Codul Fiscal 2024 - Legea 227/2015, actualizata 2024
Documente atasate
| Anexe_Codul_Fiscal_2024.docx |
Actualizat prin Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
Art. 339: Exigibilitatea
(1) Accizele devin exigibile in momentul eliberarii pentru consum si in statul membru in care se face eliberarea pentru consum.
(2) Conditiile de exigibilitate si nivelul accizelor aplicabile sunt cele in vigoare la data la care accizele devin exigibile in statul membru in care are loc eliberarea pentru consum.
Art. 340: Eliberarea pentru consum
(1) In intelesul prezentului capitol, eliberarea pentru consum reprezinta:
a) iesirea produselor accizabile, inclusiv neregulamentara, dintr-un regim suspensiv de accize;
b) detinerea sau depozitarea de produse accizabile, inclusiv in cazurile neregulamentare, in afara unui regim suspensiv de accize in cazul in care accizele nu au fost percepute in conformitate cu dispozitiile aplicabile din dreptul Uniunii Europene si din prezentul capitol;
c) producerea, inclusiv transformarea de produse accizabile si producerea sau transformarea neregulamentara, in afara unui regim suspensiv de accize;
d) importul de produse accizabile, cu exceptia cazului in care produsele accizabile sunt plasate, imediat dupa import, in regim suspensiv de accize, sau intrarea neregulamentara a produselor accizabile, cu exceptia cazului in care datoria vamala s-a stins in temeiul art. 124 alin. (1) lit. (e) , (f) , (g) sau (k) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013;
e) utilizarea de produse accizabile in interiorul antrepozitului fiscal altfel decat ca materie prima .
(2) Eliberare pentru consum se considera si detinerea in scopuri comerciale de catre o persoana a produselor accizabile care au fost eliberate in consum in alt stat membru si pentru care accizele nu au fost percepute in Romania.
(3) Momentul iesirii dintr-un regim suspensiv de accize mentionate la alin. (1) lit. a) este considerat a fi:
a) in situatiile prevazute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 2, momentul primirii produselor accizabile de catre destinatarul inregistrat;
b) in situatiile prevazute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 4, momentul primirii produselor accizabile de catre beneficiarul scutirii prevazute la art. 395;
c) in situatiile prevazute la art. 401 alin. (3) , momentul primirii produselor accizabile la locul de livrare directa.
(4) In cazul unui produs accizabil care are dreptul de a fi scutit sau exceptat de la plata accizelor, utilizarea in orice scop care nu este in conformitate cu scutirea, respectiv exceptarea atrage obligatia de plata a accizelor.
(5) In cazul unui produs energetic, pentru care accizele nu au fost anterior exigibile, eliberare pentru consum se considera atunci cand produsul energetic este oferit spre vanzare ori este utilizat drept combustibil pentru motor sau combustibil pentru incalzire.
(6) In cazul unui produs accizabil, pentru care acciza nu a fost anterior exigibila, se considera eliberare pentru consum atunci cand produsul accizabil este detinut intr-un antrepozit fiscal pentru care s-a revocat ori s-a anulat autorizatia . Acciza devine exigibila la data la care decizia de revocare a autorizatiei de antrepozit fiscal produce efecte ori la data comunicarii deciziei de anulare a autorizatiei de antrepozit fiscal, pentru produsele accizabile ce pot fi eliberate pentru consum.
(61) In cazul unui produs accizabil, pentru care acciza nu a fost anterior exigibila, se considera eliberare pentru consum atunci cand produsul accizabil obtinut in urma probelor tehnologice este detinut de un antrepozitar propus intr-un loc de productie pentru care s-a respins cererea de autorizare ca antrepozit fiscal. Acciza devine exigibila la data la care decizia de respingere a cererii de autorizare ca antrepozit fiscal produce efecte, pentru produsele accizabile ce pot fi eliberate pentru consum.
