OUG 13/2013, privind serviciile postale
PUBLICATA IN MONITORUL OFICIAL NR. 139 din 15 martie 2013
25. tarife terminale - remunerarea furnizorului de serviciu universal pentru distribuirea pe teritoriul Romaniei a trimiterilor postale expediate din afara teritoriului Romaniei;
26. expeditor - persoana fizica sau juridica ce initiaza trimiterea postala si, personal sau prin intermediul unui tert, o introduce in reteaua postala;
27. destinatar - persoana careia ii este adresata trimiterea postala;
28. utilizator - orice persoana fizica sau juridica ce beneficiaza de furnizarea unui serviciu postal in calitate de expeditor sau destinatar;
29. integrator - orice persoana fizica sau juridica ce actioneaza pe baza contractuala ca intermediar intre unul sau mai multi expeditori si furnizorul de servicii postale, a carei activitate consta, in tot sau in parte, in generarea si prelucrarea
trimiterilor postale si introducerea acestora in reteaua postala a unui furnizor de servicii postale, in vederea livrarii la adresa indicata de expeditor; aceste servicii prestate de integrator nu sunt servicii postale;
30. timbru postal - hartie de valoare emisa si pusa in circulatie exclusiv sub autoritatea statului, ca atribut al suveranitatii acestuia, constituind dovada francarii corespunzatoare valorii sale intrinseci, atunci cand este aplicat pe o trimitere postala in conformitate cu actele Uniunii Postale Universale;
31. francare - modalitate de atestare a platii anticipate a tarifelor postale prin utilizarea timbrelor postale, a etichetelor autoadezive sau a impresiunilor obtinute prin tiparire sau stampilare;
32. efecte postale - plicuri, aerograme, carti postale si orice alte intreguri postale cu timbru imprimat care atesta plata anticipata a serviciului postal;
33. tarif special - tarif redus, practicat de furnizorul de serviciu universal pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care acesta are obligatia sa le presteze, stabilit cu respectarea principiilor transparentei si nediscriminarii;
34. cerinte esentiale - conditiile generale, fara caracter economic, prin care se impun cerinte pentru furnizarea serviciilor postale, constand in: confidentialitatea corespondentei, asigurarea securitatii retelei postale in cazul transportului de bunuri periculoase, respectarea conditiilor de angajare, a sistemelor de securitate sociala prevazute de actele cu putere de lege sau de dispozitiile administrative si de reglementare si/sau de contractul colectiv negociat intre partenerii sociali nationali, in conformitate cu legislatia nationala si a Uniunii Europene, si, dupa caz, protectia datelor, a mediului si normele de planificare a teritoriului. Protectia datelor include protectia datelor cu caracter personal, confidentialitatea informatiilor transmise sau stocate si protectia dreptului la viata privata, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Articolul 3
Prevederile prezentei ordonante de urgenta nu sunt aplicabile urmatoarelor servicii:
a)transportul si livrarea trimiterilor proprii personal de catre expeditorul acestora;
b)transportul si livrarea trimiterilor proprii ale expeditorului prin intermediul unui sediu secundar al acestuia, in cazul in care trimiterile in cauza se refera la activitatea expeditorului si urmaresc in mod nemijlocit satisfacerea unui interes al acestuia, legat de activitatea in cauza;
c)transportul si livrarea trimiterilor efectuate cu titlu gratuit si in mod nemijlocit de catre o persoana imputernicita de expeditor in acest scop;
d)colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale in cadrul unui serviciu organizat pentru uzul exclusiv al autoritatilor publice, in temeiul unor dispozitii legale speciale;
e)transportul si livrarea cu titlu gratuit a inscrisurilor care insotesc bunurile transportate si livrate impreuna cu acestea;
f)transportul si livrarea trimiterilor neadresate.
Articolul 4
(1) Secretul trimiterilor postale este inviolabil.
