Codul Fiscal 2024 - Legea 227/2015, actualizata 2024
Documente atasate
| Anexe_Codul_Fiscal_2024.docx |
Actualizat prin Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
(6) In cazul contractelor care se refera la perioade mai mici de o luna, persoana juridica de drept public care transmite dreptul de concesiune, inchiriere, administrare sau folosinta colecteaza taxa pe cladiri de la concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinta si o varsa lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare fiecarei luni din perioada de valabilitate a contractului.
*) O.U.G. nr. 181/2020 - Art. 15
(1) In anul 2020, in cazul contribuabililor platitori de impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit art. 462 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti pot adopta hotarari pana la data de 2 decembrie 2020 privind:
a) reducerea impozitului anual pe cladiri cu o cota de pana la 50%, pentru cladirile nerezidentiale, aflate in proprietatea persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economica proprie a acestora sau date in folosinta printr-un contract de inchiriere, comodat sau prin alt tip de contract pentru desfasurarea unor activitati economice catre alte persoane fizice sau juridice, dupa caz, daca in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta si/sau alerta, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, proprietarii sau utilizatorii cladirilor au fost obligati, potrivit legii, sa isi intrerupa total activitatea economica sau detin certificatul pentru situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri prin care se certifica intreruperea partiala a activitatii economice;
b) scutirea de la plata taxei lunare pe cladiri datorate de catre concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinta a unei cladiri proprietatea publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, dupa caz, daca in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta si/sau alerta ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, utilizatorii cladirilor au fost obligati, potrivit legii, sa isi intrerupa total activitatea economica.
(2) In situatia in care autoritatile administratiei publice locale competente adopta hotarari de acordare a reducerii impozitului pe cladirile nerezidentiale, pentru a beneficia de prevederile alin. (1) lit. a) , proprietarii cladirilor au obligatia ca, pana la data de 21 decembrie 2020 inclusiv, sa depuna la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea o cerere de acordare a reducerii insotita de o declaratie pe propria raspundere .
(3) Proprietarii care detin cladiri nerezidentiale utilizate pentru activitatea economica proprie, in declaratia pe propria raspundere prevazuta la alin. (2) , vor mentiona fie intreruperea totala a activitatii economice proprii stabilita conform prevederilor legale, fie intreruperea partiala a activitatii economice.
(4) Proprietarii care si-au intrerupt partial activitatea anexeaza la cererea prevazuta la alin. (2) o copie a certificatului pentru situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri.
(5) In cazul proprietarilor care detin cladiri nerezidentiale date in folosinta pentru desfasurarea unor activitati economice catre alte persoane fizice sau juridice, pe perioada in care s-a instituit starea de urgenta si/sau alerta, din declaratia pe propria raspundere prevazuta la alin. (2) trebuie sa reiasa ca acestia se regasesc concomitent in urmatoarele situatii:
a) au renuntat la cel putin 50% din dreptul de a incasa contravaloarea chiriei, redeventei sau alta forma de utilizare a cladirii, stabilita conform prevederilor contractuale, pe perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta si/sau alerta;
b) cel putin 50% din suprafetele totale detinute si afectate ale activitatilor economice nu au fost utilizate, ca urmare a faptului ca titularii dreptului de folosinta a cladirilor respective au fost obligati, potrivit legii, sa isi intrerupa total si/sau partial activitatea economica.
(6) Pentru incadrarea in situatia prevazuta la alin. (5) lit. b) proprietarii care detin cladiri nerezidentiale verifica daca cel putin 50% din suprafata totala detinuta si data in folosinta pentru desfasurarea unor activitati economice catre alte persoane fizice sau juridice este afectata de intreruperea totala si/sau partiala a activitatii acestora.
(7) Proprietarii care detin cladiri nerezidentiale date in folosinta pentru desfasurarea unor activitati economice catre alte persoane fizice sau juridice, la cererea prevazuta la alin. (2) vor anexa declaratia pe propria raspundere din care rezulta incadrarea cumulativa in situatiile prevazute la alin. (5) lit. a) si b) , insotita de declaratiile pe propria raspundere ale utilizatorilor cu privire la intreruperea totala a activitatii economice a acestora si/sau de certificatele pentru situatii de urgenta emise de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri in cazul utilizatorilor care si-au intrerupt partial activitatea economica, dupa caz.
