din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2923 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » OUG 13/2013, privind serviciile postale

OUG 13/2013, privind serviciile postale

  Publicat: 15 Mar 2013       26703 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
OUG Nr.13/2013, privind serviciile postale

PUBLICATA IN MONITORUL OFICIAL NR. 139 din 15 martie 2013

Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Infractiune care face parte din grupul infractiunilor contra patrimoniului,
Persoana fizica sau juridica ce trimite scrisori, pachete, bani, produse, marfuri etc.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa const�nd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, p�na la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Persoana pusa sub interdictie judecatoreasca sau careia i s-a aplicat pedeapsa complementara a interzicerii unor drepturi prevazuta de legea penala.
Materiale care invelesc un produs sau un ansamblu de produse in timpul manipularii, transportului,
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
(comunitate de bunuri) Regim stabilit de lege sau prin invoiala partilor cu privire la bunurile lor.
Persoana fizica sau juridica ce trimite scrisori, pachete, bani, produse, marfuri etc.
Reprezinta niste deficiente ale unui bun, care ii afecteaza utilitatea, facand-o sa scada.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Expresie numerica rezultata din compararea a doua niveluri ale aceluiasi indicator, proces, fenomen etc. aflat in situatii diferite (perioade sau locuri diferite).
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Paguba materiala sau prejudiciul material suferit de o persoana sau adus unei persoane ca urmare a savarsirii unei fapte ilicite.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Persoana fizica sau juridica ce trimite scrisori, pachete, bani, produse, marfuri etc.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.

(1) Trimiterile postale distribuite de un furnizor de servicii postale trebuie sa fie marcate corespunzator cu denumirea sau marca comerciala a furnizorului respectiv.
(2) Publicitatea prin posta trebuie sa contina un marcaj distinctiv, care sa asigure identificarea acesteia ca atare, pe ambalajul trimiterii sau pe trimiterea in sine, in conditii stabilite de autoritatea de reglementare.
(3) Furnizorul de servicii postale are obligatia sa asigure elemente de identificare proprii pentru personalul insarcinat cu colectarea si distribuirea trimiterilor postale si sa marcheze toate instalatiile fizice care fac parte din reteaua postala pe care o opereaza, inclusiv cutiile postale, cu un semn distinctiv care sa asigure identificarea furnizorului in cauza.
(4) Prin punctele de acces utilizate de un furnizor de servicii postale se asigura si informarea utilizatorilor privind zilele si orele la care furnizorul ridica trimiterile postale de la respectivul punct de acces.
(5) Autoritatea de reglementare poate stabili conditiile in care furnizorii de servicii postale trebuie sa isi indeplineasca obligatiile prevazute la alin. (1), (3) si (4).
Articolul 33
(1) Furnizorii de servicii postale au obligatia sa puna la dispozitia utilizatorilor conditiile generale privind furnizarea serviciilor postale. Acestea vor contine cel putin urmatoarele:a)conditiile de acceptare a trimiterilor postale;
b)conditiile de calitate pe care urmeaza sa le indeplineasca serviciile postale prestate;
c)raspunderea furnizorului de servicii postale;
d)un mecanism simplu, transparent si accesibil de solutionare a reclamatiilor primite de la utilizatori, in special in ceea ce priveste pierderea, furtul, distrugerea partiala ori totala sau deteriorarea trimiterilor postale, precum si nerespectarea conditiilor de calitate a serviciilor.
(2) La momentul acceptarii unei trimiteri postale in reteaua postala, intre furnizorul de servicii postale si expeditor se considera incheiat un contract individual, in conditiile generale prevazute la alin. (1). Orice alte clauze pot fi stabilite prin acordul partilor, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
(3) Mecanismul de solutionare a reclamatiilor prevazut la alin. (1) lit. d) trebuie sa prevada:a)proceduri pentru determinarea furnizorului de servicii postale caruia ii revine raspunderea, in cazul in care sunt implicati 2 sau mai multi asemenea furnizori;
b)proceduri care sa permita solutionarea echitabila si prompta a reclamatiilor, precum si un sistem adecvat de rambursare sau compensare.
(4) Informatiile privind statistica reclamatiilor adresate furnizorului de serviciu universal, precum si modul in care acestea au fost solutionate se publica odata cu raportul de evaluare prevazut la art. 31 alin. (1).


