Avand in vedere faptul ca, in calitatea sa de stat membru al Uniunii Europene, Romaniei ii revine obligatia transpunerii Directivei 2012/29/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 25 octombrie 2012 de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea si protectia victimelor criminalitatii si de inlocuire a Deciziei-cadru 2001/220/JAI a Consiliului, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 315 din 14 noiembrie 2012, avand ca termen de conformare in ceea ce priveste alinierea cadrului normativ intern cu prevederile directivei, data de 16 noiembrie 2015, potrivit art. 27 din directiva,constatand ca Romania se numara printre statele membre ale Uniunii Europene (UE) care au notificat doar transpunerea partiala a directivei si ca, conform legislatiei actuale a Romaniei, majoritatea prevederilor directivei sunt transpuse, exceptie facand in special art. 8 - Dreptul de acces la serviciile de sprijinire a victimelor, art. 9 - Sprijinul din partea serviciilor de sprijinire a victimelor si art. 22 - Evaluarea individuala a victimelor pentru identificarea nevoilor de protectie specifice potrivit tipului de infractiune,in considerarea faptului ca in data de 8 noiembrie 2018, Comisia Europeana a emis avizul motivat in cauza 2016/0142 - actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor avand ca obiect necomunicarea masurilor nationale de transpunere a Directivei 2012/29/UE, invitand Romania sa adopte masurile necesare pentru a se conforma avizului motivat in termen de doua luni de la primirea acestuia de catre autoritatile romane, respectiv pana la data de 8 ianuarie 2019,
intrucat, potrivit Comunicarii C (2017)8720, intitulata actualizarea datelor utilizate pentru calcularea sumei forfetare si a penalitatilor cu titlu cominatoriu pe care Comisia urmeaza sa le propuna Curtii de Justitie in cadrul procedurii de constatare a neindeplinirii obligatiilor, Comisia poate propune CJUE sa aplice, in cazul Romaniei, urmatoarele sanctiuni pecuniare: suma forfetara minima de 1.887.000 euro si penalitati cominatorii intre 2.289 si 137.340 euro per zi de intarziere,deoarece, conform Comunicarii 2017/C/18/02, intitulata "Legislatia UE: o mai buna aplicare pentru obtinerea unor rezultate mai bune", in cazurile in care un stat membru remediaza situatia transpunand directiva in cursul procedurii in instanta, acest motiv nu va mai fi suficient pentru Comisie sa isi retraga actiunea, astfel incat Curtea va putea impune plata unei sume forfetare care sa sanctioneze durata neindeplinirii obligatiilor pana la momentul in care situatia a fost remediata, intrucat acest aspect al cauzei nu a ramas fara obiect, spre deosebire de capatul de cerere privind penalitatile cu titlu cominatoriu,avand in vedere faptul ca Romaniei ii revine si obligatia transpunerii Directivei Uniunii Europene 2017/541 a Parlamentului European si a Consiliului din 15 martie 2017 privind combaterea terorismului si de inlocuire a Deciziei-cadru 2002/475/JAI a Consiliului si de modificare a Deciziei 2005/671/JAI a Consiliului, al carei termen de transpunere s-a implinit in data de 8 septembrie 2018, iar prevederile art. 24-26 din directiva se aplica in completarea Directivei 2012/29/UE, fara a aduce atingere masurilor prevazute in Directiva 2012/29/UE, care va constitui norma-cadru, astfel incat, prin transpunerea in legislatia interna a prevederilor Directivei 2012/29/UE, se va asigura si transpunerea prevederilor art. 24 alin. (2) - (4), art. 25 si art. 26 din Directiva Uniunii Europene 2017/541, alaturi de alte dispozitii aflate in vigoare,luand in considerare faptul ca, prin Decizia nr. 802/2009, Curtea Constitutionala stabileste ca emiterea unei ordonante de urgenta pentru punerea de acord a legislatiei nationale cu cea comunitara in situatia in care este iminenta declansarea procedurii de infringement in fata Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene este pe deplin constitutionala,apreciem ca toate acestea constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu mai poate fi amanata, in sensul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata. Datorita amplorii fenomenului si a consecintelor negative anterior prezentate asupra interesului public general, consideram ca o eventuala legiferare pe alta cale decat delegarea legislativa, chiar in procedura de urgenta, nu ar fi de natura sa inlature de indata aceste consecinte negative care continua sa se produca.In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta .Articolul ILegea nr. 211/2004 privind unele masuri pentru asigurarea protectiei victimelor infractiunilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 505 din 4 iunie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:1. Titlul legii se modifica si va avea urmatorul cuprins:" LEGE privind unele masuri pentru asigurarea informarii, sprijinirii si protectiei victimelor infractiunilor"2. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:" Articolul 1Prezenta lege reglementeaza masurile de informare, de sprijin si de protectie acordate victimelor infractiunilor."3. Dupa articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 11, cu urmatorul cuprins:" Articolul 11(1) Orice persoana victima a unei infractiuni are dreptul de a fi recunoscuta ca atare din momentul identificarii, de a fi tratata cu respect, profesionalism, de a beneficia de protectie si sprijin individualizate, de a obtine compensatii financiare si de a i se restabili drepturile . De aceleasi drepturi beneficiaza si membrii familiei acesteia.