(8) In cazul in care persoanele prevazute la alin. (1) lit. a) au platit impozitul anual pe cladiri datorat pentru anul 2020, pana la data de 30 septembrie 2020, acestea pot solicita restituirea diferentei de impozit, in termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea, in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala.
(9) In situatia in care autoritatile administratiei publice locale competente adopta hotarari de acordare a scutirii de la plata taxei pe cladiri, pentru a beneficia de prevederile alin. (1) lit. b) , concesionarii, locatarii, titularii dreptului de administrare sau de folosinta a unei cladiri proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, dupa caz, au obligatia ca pana la data de 21 decembrie 2020 inclusiv sa depuna la organul fiscal local in a carei raza teritoriala de competenta se afla cladirea o cerere de acordare a scutirii, insotita de o declaratie pe propria raspundere . In declaratia pe propria raspundere contribuabilii vor mentiona prevederile legale potrivit carora au avut obligatia intreruperii totale a activitatii proprii, pe perioada instituirii starii de urgenta si/sau alerta.
(10) In cazul in care persoanele prevazute la alin. (1) lit. b) au platit taxa lunara pe cladiri datorata pentru perioada in care s-a instituit starea de urgenta si/sau alerta, acestea pot solicita restituirea taxei, in termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea, in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala.
(11) In cazul contribuabililor care au beneficiat de prevederile alin. (1) lit. a) , impozitul anual pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei de reducere, asupra impozitului anual datorat pentru anul 2020.
CAPITOLUL III: Impozitul pe teren si taxa pe teren
Art. 463: Reguli generale
(1) Orice persoana care are in proprietate teren situat in Romania datoreaza pentru acesta un impozit anual, exceptand cazurile in care in prezentul titlu se prevede altfel.
(2) Pentru terenurile proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, concesionate, inchiriate, date in administrare ori in folosinta, dupa caz, oricaror entitati, altele decat cele de drept public, se stabileste taxa pe teren, care se datoreaza de concesionari, locatari, titulari ai dreptului de administrare sau de folosinta, dupa caz, in conditii similare impozitului pe teren . In cazul transmiterii ulterioare altor entitati a dreptului de concesiune, inchiriere, administrare sau folosinta asupra terenului, taxa se datoreaza de persoana care are relatia contractuala cu persoana de drept public.
(3) Impozitul prevazut la alin. (1) , denumit in continuare impozit pe teren, precum si taxa pe teren prevazuta la alin. (2) se datoreaza catre bugetul local al comunei, al orasului sau al municipiului in care este amplasat terenul. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe teren se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasat terenul.
(4) In cazul terenurilor care fac obiectul unor contracte de concesiune, inchiriere, administrare sau folosinta ce se refera la perioade mai mari de o luna, taxa pe teren se stabileste proportional cu numarul de luni pentru care este constituit dreptul de concesiune, inchiriere, administrare ori folosinta. Pentru fractiunile mai mici de o luna, taxa se calculeaza proportional cu numarul de zile din luna respectiva.
(41) In cazul terenurilor care fac obiectul unor contracte de concesiune, inchiriere, administrare sau folosinta ce se refera la perioade mai mici de o luna, taxa pe teren se datoreaza proportional cu numarul de zile sau de ore prevazute in contract .
(5) Pe perioada in care pentru un teren se plateste taxa pe teren, nu se datoreaza impozitul pe teren .
(51) In cazul in care pentru o suprafata de teren proprietate publica sau privata a statului ori a unitatii administrativ-teritoriale se datoreaza impozit pe teren, iar in cursul unui an apar situatii care determina datorarea taxei pe teren, diferenta de impozit pentru perioada pe care se datoreaza taxa se compenseaza sau se restituie contribuabilului in anul fiscal urmator.
(6) In cazul terenului care este detinut in comun de doua sau mai multe persoane, fiecare proprietar datoreaza impozit pentru partea din teren aflata in proprietatea sa. In cazul in care nu se pot stabili partile individuale ale proprietarilor in comun, fiecare proprietar in comun datoreaza o parte egala din impozitul pentru terenul respectiv.