Capitolul VII
Conditiile de acceptare a trimiterilor postale
Articolul 34

Furnizorul de servicii postale are obligatia de a presta serviciile pentru care este autorizat, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, atat timp cat sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a)sunt intrunite atat conditiile de acceptare a trimiterilor postale prevazute in prezentul capitol si, dupa caz, in regulile stabilite potrivit art. 29, cat si, pentru trimiterile postale internationale, conditiile prevazute in acordurile internationale la care Romania este parte si conditiile de acceptare stabilite de tarile de destinatie;
b)colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale sunt posibile cu personalul si cu mijloacele obisnuite de care dispune furnizorul respectiv;
c)colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale nu sunt impiedicate de imprejurari de forta majora, caz fortuit ori ca urmare a faptei expeditorului sau a unei terte persoane pentru care furnizorul de servicii postale nu este chemat, potrivit legii, sa raspunda.
Articolul 35
(1) Sunt excluse de la colectare, sortare, transport si livrare:a)trimiterile postale constand in bunuri al caror transport este interzis prin dispozitii legale, fie chiar si numai pe o portiune din parcurs;
b)trimiterile postale al caror ambalaj prezinta inscriptii care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum si trimiterile postale constand in bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, daca se depun neambalate;
c)trimiterile postale care prezinta etichete sau inscriptii vechi neindepartate.
(2) Urmatoarele categorii de trimiteri postale sunt admise la colectare, sortare, transport si livrare numai daca, pe langa conditiile generale, sunt indeplinite si conditiile speciale prevazute pentru transportul acestor marfuri, astfel:a)trimiterile postale constand in bunuri pentru care sunt stabilite conditii speciale de transport, prin dispozitii legale administrative, economice, sanitare, veterinare, fitosanitare si altele similare, in conditiile prevazute prin aceste dispozitii;
b)trimiterile postale constand in bunuri al caror transport, incarcare, descarcare sau transbordare prezinta greutati privind manipularea fata de mijloacele sau instalatiile furnizorului de servicii postale, in conditiile tehnice si de exploatare convenite de furnizor cu expeditorul, pentru fiecare caz.
Articolul 36
(1) Atunci cand natura bunului care face obiectul unei trimiteri postale cere ca acesta sa fie ambalat, furnizorul de servicii postale trebuie sa protejeze aceasta trimitere postala conform standardelor si normelor tehnice in vigoare. Pe toata durata operatiunilor de colectare, sortare, transport si livrare, furnizorul de servicii postale raspunde pentru pierderea totala sau partiala a bunului expediat, precum si pentru pagubele pricinuite persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri .
(2) Furnizorul de servicii postale este obligat sa accepte bunul ambalat de catre expeditor atunci cand ambalajul folosit corespunde standardelor si normelor tehnice in vigoare. In aceasta situatie responsabilitatea pierderii totale sau partiale, deteriorarii, pagubelor pricinuite persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate ori celorlalte bunuri, provocate de vicii ascunse prin ambalare, revine expeditorului.
(3) Daca pentru anumite trimiteri postale sunt necesare masuri speciale de manipulare si depozitare, in functie de natura lor, furnizorul de servicii postale trebuie sa aplice etichete sugestive care sa indice modul de manipulare si depozitare. Furnizorul de servicii postale poate pune la dispozitia expeditorului etichete tipizate. Furnizorul de servicii postale este obligat sa recunoasca si sa foloseasca inscriptionarile si etichetele aplicate de expeditor, atunci cand acestea corespund standardelor si normelor tehnice in vigoare.


Capitolul VIII
Raspunderea pentru furnizarea serviciilor postale
Articolul 37

(1) Raspunderea fata de utilizatori pentru prestarea serviciilor postale se stabileste potrivit contractelor incheiate cu utilizatorii, in conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si de celelalte dispozitii legale in vigoare.
(2) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a respecta, in raporturile cu utilizatorii, clauzele contractului-cadru cu privire la furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pe care acesta are obligatia sa le presteze.
(3) Contractul-cadru prevazut la alin. (2) se aproba de autoritatea de reglementare si se publica pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal. Conditiile de publicare a contractului-cadru se stabilesc de autoritatea de reglementare.
(4) Raspunderea fata de utilizatori pentru serviciile postale incluse in sfera serviciului universal pe care furnizorul de serviciu universal are obligatia sa le presteze se stabileste, cu respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta si a celorlalte dispozitii legale in vigoare, prin clauzele contractului-cadru prevazut la alin. (2).
Articolul 38
(1) In cazul pierderii totale sau partiale, distrugerii totale sau partiale ori al deteriorarii trimiterii postale, furnizorul de servicii postale raspunde pentru paguba pricinuita, daca aceste imprejurari au survenit intre momentul depunerii trimiterii si momentul livrarii la destinatar.
(2) Utilizatorul care se considera prejudiciat, in conditiile alin. (1), prin prestarea necorespunzatoare a serviciului de catre furnizorul de servicii postale poate adresa acestuia o reclamatie prealabila. Reclamatia prealabila poate fi adresata de catre expeditor sau de catre destinatar.
(3) Termenul de introducere a reclamatiei prealabile adresate furnizorului de servicii postale este de 6 luni si se calculeaza de la data depunerii trimiterii postale.
(4) Furnizorul de servicii postale are obligatia de a solutiona reclamatia prealabila in termen de 3 luni de la data introducerii acesteia.
(5) Termenul de pastrare a trimiterilor postale in alte cazuri decat cel prevazut la art. 40 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 642/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste prin contractul incheiat de furnizorul de servicii postale cu utilizatorii, fara a putea fi mai mic de 6 luni de la data depunerii trimiterii postale.
Articolul 39
(1) In cazul in care reclamatia adresata conform art. 38 alin. (2) furnizorului de servicii postale nu a fost solutionata in mod satisfacator sau nu s-a raspuns la aceasta in termenul prevazut la art. 38 alin. (4), utilizatorul in cauza poate inainta o plangere autoritatii de reglementare.
(2) Plangerea inaintata autoritatii de reglementare va fi insotita de dovada indeplinirii procedurii reclamatiei prealabile.
(3) Dispozitiile prezentului capitol nu conditioneaza dreptul niciuneia dintre parti de a se adresa instantelor judecatoresti competente, in conditiile legii.Art. 40 - (1) In toate cazurile, termenul pentru inaintarea plangerii sau pentru introducerea cererii de chemare in judecata este de un an.





Afişează OUG 13/2013, privind serviciile postale pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 13/2013    Servicii postale    OUG 31/2002    Legea 642/2002    ANCOM    Posta Romana    Legea 180/2002

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.



Articole Juridice

Orice persoana are dreptul sa stie cui i-au fost comunicate datele sale personale
Sursa: MCP Cabinet avocati