OUG 13/2013, privind serviciile postale
PUBLICATA IN MONITORUL OFICIAL NR. 139 din 15 martie 2013
(1) Trimiterile postale distribuite de un furnizor de servicii postale trebuie sa fie marcate corespunzator cu denumirea sau marca comerciala a furnizorului respectiv.
(2) Publicitatea prin posta trebuie sa contina un marcaj distinctiv, care sa asigure identificarea acesteia ca atare, pe ambalajul trimiterii sau pe trimiterea in sine, in conditii stabilite de autoritatea de reglementare.
(3) Furnizorul de servicii postale are obligatia sa asigure elemente de identificare proprii pentru personalul insarcinat cu colectarea si distribuirea trimiterilor postale si sa marcheze toate instalatiile fizice care fac parte din reteaua postala pe care o opereaza, inclusiv cutiile postale, cu un semn distinctiv care sa asigure identificarea furnizorului in cauza.
(4) Prin punctele de acces utilizate de un furnizor de servicii postale se asigura si informarea utilizatorilor privind zilele si orele la care furnizorul ridica trimiterile postale de la respectivul punct de acces.
(5) Autoritatea de reglementare poate stabili conditiile in care furnizorii de servicii postale trebuie sa isi indeplineasca obligatiile prevazute la alin. (1), (3) si (4).
Articolul 33
(1) Furnizorii de servicii postale au obligatia sa puna la dispozitia utilizatorilor conditiile generale privind furnizarea serviciilor postale. Acestea vor contine cel putin urmatoarele:a)conditiile de acceptare a trimiterilor postale;
b)conditiile de calitate pe care urmeaza sa le indeplineasca serviciile postale prestate;
c)raspunderea furnizorului de servicii postale;
d)un mecanism simplu, transparent si accesibil de solutionare a reclamatiilor primite de la utilizatori, in special in ceea ce priveste pierderea, furtul, distrugerea partiala ori totala sau deteriorarea trimiterilor postale, precum si nerespectarea conditiilor de calitate a serviciilor.
(2) La momentul acceptarii unei trimiteri postale in reteaua postala, intre furnizorul de servicii postale si expeditor se considera incheiat un contract individual, in conditiile generale prevazute la alin. (1). Orice alte clauze pot fi stabilite prin acordul partilor, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
(3) Mecanismul de solutionare a reclamatiilor prevazut la alin. (1) lit. d) trebuie sa prevada:a)proceduri pentru determinarea furnizorului de servicii postale caruia ii revine raspunderea, in cazul in care sunt implicati 2 sau mai multi asemenea furnizori;
b)proceduri care sa permita solutionarea echitabila si prompta a reclamatiilor, precum si un sistem adecvat de rambursare sau compensare.
(4) Informatiile privind statistica reclamatiilor adresate furnizorului de serviciu universal, precum si modul in care acestea au fost solutionate se publica odata cu raportul de evaluare prevazut la art. 31 alin. (1).
Capitolul VII
Conditiile de acceptare a trimiterilor postale
Articolul 34
Furnizorul de servicii postale are obligatia de a presta serviciile pentru care este autorizat, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, atat timp cat sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a)sunt intrunite atat conditiile de acceptare a trimiterilor postale prevazute in prezentul capitol si, dupa caz, in regulile stabilite potrivit art. 29, cat si, pentru trimiterile postale internationale, conditiile prevazute in acordurile internationale la care Romania este parte si conditiile de acceptare stabilite de tarile de destinatie;
b)colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale sunt posibile cu personalul si cu mijloacele obisnuite de care dispune furnizorul respectiv;
c)colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale nu sunt impiedicate de imprejurari de forta majora, caz fortuit ori ca urmare a faptei expeditorului sau a unei terte persoane pentru care furnizorul de servicii postale nu este chemat, potrivit legii, sa raspunda.
Articolul 35
(1) Sunt excluse de la colectare, sortare, transport si livrare:a)trimiterile postale constand in bunuri al caror transport este interzis prin dispozitii legale, fie chiar si numai pe o portiune din parcurs;
b)trimiterile postale al caror ambalaj prezinta inscriptii care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum si trimiterile postale constand in bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, daca se depun neambalate;
c)trimiterile postale care prezinta etichete sau inscriptii vechi neindepartate.
(2) Urmatoarele categorii de trimiteri postale sunt admise la colectare, sortare, transport si livrare numai daca, pe langa conditiile generale, sunt indeplinite si conditiile speciale prevazute pentru transportul acestor marfuri, astfel:a)trimiterile postale constand in bunuri pentru care sunt stabilite conditii speciale de transport, prin dispozitii legale administrative, economice, sanitare, veterinare, fitosanitare si altele similare, in conditiile prevazute prin aceste dispozitii;
b)trimiterile postale constand in bunuri al caror transport, incarcare, descarcare sau transbordare prezinta greutati privind manipularea fata de mijloacele sau instalatiile furnizorului de servicii postale, in conditiile tehnice si de exploatare convenite de furnizor cu expeditorul, pentru fiecare caz.