(7) In cazul unui produs accizabil, pentru care acciza nu a fost anterior exigibila, se considera eliberare pentru consum atunci cand produsul accizabil este detinut intr-un antrepozit fiscal pentru care autorizatia a expirat si nu a fost emisa o noua autorizatie, sub rezerva art. 365 alin. (8) .
(8) In sensul prevederilor alin. (6) , prin produse accizabile ce pot fi eliberate pentru consum se intelege produse accizabile care indeplinesc conditiile legale de comercializare.
(9) Nu se considera eliberare pentru consum miscarea produselor accizabile din antrepozitul fiscal, in conditiile prevazute in sectiunea a 16-a, catre:
a) un alt antrepozit fiscal in Romania sau in alt stat membru;
b) un destinatar inregistrat din alt stat membru;
c) un teritoriu din afara teritoriului Uniunii Europene.
(10) Distrugerea totala sau pierderea iremediabila, totala sau partiala, a produselor accizabile aflate sub regim suspensiv de accize, ca urmare a unui caz fortuit ori de forta majora sau ca o consecinta a unei autorizatii de a distruge produsele din partea autoritatii competente, nu sunt considerate ca eliberare pentru consum.
(11) In sensul prezentului capitol, produsele sunt considerate distruse total sau pierdute iremediabil atunci cand devin inutilizabile ca produse accizabile. Distrugerea totala sau pierderea iremediabila, totala sau partiala, a produselor accizabile mentionata la alin. (10) este dovedita intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile competente din statul membru in care a avut loc distrugerea totala sau pierderea iremediabila, totala sau partiala, sau, in cazul in care nu este posibil sa se determine unde a avut loc, de cele din statul membru in care aceasta a fost constatata.
(111) Pierderea partiala care are loc din cauza naturii produselor, in cursul unei deplasari in regim suspensiv de accize intre statele membre, nu este considerata drept eliberare pentru consum in masura in care valoarea pierderii se situeaza sub pragul comun de pierdere partiala pentru respectivele produse accizabile, cu exceptia cazului in care autoritatea competenta are motive rezonabile sa suspecteze o frauda sau o neregula . Acea parte dintr-o pierdere partiala care depaseste pragul comun de pierdere partiala pentru respectivele produse accizabile este considerata drept eliberare pentru consum.
(112) Pierderea partiala care are loc din cauza naturii produselor, in cursul unei deplasari in regim suspensiv de accize pe teritoriul national, nu este considerata drept eliberare pentru consum in masura in care valoarea pierderii se situeaza sub pragul comun de pierdere partiala pentru respectivele produse accizabile, cu exceptia cazului in care autoritatea competenta are motive rezonabile sa suspecteze o frauda sau o neregula . Acea parte dintr-o pierdere partiala care depaseste pragul de pierdere partiala pentru respectivele produse accizabile este considerata drept eliberare pentru consum.
(113) In cazul in care distrugerea totala sau pierderea iremediabila, totala sau partiala, a produselor accizabile este stabilita, garantia depusa in conformitate cu prevederile art. 348 se elibereaza, integral sau partial, dupa caz, la prezentarea unor dovezi corespunzatoare.
(12) Nu se considera eliberare pentru consum deplasarea produselor energetice din antrepozitul fiscal in vederea alimentarii navelor sau aeronavelor care au ca destinatie un teritoriu din afara teritoriului Uniunii Europene, fiind asimilata unei operatiuni de export. De asemenea, operatiunea de alimentare cu produse energetice a navelor sau aeronavelor care au ca destinatie un teritoriu din afara teritoriului Uniunii Europene este asimilata unei operatiuni de export.
