitati fara personalitate juridica, in structura institutiilor de invatamant superior;

b) pentru invatamantul primar, gimnazial si liceal, unitati cu personalitate juridica, in subordinea institutiilor de invatamant superior;

c) pentru invatamantul postliceal, colegii tertiare nonuniversitare, fara personalitate juridica, in structura institutiilor de invatamant superior.

(2) Prin exceptie de la prevederile Legii invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, unitatile de invatamant preuniversitar, infiintate de institutiile de invatamant superior, sunt unitati de invatamant de stat, finantate din bugetul de stat prin contractele institutionale incheiate de institutiile de invatamant superior cu Ministerul Educatiei, la nivelul standardelor de cost specifice pentru invatamantul preuniversitar, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.

(3) Cifra de scolarizare si mecanismul de finantare pentru invatamantul postliceal, organizat la nivelul colegiilor din cadrul institutiilor de invatamant superior de stat, se aproba prin hotarare a Guvernului.

(4) Unitatile de invatamant preuniversitar infiintate in structura institutiilor de invatamant superior de stat sunt componente organizatorice, fara personalitate juridica, care se includ, de drept, in reteaua scolara de la nivelul invatamantului preuniversitar, pe baza deciziei rectorului si a ordinului ministrului educatiei de autorizare de functionare provizorie/acreditare, comunicate autoritatilor administratiei publice locale si directiei judetene de invatamant preuniversitar ori a municipiului Bucuresti.

(5) Institutiile de invatamant superior care infiinteaza componente organizatorice, de tipul unitatilor de invatamant preuniversitar, au urmatoarele drepturi:

a) de a participa la asigurarea finantarii cheltuielilor aferente procesului de organizare, functionare si de invatamant;

b) de a asigura angajarea de personal didactic si administrativ, institutia de invatamant superior avand calitatea de angajator;

c) de a propune Ministerului Educatiei cifre de scolarizare aferente unitatilor de invatamant preuniversitar din structura acestora, in vederea includerii in hotararea Guvernului de aprobare a cifrelor de scolarizare;

d) de a intocmi si elibera acte de studii, conform prevederilor legale;

e) de a acorda un spor pentru personalul didactic si administrativ, care desfasoara activitati de invatamant preuniversitar, cu incadrarea in bugetul aprobat.

(6) Senatele institutiilor de invatamant superior aproba regulamente proprii de organizare si de functionare pentru unitatile de invatamant preuniversitar de stat, infiintate in structura acestora, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.

(7) Prin derogare de la prevederile legale privind asigurarea calitatii educatiei, dupa acreditare, unitatile de invatamant preuniversitar infiintate in structura institutiilor de invatamant superior, sub forma de componente organizatorice, nu dobandesc personalitate juridica.

(8) Institutiile de invatamant superior care au in subordine unitati de invatamant preuniversitar, cu personalitate juridica, au urmatoarele drepturi:

a) de a participa la asigurarea finantarii cheltuielilor aferente procesului de organizare, functionare si de invatamant;

b) de a acorda un spor pentru personalul didactic si administrativ care desfasoara activitati de invatamant preuniversitar, cu incadrarea in bugetul aprobat;

c) de a propune Ministerului Educatiei cifre de scolarizare aferente unitatilor de invatamant preuniversitar din coordonarea acestora, in vederea includerii in hotararea Guvernului de aprobare a cifrelor de scolarizare.

(9) Cifra de scolarizare pentru invatamantul postliceal organizat de catre institutii de invatamant superior de stat, cu finantare integrala asigurata de catre solicitanti, persoane fizice sau juridice, dupa caz, se aproba prin hotarari ale senatelor universitare si se comunica Ministerului Educatiei.

Art. 18

In concordanta cu prevederile Codului-cadru de etica si deontologie universitara aprobat prin hotarare a Guvernului, institutiile de invatamant superior adopta propriul cod de etica si deontologie universitara, care face parte din carta universitara si cuprinde, obligatoriu:

a) masurile educationale, administrative si tehnice care se iau pentru garantarea originalitatii lucrarilor de licenta, de masterat, de doctorat, a articolelor stiintifice, a proiectelor, productiilor si operelor de creatie artistica, a proiectelor de cercetare, a inventiilor si brevetelor, articolelor, cartilor si a oricaror lucrari publicate de catre editurile care functioneaza in structura/subordinea institutiilor de invatamant superior sau a altor asemenea lucrari, precum si sanctiunile aferente;

b) stabilirea situatiilor de conflicte de interese si incompatibilitati, in conformitate cu prevederile art. 170 alin. (1) si (5) ;

c) definirea a ceea ce constituie o conduita inacceptabila a membrilor comunitatii universitare;

d) masurile necesare pentru consolidarea sau, dupa caz, dezvoltarea unei culturi organizationale de natura morala, prin implicarea tuturor categoriilor de membri ai comunitatii universitare;

e) cadrul intern necesar pentru prevenirea abaterilor de la normele nationale sau interne in ceea ce priveste etica si deontologia universitara;

f) indrumari pentru solicitarea de consiliere si/sau sesizare a unui comportament neetic, principii privind gestionarea riscurilor etice, respectiv metode de instruire si ajutorare a membrilor comunitatii universitare;

g) stabilirea unor mecanisme de raportare si de protectie a victimelor.

Art. 19

(1) Rectorul institutiei de invatamant superior are obligatia sa prezinte anual, cel tarziu pana in prima zi lucratoare a lunii aprilie a fiecarui an, un raport privind starea institutiei de invatamant superior. Raportul este dezbatut in senat si este facut public pe site-ul institutiei de invatamant superior si este transmis tuturor partilor interesate. Acest raport include cel putin:

a) situatia financiara a institutiei de invatamant superior, pe surse de finantare si tipuri de cheltuieli;





Afişează Legea 199/2023 a invatamantului superior pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 199/2023    Legea 199/2023 actualizata    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.