OUG 13/2013, privind serviciile postale
PUBLICATA IN MONITORUL OFICIAL NR. 139 din 15 martie 2013
Articolul 8
(1) Dreptul de acces la serviciul universal reprezinta dreptul de a beneficia de furnizarea permanenta a serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal, la un anumit nivel de calitate, in orice punct de pe teritoriul Romaniei, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor.
(2) Orice persoana are dreptul de acces la serviciul universal.
(3) Serviciile incluse in sfera serviciului universal sunt:a)colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale interne si internationale, in greutate de pana la doua kg;
b)colectarea, sortarea, transportul si livrarea coletelor postale interne si internationale, in greutate de pana la 10 kg;
c)distribuirea coletelor postale in greutate de pana la 20 kg expediate din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia;
d)serviciul de trimitere recomandata avand ca obiect trimiteri postale din categoria prevazuta la lit. a);
e)serviciul de trimitere cu valoare declarata avand ca obiect trimiteri postale din categoriile prevazute la lit. a)-c);
f)colectarea, sortarea, transportul si livrarea cecogramelor interne si internationale;
g)orice alte servicii postale stabilite prin lege, daca raspund unor necesitati de ordin social sau economic ale utilizatorilor, care nu pot fi asigurate in mod satisfacator in conditiile unei piete concurentiale.
(4) Autoritatea de reglementare poate mari limita de greutate prevazuta la alin. (3) lit. b) pana la cel mult 20 kg.
(5) Dimensiunile minime si maxime ale trimiterilor postale care fac obiectul serviciilor postale pentru a caror furnizare a fost desemnat furnizorul de serviciu universal sunt cele stabilite de prevederile actelor adoptate de Uniunea Postala Universala.
(6) Nu sunt incluse in sfera serviciului universal:a)mandatul postal pe suport hartie;
b)serviciile de publicitate prin posta;
c)serviciile postale stabilite de autoritatea de reglementare, care prezinta caracteristici suplimentare fata de cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta pentru serviciile incluse in sfera serviciului universal.
Articolul 9
(1) Ministerul pentru Societatea Informationala, denumit in continuare MSI, stabileste politica si strategia privind serviciile postale, respectiv serviciul universal, cu respectarea principiilor transparentei, obiectivitatii, proportionalitatii si nediscriminarii.
(2) MSI va monitoriza, va evalua si va coordona politicile in domeniul serviciilor postale, respectiv serviciul universal.
(3) Pe baza politicii si strategiei stabilite potrivit alin. (1), autoritatea de reglementare stabileste si publica conditiile si procedura pe care le aplica pentru a desemna unul sau mai multi furnizori de servicii postale ca furnizori de serviciu universal, precum si obligatiile si conditiile speciale pe care trebuie sa le respecte acestia si drepturile de care beneficiaza in furnizarea serviciului universal. In stabilirea acestei proceduri, autoritatea de reglementare actioneaza in vederea limitarii posibilelor efecte negative asupra concurentei, determinate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, precum si a asigurarii protectiei interesului public.
(4) Conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal se stabilesc de catre autoritatea de reglementare, cu respectarea principiilor eficientei, obiectivitatii, transparentei, proportionalitatii si nediscriminarii, asigurandu-se, in acelasi timp, eficienta costurilor pentru furnizarea serviciilor incluse in sfera serviciului universal.
(5) Orice furnizor de servicii postale care asigura conditiile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta pentru prestarea serviciilor postale din sfera serviciului universal poate fi desemnat ca furnizor de serviciu universal pentru prestarea unuia sau mai multor servicii din sfera serviciului universal, pe intreg teritoriul national sau doar pe o parte a acestuia, astfel incat sa se asigure acoperirea intregului teritoriu, pentru o perioada suficienta care sa asigure viabilitatea economica a serviciilor furnizate, cel mult 10 ani.
(6) In cazul in care autoritatea de reglementare desemneaza mai multi furnizori de serviciu universal care concureaza pe aceleasi piete din domeniul serviciilor postale, stabilind totodata o anumita zona in care fiecare dintre acestia urmeaza sa presteze respectivele servicii, conditiile in care se face desemnarea trebuie astfel stabilite incat sa nu creeze niciunuia dintre furnizori un dezavantaj concurential, respectandu-se principiul pastrarii unui echilibru din punctul de vedere al rentabilitatii prestarii serviciilor postale intre zona respectiva si zona sau zonele ce au fost stabilite pentru ceilalti furnizori de serviciu universal concurenti si luand in considerare avantajele de ordin competitiv de care beneficiaza fiecare dintre furnizorii de serviciu universal.
(7) Autoritatea de reglementare informeaza Comisia Europeana cu privire la masurile luate privind asigurarea dreptului de acces la serviciul universal si asupra identitatii furnizorilor de serviciu universal desemnati.
Articolul 10
(1) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile de amplasare a punctelor de acces si a punctelor de contact din reteaua postala publica, astfel incat densitatea acestora sa tina seama de nevoile utilizatorilor, precum si de cerintele minime de calitate impuse furnizorului de serviciu universal pentru serviciile postale din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze.