Art. 341: Platitori de accize
(1) Persoana platitoare de accize care au devenit exigibile este:
a) in ceea ce priveste iesirea unor produse accizabile dintr-un regim suspensiv de accize, potrivit prevederilor art. 340 alin. (1) lit. a) :
1.antrepozitarul autorizat, destinatarul inregistrat sau orice alta persoana care elibereaza produsele accizabile din regimul suspensiv de accize sau in numele careia se efectueaza aceasta eliberare si, in cazul iesirii neregulamentare din antrepozitul fiscal, orice alta persoana care a participat la aceasta iesire;
2.in cazul unei nereguli in cursul unei deplasari a produselor accizabile in regim suspensiv de accize, astfel cum este definita la art. 412 alin. (1) , (2) si (4) : antrepozitarul autorizat, expeditorul inregistrat sau orice alta persoana care a garantat plata accizelor in conformitate cu prevederile art. 348 alin. (1) si (3) si orice persoana care a participat la iesirea neregulamentara si care avea cunostinta sau care ar fi trebuit sa aiba cunostinta in mod normal de caracterul neregulamentar al acestei iesiri;
b) in ceea ce priveste detinerea sau depozitarea unor produse accizabile, astfel cum se mentioneaza la art. 340 alin. (1) lit. b) : persoana care detine sau depoziteaza produsele accizabile sau orice alta persoana implicata in detinerea sau depozitarea acestora sau orice combinatie a acestor persoane, in conformitate cu principiul raspunderii personale si solidare;
c) in ceea ce priveste producerea, inclusiv transformarea, unor produse accizabile, potrivit prevederilor art. 340 alin. (1) lit. c) : persoana care produce produsele accizabile si, in cazul unei produceri neregulamentare, orice alta persoana implicata in producerea acestora;
d) in ceea ce priveste importul sau intrarea neregulamentara a unor produse accizabile, potrivit prevederilor art. 340 alin. (1) lit. d) : declarantul astfel cum este definit la art. 5 pct. 15 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, denumit in continuare declarantul, sau orice alta persoana potrivit prevederilor art. 77 alin. (3) din regulamentul respectiv si, in cazul intrarii neregulamentare, orice alta persoana implicata in intrarea neregulamentara respectiva;
e) in cazurile prevazute la art. 340 alin. (4) -(7) , persoana care determina eliberarea pentru consum;
f) in ceea ce priveste produsele accizabile care au fost eliberate pentru consum intr-un stat membru si sunt deplasate catre teritoriul Romaniei pentru a fi livrate in Romania in scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate in Romania, astfel cum este prevazut la art. 414 alin. (1) , destinatarul certificat .
(2) Atunci cand mai multe persoane sunt obligate sa plateasca aceeasi datorie privind accizele, acestea sunt obligate sa plateasca in solidar acea datorie, iar fiecare dintre aceste persoane poate fi urmarita pentru intreaga datorie .
SECTIUNEA 2: Nivelul si calculul accizelor
Art. 342: Nivelul accizelor
(1) Nivelul accizelor aplicabil de la data de 1 ianuarie a fiecarui an este nivelul prevazut in anexa nr. 1, actualizat cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, comunicata oficial de Institutul National de Statistica pana la data de 15 octombrie. Nivelul accizelor actualizat se publica pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, de regula pana la data de 20 octombrie, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie a fiecarui an.
(11) Pentru micii producatori independenti de bere se aplica nivelul de accize prevazut la punctul 1.1 din anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul titlu, pentru micii producatori independenti de vinuri spumoase, precum si pentru micii producatori independenti de bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, nivelul accizelor prevazut in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul titlu este redus cu 50% din nivelul standard, doar daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) respecta cerintele prevazute la art. 336 pct. 161;
b) produce doar o singura categorie de produse, respectiv bere sau bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri;
c) productia realizata in ultimele 12 luni consecutive de functionare nu depaseste limitele cantitative maxime prevazute la alin. (12) .
(12) Limitele cantitative maxime realizate de micii producatori independenti in ultimele 12 luni consecutive de functionare pentru mentinerea in categoria micilor producatori independenti, pentru fiecare categorie de produse in parte, sunt urmatoarele:

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
