Codul Fiscal 2024 - Legea 227/2015, actualizata 2024
Documente atasate
| Anexe_Codul_Fiscal_2024.docx |
Actualizat prin Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
(1) Prevederile in vigoare, la momentul in care bunurile au fost plasate in unul dintre regimurile suspensive prevazute la art. 295 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 sau intr-un regim similar in Bulgaria, se vor aplica in continuare de la data aderarii, pana la iesirea bunurilor din aceste regimuri, atunci cand respectivele bunuri, originare din Bulgaria sau din spatiul european, asa cum era acesta inaintea datei aderarii:
a) au intrat in Romania inaintea datei aderarii; si
b) au fost plasate intr-un astfel de regim la intrarea in Romania; si
c) nu au fost scoase din respectivul regim inaintea datei aderarii.
(2) Aparitia oricaruia dintre evenimentele de mai jos la sau dupa data aderarii se va considera ca import in Romania:
a) iesirea bunurilor in Romania din regimul de admitere temporara in care au fost plasate inaintea datei aderarii in conditiile mentionate la alin. (1) , chiar daca nu au fost respectate prevederile legale;
b) scoaterea bunurilor in Romania din regimurile vamale suspensive in care au fost plasate inaintea datei aderarii, in conditiile prevazute la alin. (1) , chiar daca nu au fost respectate prevederile legale;
c) incheierea in Romania a unei proceduri interne de tranzit initiate in Romania inaintea datei aderarii, in scopul livrarii de bunuri cu plata in Romania inaintea datei aderarii, de catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare. Livrarea de bunuri prin posta va fi considerata in acest scop procedura interna de tranzit;
d) incheierea in Romania a unei proceduri de tranzit extern initiate inaintea datei aderarii;
e) orice neregula sau incalcare a legii, savarsita in Romania in timpul unei proceduri interne de tranzit initiate in conditiile prevazute la lit. c) sau in timpul unei proceduri de tranzit extern prevazute la lit. d) ;
f) utilizarea in Romania, de la data aderarii, de catre orice persoana, a bunurilor livrate acesteia inaintea datei aderarii, din Bulgaria sau din teritoriul european, asa cum era acesta inaintea datei aderarii, daca:
1.livrarea bunurilor a fost scutita sau era probabil ca va fi scutita, in conditiile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) ; si
2.bunurile nu au fost importate inaintea datei aderarii, in Bulgaria sau in spatiul european, astfel cum era acesta inaintea datei aderarii.
(3) Cand are loc un import de bunuri in oricare dintre situatiile mentionate la alin. (2) , nu exista niciun fapt generator de taxa daca:
a) bunurile sunt expediate sau transportate in afara teritoriului european, astfel cum este acesta de la data aderarii; sau
b) bunurile importate, in sensul alin. (2) lit. a) , nu reprezinta mijloace de transport si sunt reexpediate sau transportate catre statul membru din care au fost exportate si catre persoana care le-a exportat; sau
c) bunurile importate, in sensul alin. (2) lit. a) , reprezinta mijloacele de transport care au fost achizitionate sau importate inaintea datei aderarii, in conditiile generale de impozitare din Romania, Republica Bulgaria sau alt stat membru din teritoriul european, astfel cum era acesta inaintea datei aderarii, si/sau care nu au beneficiat de scutire de la plata taxei ori de rambursarea acesteia ca urmare a exportului. Aceasta conditie se considera indeplinita atunci cand data primei utilizari a respectivelor mijloace de transport este anterioara datei de 1 ianuarie 1999 si suma taxei datorate la import este nesemnificativa, conform prevederilor din normele metodologice.
Art. 334: Directive transpuse
Prezentul titlu transpune Directiva 2006/112/CE a Consiliului Uniunii Europene din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) , seria L nr. 347 din 11 decembrie 2006, Directiva 2009/132/CE a Consiliului din 19 octombrie 2009 de stabilire a domeniului de aplicare a articolului 143 literele (b) si (c) din Directiva 2006/112/CE in ceea ce priveste scutirea de la taxa pe valoarea adaugata a anumitor importuri finale de bunuri, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) , seria L nr. 292/5 din 10 noiembrie 2009, Directiva 2007/74/CE a Consiliului din 20 decembrie 2007 privind scutirea de taxa pe valoarea adaugata si de accize pentru bunurile importate de catre persoanele care calatoresc din tari terte, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) , seria L nr. 346 din 29 decembrie 2007, Directiva 2006/79/CE a Consiliului din 5 octombrie 2006 privind scutirea de impozit la import pentru loturile mici de bunuri cu caracter necomercial din tari terte, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) , seria L nr. 286 din 17 octombrie 2006, Directiva 86/560/CEE - a treisprezecea directiva a Consiliului Comunitatilor Europene din 17 noiembrie 1986 privind armonizarea legislatiilor statelor membre referitoare la impozitele pe cifra de afaceri - Sisteme de restituire a taxei pe valoarea adaugata persoanelor impozabile care nu sunt stabilite pe teritoriul Comunitatii, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) , seria L nr. 326 din 21 noiembrie 1986, Directiva 2008/9/CE a Consiliului din 12 februarie 2008 de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoarea adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) , seria L nr. 44 din 20 februarie 2008.
TITLUL VIII: Accize si alte taxe speciale
CAPITOLUL I: Regimul accizelor armonizate
SECTIUNEA 1: Dispozitii generale
Art. 335: Sfera de aplicare
(1) Accizele armonizate sunt venituri datorate la bugetul statului si care se colecteaza conform prevederilor prezentului capitol.
