OUG 13/2013, privind serviciile postale
PUBLICATA IN MONITORUL OFICIAL NR. 139 din 15 martie 2013
(2) Termenul de prescriptie prevazut la alin. (1) curge de la data depunerii trimiterii postale.
(3) Cererea de chemare in judecata poate fi introdusa indiferent daca o plangere avand acelasi obiect a fost inaintata sau nu autoritatii de reglementare.
Articolul 41
(1) Expeditorul are dreptul la o despagubire corespunzatoare pentru prejudiciul cauzat prin pierderea, furtul, distrugerea totala sau partiala ori prin deteriorarea trimiterii, despagubire prevazuta la art. 42.
(2) Expeditorul poate renunta la dreptul sau de despagubire in favoarea destinatarului.
Articolul 42
(1) Furnizorii de servicii postale raspund pentru trimiterile postale interne dupa cum urmeaza:a)in caz de pierdere, furt sau distrugere totala:1. cu intreaga valoare declarata, pentru o trimitere postala care face obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
2. cu intreaga valoare declarata, pentru o trimitere postala care face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, pana in momentul livrarii la destinatar;
3. cu intreaga valoare a rambursului, pentru o trimitere postala care face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, dupa livrarea acesteia destinatarului, cand furnizorul de servicii postale a omis incasarea rambursului de la destinatar;
4. cu suma reprezentand de 10 ori tariful serviciului, pentru trimiterile postale care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
b)in caz de pierdere ori distrugere partiala sau deteriorare:1. cu valoarea declarata pentru partea lipsa, distrusa sau deteriorata, inscrisa in nota de inventar, pentru trimiterile postale depuse deschise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
2. cu cota-parte corespunzatoare greutatii lipsa din valoarea declarata, pentru trimiterile postale depuse inchise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
3. cu suma reprezentand de 10 ori tariful serviciului, in caz de pierdere partiala, distrugere partiala sau deteriorare a trimiterilor postale care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata.
(2) La sumele prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se adauga dobanda legala penalizatoare care curge din momentul introducerii reclamatiei prealabile sau, dupa caz, al introducerii cererii de chemare in judecata, indiferent care dintre aceste momente intervine primul.
(3) Pierderea completa a continutului este echivalenta cu pierderea trimiterii postale.
(4) In situatia in care expeditorul a declarat o valoare mai mica decat cea reala, despagubirea este la nivelul valorii declarate.
(5) In afara despagubirilor prevazute la alin. (1) lit. a), se restituie si tarifele incasate la depunerea trimiterii postale.
(6) In cazul neefectuarii prestatiilor care constituie caracteristici suplimentare ale serviciilor postale, nominalizate de expeditor prin indicatii speciale, se restituie numai tarifele incasate suplimentar fata de tariful aplicabil pentru serviciul postal standard.
(7) In cazul pierderii dovezii privind predarea trimiterii postale inregistrate, confirmata in scris de catre destinatar, furnizorul de serviciu postal are obligatia intocmirii si punerii la dispozitia expeditorului a unui duplicat al dovezii de predare.
Articolul 43
Furnizorul de servicii postale este exonerat de raspundere in urmatoarele situatii:
a)paguba s-a produs ca urmare a faptei expeditorului sau destinatarului;
b)utilizatorul nu are instalata o cutie postala care sa permita predarea trimiterii postale sau aceasta nu asigura securitatea trimiterilor postale ori, dupa caz, nu are asigurat un serviciu destinat primirii trimiterilor postale;
c)trimiterea a fost primita fara obiectii de catre destinatar, cu exceptia reclamatiilor referitoare la pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea totala ori partiala a continutului trimiterii postale;
d)paguba s-a produs ca urmare a unui caz de forta majora sau a cazului fortuit; in acest caz expeditorul are dreptul la restituirea tarifelor achitate, cu exceptia tarifului de asigurare.
Articolul 44
(1) Pentru serviciul de mandat postal pe suport hartie, furnizorul de servicii postale raspunde cu intreaga suma depusa la punctul de acces.
(2) Furnizorii de servicii postale sunt raspunzatori de sumele transmise prin intermediul serviciului de mandat postal pe suport hartie pana in momentul in care acestea au fost platite.
(3) Dispozitiile art. 42 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
Articolul 45
Trimiterile postale raman proprietatea expeditorului pana cand sunt livrate destinatarului.
Articolul 46
Furnizorul de servicii postale raspunde pentru trimiterile postale internationale in conformitate cu prevederile acordurilor internationale la care Romania este parte. In situatia in care nu exista acorduri internationale se aplica prevederile prezentului capitol.
Articolul 47
Partile pot stabili prin contract clauzele de agravare a raspunderii furnizorului de servicii postale prevazute de prezentul capitol.
Capitolul IX
Autoritatea de reglementare
Articolul 48
(1) Pentru scopurile aplicarii prezentei ordonante de urgenta, atributiile autoritatii de reglementare sunt indeplinite de ANCOM.
(2) In exercitarea atributiilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, ANCOM urmareste, in principal, realizarea urmatoarelor obiective:a)asigurarea dreptului de acces la serviciul universal;
b)promovarea intereselor utilizatorilor, in special ale celor cu handicap, boli cronice, cu varsta inaintata, cu venituri mici sau care locuiesc in zone izolate, in zone din perimetrul rural sau in zone cu densitate demografica redusa;
c)promovarea eficientei economice a furnizorilor de servicii postale;
d)asigurarea sustenabilitatii economice a activitatilor efectuate de furnizorii de servicii postale.
(3) ANCOM este, de asemenea, imputernicita:a)sa adopte reglementarile si sa impuna obligatiile si conditiile necesare in vederea organizarii aplicarii prezentei ordonante de urgenta;
b)sa asigure supravegherea respectarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta, a masurilor luate in aplicarea acesteia, precum si a drepturilor si obligatiilor furnizorilor de servicii postale.
Articolul 49
(1) In exercitarea atributiilor prevazute la art. 48 alin. (3) lit. (a), ANCOM are obligatia de a respecta procedura de consultare stabilita prin prezentul articol ori de cate ori masurile pe care intentioneaza sa le adopte sunt de natura sa produca un impact semnificativ pe piata serviciilor postale.
(2) ANCOM are obligatia de a publica textul supus consultarii pe pagina de internet proprie, precizand totodata si: data publicarii documentului, data la care expira termenul de depunere a observatiilor si data estimativa la care intentioneaza sa adopte masura care face obiectul consultarii. Toate persoanele interesate care au solicitat inscrierea adresei lor de posta electronica pe lista de corespondenta special constituita a ANCOM vor fi informate cu privire la lansarea consultarii cel mai tarziu la data publicarii documentului.
(3) De la data la care textul supus consultarii este publicat pe pagina de internet, ANCOM va acorda un termen de cel putin 30 de zile pentru depunerea de observatii, in scris, de catre orice persoana interesata. In situatiile in care este necesara adoptarea unor masuri in regim de urgenta, ANCOM va acorda pentru depunerea de observatii un termen de 10 pana la 30 de zile.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