(2) Retinerea, deschiderea sau divulgarea continutului trimiterilor postale este permisa numai in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Capitolul II
Regimul de autorizare generala a furnizorilor de servicii postale
Articolul 5
(1) Furnizarea serviciilor postale se realizeaza in conditiile regimului de autorizare generala prevazut de prezentul capitol.
(2) Regimul de autorizare generala este regimul juridic adoptat de autoritatea de reglementare, care stabileste drepturile si obligatiile furnizorilor de servicii postale, permitand furnizarea de servicii postale fara obtinerea unei decizii explicite din partea autoritatii de reglementare, prin notificarea intentiei de a presta activitati de furnizare a serviciilor postale.
(3) Regimul de autorizare generala stabileste obligatii privind furnizarea serviciilor postale, in scopul si in masura necesare pentru garantarea respectarii cerintelor esentiale.
(4) Regimul de autorizare generala poate stabili obligatii specifice privind furnizarea serviciilor incluse in sfera serviciului universal, in scopul si in masura necesare pentru asigurarea dreptului de acces la serviciul universal.
(5) Obligatiile prevazute la alin. (3) si (4) pot privi, printre altele:a)furnizarea unor servicii din sfera serviciului universal;
b)calitatea, disponibilitatea si modul de prestare a serviciilor furnizate;
c)eventualele contributii datorate de furnizorul de servicii postale in temeiul unui mecanism de compensare a costurilor implicate de furnizarea serviciilor postale din sfera serviciului universal, in cazul in care furnizarea serviciului universal atrage un cost net, care poate reprezenta o sarcina injusta pentru furnizorii de serviciu universal;
d)obligatia de a asigura securitatea retelei si a trimiterilor postale.
(6) Obligatia prevazuta la alin. (5) lit. a) poate fi impusa numai furnizorilor de servicii postale desemnati ca furnizori de serviciu universal.
(7) Furnizarea serviciilor postale avand ca obiect trimiteri postale internationale se realizeaza cu respectarea obligatiilor prevazute de legislatia vamala in vigoare.
Articolul 6
Furnizorii de servicii postale incluse in sfera serviciului universal beneficiaza de dreptul de a instala, a intretine, a inlocui si a muta cutii postale pe imobilele aflate in proprietatea publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, in urmatoarele conditii:
a)cu titlu gratuit, pe imobilele aflate in proprietatea publica a statului;
b)cu titlu gratuit si cu acordul unitatilor administrativ-teritoriale, pe imobilele aflate in proprietatea publica a acestora.
Articolul 7
(1) In scopul realizarii unei evidente oficiale a furnizorilor, orice persoana care intentioneaza sa furnizeze servicii postale transmite autoritatii de reglementare o notificare . Notificarea se va realiza in mod obligatoriu prin completarea formularului-tip stabilit si actualizat de autoritatea de reglementare.
(2) Persoanele care asigura doar sortarea sau transportul trimiterilor postale nu au obligatia transmiterii notificarii prevazute la alin. (1).
(3) Pe baza notificarilor realizate, autoritatea de reglementare intocmeste, actualizeaza si publica Registrul public al furnizorilor de servicii postale.
(4) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile si procedura de obtinere, modificare, suspendare si retragere a dreptului de a furniza servicii postale in conditiile regimului de autorizare generala, cu respectarea principiilor transparentei, nediscriminarii, proportionalitatii si obiectivitatii.
(5) Persoana care a transmis notificarea cu respectarea dispozitiilor legale este autorizata sa furnizeze serviciile postale pe care le-a indicat in notificare, aplicandu-i-se in mod corespunzator regimul de autorizare generala.
(6) La cerere sau din oficiu, autoritatea de reglementare va elibera in cel mult 7 zile persoanei care a transmis notificarea cu respectarea dispozitiilor legale un certificat-tip prin care se atesta dreptul de a furniza servicii postale.
Capitolul III
Serviciul universal

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