(2) Furnizorul de serviciu universal trebuie sa asigure, in fiecare localitate in care presteaza serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le furnizeze, cel putin o colectare de la fiecare punct de acces si cel putin o livrare la adresa indicata, in fiecare zi lucratoare, dar nu mai putin de 5 zile pe saptamana, cu exceptia cazurilor sau a conditiilor geografice considerate exceptionale aprobate de autoritatea de reglementare.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), autoritatea de reglementare poate stabili ca livrarea sa se faca la anumite instalatii corespunzatoare, in conditii determinate.
(4) Autoritatea de reglementare informeaza Comisia Europeana si celelalte autoritati nationale de reglementare din statele membre ale Uniunii Europene cu privire la situatiile de exceptie determinate potrivit alin. (2) si (3).
(5) Conditiile specifice de livrare a trimiterilor postale care fac obiectul unui serviciu inclus in sfera serviciului universal se stabilesc de autoritatea de reglementare.
Articolul 11
In indeplinirea obligatiilor de asigurare a serviciilor din sfera serviciului universal, furnizorul de serviciu universal trebuie sa respecte in mod cumulativ urmatoarele conditii generale:
a)sa garanteze respectarea cerintelor esentiale, inclusiv a normelor privind securitatea retelei postale publice pe care o opereaza;
b)sa ofere servicii identice utilizatorilor care se afla in conditii comparabile;
c)sa ofere servicii disponibile pentru toti utilizatorii, fara niciun fel de discriminare, in special din ratiuni de ordin politic, religios sau ideologic;
d)sa ofere servicii in mod neintrerupt, cu exceptia cazurilor de forta majora;
e)sa asigure o evolutie continua a serviciilor in functie de cerintele tehnice, economice si sociale, precum si sa urmareasca adaptarea serviciilor la cerintele utilizatorilor;
f)sa asigure accesul persoanelor cu dizabilitati la serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze in conditii echivalente celor de care beneficiaza ceilalti utilizatori, cu respectarea normelor adoptate de autoritatea de reglementare.
Articolul 12
(1) Furnizorul de serviciu universal are obligatia sa puna la dispozitia utilizatorilor, integratorilor si a furnizorilor de servicii postale, in mod regulat, informatii detaliate si actualizate cu privire la caracteristicile serviciilor din sfera serviciului universal pe care le furnizeaza, in special informatii referitoare la conditiile generale de acces la aceste servicii, precum si la tarifele si cerintele minime de calitate pentru aceste servicii .
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) se publica pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal, in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
(3) Autoritatea de reglementare informeaza Comisia Europeana cu privire la modalitatile de punere la dispozitia utilizatorilor, integratorilor si a furnizorilor de servicii postale a informatiilor prevazute la alin. (1).
(4) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a asigura accesul utilizatorilor, integratorilor si furnizorilor de servicii postale la reteaua postala publica pe care o opereaza, in conditii de transparenta, obiectivitate si nediscriminare.
(5) In masura necesara promovarii eficientei economice si a concurentei efective pe piata serviciilor postale, precum si in vederea maximizarii beneficiilor utilizatorilor, autoritatea de reglementare poate stabili, cu respectarea principiilor transparentei, obiectivitatii si nediscriminarii, conditiile tehnice si economice, inclusiv de pret, in care se realizeaza accesul utilizatorilor, integratorilor sau al furnizorilor de servicii postale la reteaua postala publica a furnizorului de serviciu universal.
(6) In cazul in care au fost desemnati 2 sau mai multi furnizori de serviciu universal, autoritatea de reglementare poate stabili conditiile in care furnizorul desemnat are acces la reteaua postala publica detinuta de un alt furnizor de serviciu universal desemnat.
Articolul 13
(1) Furnizorul de serviciu universal are obligatia sa asigure accesul altor furnizori de servicii postale la serviciile postale care intra in sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze si la elementele de infrastructura a retelei postale publice pe care o opereaza, in masura necesara furnizarii propriilor servicii postale, in conditii transparente, proportionale si nediscriminatorii.
(2) Elementele de infrastructura a retelei postale publice prevazute la alin. (1) includ:a)elemente de infrastructura nonfizice, cum ar fi: sistemul de coduri postale, informatiile privind modificarea adreselor, baza de date cuprinzand adresele la care pot fi livrate trimiterile postale;
b)elemente de infrastructura fizice, cum ar fi: cutiile postale de livrare, casutele postale.
(3) Furnizorul de serviciu universal desemnat poate refuza accesul altor furnizori de servicii postale la elementele de infrastructura a retelei postale publice, numai in masura in care accesul solicitat afecteaza in mod substantial capacitatea furnizorului de serviciu universal de a furniza propriile servicii .
(4) Conditiile tehnice si economice in care se realizeaza accesul se stabilesc pe baza unui contract civil, care va include si un pret reprezentand contraprestatia echitabila pentru serviciile prestate in conditiile alin. (1) sau pentru folosinta elementelor de infrastructura a retelei postale publice.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