Articolul 36
(1) Atunci cand natura bunului care face obiectul unei trimiteri postale cere ca acesta sa fie ambalat, furnizorul de servicii postale trebuie sa protejeze aceasta trimitere postala conform standardelor si normelor tehnice in vigoare. Pe toata durata operatiunilor de colectare, sortare, transport si livrare, furnizorul de servicii postale raspunde pentru pierderea totala sau partiala a bunului expediat, precum si pentru pagubele pricinuite persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri .
(2) Furnizorul de servicii postale este obligat sa accepte bunul ambalat de catre expeditor atunci cand ambalajul folosit corespunde standardelor si normelor tehnice in vigoare. In aceasta situatie responsabilitatea pierderii totale sau partiale, deteriorarii, pagubelor pricinuite persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate ori celorlalte bunuri, provocate de vicii ascunse prin ambalare, revine expeditorului.
(3) Daca pentru anumite trimiteri postale sunt necesare masuri speciale de manipulare si depozitare, in functie de natura lor, furnizorul de servicii postale trebuie sa aplice etichete sugestive care sa indice modul de manipulare si depozitare. Furnizorul de servicii postale poate pune la dispozitia expeditorului etichete tipizate. Furnizorul de servicii postale este obligat sa recunoasca si sa foloseasca inscriptionarile si etichetele aplicate de expeditor, atunci cand acestea corespund standardelor si normelor tehnice in vigoare.
Capitolul VIII
Raspunderea pentru furnizarea serviciilor postale
Articolul 37
(1) Raspunderea fata de utilizatori pentru prestarea serviciilor postale se stabileste potrivit contractelor incheiate cu utilizatorii, in conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si de celelalte dispozitii legale in vigoare.
(2) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a respecta, in raporturile cu utilizatorii, clauzele contractului-cadru cu privire la furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pe care acesta are obligatia sa le presteze.
(3) Contractul-cadru prevazut la alin. (2) se aproba de autoritatea de reglementare si se publica pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal. Conditiile de publicare a contractului-cadru se stabilesc de autoritatea de reglementare.
(4) Raspunderea fata de utilizatori pentru serviciile postale incluse in sfera serviciului universal pe care furnizorul de serviciu universal are obligatia sa le presteze se stabileste, cu respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta si a celorlalte dispozitii legale in vigoare, prin clauzele contractului-cadru prevazut la alin. (2).
Articolul 38
(1) In cazul pierderii totale sau partiale, distrugerii totale sau partiale ori al deteriorarii trimiterii postale, furnizorul de servicii postale raspunde pentru paguba pricinuita, daca aceste imprejurari au survenit intre momentul depunerii trimiterii si momentul livrarii la destinatar.
(2) Utilizatorul care se considera prejudiciat, in conditiile alin. (1), prin prestarea necorespunzatoare a serviciului de catre furnizorul de servicii postale poate adresa acestuia o reclamatie prealabila. Reclamatia prealabila poate fi adresata de catre expeditor sau de catre destinatar.
(3) Termenul de introducere a reclamatiei prealabile adresate furnizorului de servicii postale este de 6 luni si se calculeaza de la data depunerii trimiterii postale.
(4) Furnizorul de servicii postale are obligatia de a solutiona reclamatia prealabila in termen de 3 luni de la data introducerii acesteia.
(5) Termenul de pastrare a trimiterilor postale in alte cazuri decat cel prevazut la art. 40 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 642/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste prin contractul incheiat de furnizorul de servicii postale cu utilizatorii, fara a putea fi mai mic de 6 luni de la data depunerii trimiterii postale.
Articolul 39
(1) In cazul in care reclamatia adresata conform art. 38 alin. (2) furnizorului de servicii postale nu a fost solutionata in mod satisfacator sau nu s-a raspuns la aceasta in termenul prevazut la art. 38 alin. (4), utilizatorul in cauza poate inainta o plangere autoritatii de reglementare.
(2) Plangerea inaintata autoritatii de reglementare va fi insotita de dovada indeplinirii procedurii reclamatiei prealabile.
(3) Dispozitiile prezentului capitol nu conditioneaza dreptul niciuneia dintre parti de a se adresa instantelor judecatoresti competente, in conditiile legii.Art. 40 - (1) In toate cazurile, termenul pentru inaintarea plangerii sau pentru introducerea cererii de chemare in judecata este de un an.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