Art. 464: Scutiri
(1) Nu se datoreaza impozit/taxa pe teren pentru:
a) terenurile aflate in proprietatea publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, cu exceptia suprafetelor folosite pentru activitati economice sau agrement;
b) terenurile aflate in domeniul privat al statului concesionate, inchiriate, date in administrare ori in folosinta, dupa caz, institutiilor publice cu finantare de la bugetul de stat, utilizate pentru activitatea proprie a acestora;
c) terenurile fundatiilor infiintate prin testament, constituite conform legii, cu scopul de a intretine, dezvolta si ajuta institutii de cultura nationala, precum si de a sustine actiuni cu caracter umanitar, social si cultural;
d) terenurile apartinand cultelor religioase recunoscute oficial si asociatiilor religioase, precum si componentelor locale ale acestora, cu exceptia suprafetelor care sunt folosite pentru activitati economice;
e) terenurile apartinand cimitirelor si crematoriilor;
f) terenurile utilizate de unitatile si institutiile de invatamant de stat, confesional sau particular, autorizate sa functioneze provizoriu ori acreditate, cu exceptia suprafetelor care sunt folosite pentru activitati economice care genereaza alte venituri decat cele din taxele de scolarizare, servirea meselor pentru prescolari, elevi sau studenti si cazarea acestora, precum si cladirile utilizate de catre crese, astfel cum sunt definite si functioneaza potrivit Legii nr. 263/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) terenurile unitatilor sanitare publice, cu exceptia suprafetelor folosite pentru activitati economice;
h) terenurile legate de sistemele hidrotehnice, terenurile de navigatie, terenurile aferente infrastructurii portuare, canalelor navigabile, inclusiv ecluzele si statiile de pompare aferente acestora, precum si terenurile aferente lucrarilor de imbunatatiri funciare, pe baza avizului privind categoria de folosinta a terenului, emis de oficiile de cadastru si publicitate imobiliara;
i) terenurile folosite pentru activitatile de aparare impotriva inundatiilor, gospodarirea apelor, hidrometeorologie, cele care contribuie la exploatarea resurselor de apa, cele folosite ca zone de protectie definite in lege, precum si terenurile utilizate pentru exploatarile din subsol, incadrate astfel printr-o hotarare a consiliului local, in masura in care nu afecteaza folosirea suprafetei solului;
j) terenurile degradate sau poluate, incluse in perimetrul de ameliorare, pentru perioada cat dureaza ameliorarea acestora;
k) terenurile care prin natura lor si nu prin destinatia data sunt improprii pentru agricultura sau silvicultura;
l) terenurile ocupate de autostrazi, drumuri europene, drumuri nationale, drumuri principale administrate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A., zonele de siguranta a acestora, precum si terenurile ocupate de piste si terenurile din jurul pistelor reprezentand zone de siguranta;
m) terenurile pe care sunt amplasate elementele infrastructurii feroviare publice, precum si cele ale metroului;
n) terenurile din parcurile industriale, parcurile stiintifice si tehnologice, precum si cele utilizate de incubatoarele de afaceri, cu respectarea legislatiei in materia ajutorului de stat;
o) terenurile aferente capacitatilor de productie care sunt in sectorul pentru aparare cu respectarea legislatiei in materia ajutorului de stat;
p) terenurile Academiei Romane si ale fundatiilor proprii infiintate de Academia Romana, in calitate de fondator unic, cu exceptia terenurilor care sunt folosite pentru activitati economice;
q) terenurile institutiilor sau unitatilor care functioneaza sub coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice sau a Ministerului Tineretului si Sportului, cu exceptia terenurilor care sunt folosite pentru activitati economice;
r) terenurile aflate in proprietatea sau coproprietatea veteranilor de razboi, a vaduvelor de razboi si a vaduvelor nerecasatorite ale veteranilor de razboi;
s) terenul aferent cladirii de domiciliu aflat in proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevazute la art. 1 si art. 5 alin. (1) -(8) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, si a persoanelor fizice prevazute la art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; scutirea ramane valabila si in cazul transferului proprietatii prin mostenire catre copiii acestora, indiferent unde acestia domiciliaza;
t) terenul aferent cladirii de domiciliu, aflat in proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat si a persoanelor incadrate in gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentantilor legali, pe perioada in care au in ingrijire, supraveghere si intretinere persoane cu handicap grav sau accentuat si persoane incadrate in gradul I de invaliditate;
u) terenul aferent cladirii de domiciliu aflat in proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevazute la art. 2 lit. c) -f) si j) din Legea nr. 168/2020;

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