(2) Accizele armonizate, denumite in continuare accize, sunt taxe speciale percepute direct sau indirect asupra consumului urmatoarelor produse:
a) alcool si bauturi alcoolice prevazute la sectiunea a 4-a;
b) tutun prelucrat prevazut la sectiunea a 5-a;
c) produse energetice si energie electrica prevazute la sectiunile a 6-a si a 7-a.
Art. 3351: Aplicarea Codului vamal al Uniunii Europene in cazul produselor accizabile
(1) Formalitatile stabilite prin dispozitiile vamale ale Uniunii Europene cu privire la intrarea produselor pe teritoriul vamal al Uniunii Europene se aplica mutatis mutandis intrarii pe teritoriul Uniunii Europene a produselor accizabile care provin din unul dintre teritoriile mentionate la art. 337 alin. (1) .
(2) Formalitatile stabilite prin dispozitiile vamale ale Uniunii Europene cu privire la iesirea produselor dinspre teritoriul vamal al Uniunii Europene se aplica mutatis mutandis iesirii de pe teritoriul Uniunii Europene a produselor accizabile care au ca destinatie unul dintre teritoriile mentionate la art. 337 alin. (1) .
(3) Articolul 348 sectiunile a 9-a, a 10-a, a 11-a, a 16-a si a 17-a nu se aplica in cazul produselor accizabile care au statutul vamal de marfuri neunionale, astfel cum sunt definite la art. 5 pct. 24 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.
Art. 336: Definitii
In intelesul prezentului capitol, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1.accize percepute reprezinta accizele stabilite si inregistrate in evidentele contabile ale platitorului de accize si care urmeaza a fi virate la bugetul de stat in termenele prevazute de prezentul capitol;
2.antrepozitarul autorizat este persoana fizica sau juridica autorizata de autoritatea competenta, in cadrul activitatii sale, sa produca, sa transforme, sa detina, sa depoziteze, sa primeasca sau sa expedieze produse accizabile in regim suspensiv de accize intr-un antrepozit fiscal;
3.antrepozit fiscal reprezinta un loc in care produsele accizabile sunt produse, transformate, detinute, depozitate, primite sau expediate in regim suspensiv de accize de catre un antrepozitar autorizat in cadrul activitatii sale, sub rezerva anumitor conditii stabilite de autoritatile competente din statul membru in care se afla antrepozitul fiscal, respectiv in conditiile prevazute de prezentul capitol, in cazul in care antrepozitul fiscal se afla in Romania;
4.autoritatea competenta reprezinta:
a) directiile generale regionale ale finantelor publice, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, denumite in continuare autoritate fiscala teritoriala;
b) structura cu atributii de monitorizare, control si/sau solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice - aparat central, denumita in continuare autoritate fiscala centrala;
c) structura cu atributii in elaborarea legislatiei privind regimul accizelor din cadrul Ministerului Finantelor Publice - aparat central, denumita in continuare autoritate fiscala centrala;
d) structurile de specialitate din cadrul Autoritatii Vamale Romane, denumite in continuare autoritate vamala centrala sau teritoriala, dupa caz;
e) directiile regionale vamale sau birourile vamale de interior si/sau birourile vamale de frontiera, denumite in continuare autoritate vamala teritoriala;
5.codul NC reprezinta pozitia tarifara, subpozitia tarifara sau codul tarifar. Trimiterile la codurile NC sunt cele catre Nomenclatura combinata din Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun, in vigoare de la 19 octombrie 1992, in cazul produselor energetice, in vigoare de la 1 ianuarie 2002, iar pentru produsele reprezentand alcool si bauturi alcoolice, sunt cele din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2018/1.602 al Comisiei din 11 octombrie 2018 de modificare a anexei 1 la Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun. Ori de cate ori intervin modificari in nomenclatura combinata a Tarifului Vamal Comun, corespondenta dintre codurile NC prevazute in prezentul capitol si noile coduri NC se realizeaza potrivit prevederilor din normele metodologice.
6.consumator final de gaz natural/energie electrica reprezinta persoana fizica sau juridica care nu este supusa obligatiei de licentiere de catre autoritatea de reglementare competenta si care utilizeaza aceste produse;
7.denaturarea reprezinta operatiunea/procesul prin care alcoolului etilic sau produselor alcoolice li se adauga substantele prevazute prin normele metodologice astfel incat acestea sa devina improprii consumului uman;
71.destinatar certificat reprezinta o persoana fizica sau juridica inregistrata la autoritatea competenta din statul membru de destinatie in scopul de a receptiona produse accizabile, in cadrul activitatii desfasurate de respectiva persoana, care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt apoi deplasate pe teritoriul unui alt stat membru;
8.destinatar inregistrat reprezinta persoana fizica sau juridica autorizata de autoritatea competenta din statul membru de destinatie sa primeasca, in conditiile stabilite de autoritatea competenta si in cadrul activitatii sale, produse accizabile care se deplaseaza in regim suspensiv de accize de pe teritoriul unui alt stat membru;
81.expeditor certificat reprezinta o persoana fizica sau juridica inregistrata la autoritatea competenta din statul membru de expeditie in scopul de a expedia produse accizabile, in cadrul activitatii desfasurate de respectiva persoana, care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt ulterior deplasate catre teritoriul altui stat membru;
9.expeditor inregistrat reprezinta persoana fizica sau juridica autorizata de autoritatea competenta din statul membru in care are loc importul, exclusiv sa expedieze in regim suspensiv de accize produsele accizabile puse in libera circulatie in conformitate cu prevederile art. 201 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 in cadrul activitatii desfasurate de respectiva persoana si in conditiile stabilite de autoritatea competenta;

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