(2) Masurile de informare, sprijin si protectie, inclusiv evaluarea, acordate in conditiile prezentei legi nu sunt conditionate de introducerea unei plangeri in fata organelor de urmarire penala."4. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:"Articolul 2Institutul National al Magistraturii, Ministerul Afacerilor Interne, precum si consiliile judetene, respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, prin directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului, denumite in continuare directii generale, asigura specializarea personalului propriu care, in exercitarea atributiilor prevazute de lege, stabileste legaturi directe cu victimele infractiunilor."5. Dupa articolul 3 se introduc sase noi articole, articolele 31-36, cu urmatorul cuprins:" Articolul 31(1) In vederea acordarii serviciilor de sprijin si protectie pentru victimele infractiunilor, in structura organizatorica a fiecarei directii generale se infiinteaza un compartiment pentru sprijinirea victimelor infractiunilor, structura in cadrul careia vor functiona cel putin trei specialisti, respectiv: asistent social, psiholog, consilier juridic.(2) Compartimentul prevazut la alin. (1) se infiinteaza prin reorganizare, in limita numarului de posturi aprobat in prezent si cu conditia incadrarii in plafonul cheltuielilor, inclusiv cele de personal, aprobate prin bugetul pentru anul 2019.(3) In cazul copiilor victime ale violentei, evaluarea si acordarea serviciilor de sprijin si protectie prevazute in prezenta lege se face de catre compartimentele specializate de interventie in situatii de abuz, neglijare, trafic, migratie si repatrieri din cadrul directiei generale, potrivit Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si anexei nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 49/2011 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind prevenirea si interventia in echipa multidisciplinara si in retea in situatiile de violenta asupra copilului si violenta in familie si a Metodologiei de interventie multidisciplinara si interinstitutionala privind copiii exploatati si aflati in situatii de risc de exploatare prin munca, copiii victime ale traficului de persoane, precum si copiii romani migranti victime ale altor forme de violenta pe teritoriul altor state.(4) In cazul victimelor violentei in familie, serviciile de sprijin si protectie prevazute in prezenta lege se acorda de catre institutiile specializate potrivit Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea si combaterea violentei domestice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.(5) In cazul victimelor traficului de persoane, identificarea, referirea, asistenta si protectia sunt asigurate si de catre institutiile specializate potrivit Legii nr. 678/2001 privind prevenirea si combaterea traficului de persoane, cu modificarile si completarile ulterioare, si Mecanismului national de identificare si referire a victimelor traficului de persoane .(6) In cadrul serviciilor publice de asistenta sociala de la nivelul municipiilor, oraselor, comunelor se poate infiinta Serviciul pentru Sprijinirea Victimelor Infractiunilor numai daca numarul solicitarilor justifica existenta unui astfel de serviciu pe raza lor administrativ-teritoriala.(7) Serviciile de sprijin si protectie acordate victimei unei infractiuni pot fi acordate si de furnizori privati de servicii sociale.(8) Prevederile art. 2 se aplica in mod corespunzator si furnizorilor de servicii sociale prevazuti la alin. (3)-(6).(9) Serviciile prevazute la alin. (1) si (3)-(7) isi desfasoara activitatea cu respectarea prevederilor legale privind protectia datelor cu caracter personal.Articolul 32Procesul de informare, sprijinire si protectie a victimelor infractiunilor cuprinde urmatoarele etape:a) identificarea: constatarea calitatii de victima a infractiunilor, in sensul prezentei legi;
b) referirea - indrumarea victimei catre Serviciul pentru Sprijinirea Victimelor Infractiunilor, respectiv compartimentele si furnizorii de servicii sociale prevazuti la art. 31;c) informarea initiala - aducerea la cunostinta victimei a informatiilor generale privind drepturile pe care le are si serviciile de care poate beneficia;d) evaluarea situatiei victimei de catre Serviciul pentru Sprijinirea Victimelor Infractiunilor, respectiv compartimentele si furnizorii de servicii sociale prevazuti la art. 31 pentru a se determina care sunt masurile de sprijin si protectie de care aceasta poate beneficia;e) acordarea serviciilor de sprijin si protectie;Articolul 33Informarea, sprijinirea si protectia victimelor infractiunilor se realizeaza cu respectarea urmatoarelor principii generale:a) respectarea nevoilor victimei - activitatea de informare, sprijin si protectie a victimelor infractiunilor este subordonata scopului atenuarii efectelor negative ale infractiunii si repararii prejudiciilor de orice tip, inclusiv de ordin psihic, suferite de catre victima ca urmare a comiterii infractiunii;b) evitarea victimizarii secundare si respectarea demnitatii umane - activitatea de informare, sprijin si protectie se va realiza cu respectarea demnitatii victimelor si evitarea victimizarii secundare;c) respectarea sigurantei victimei - activitatea de informare, sprijin si protectie se desfasoara in asa fel incat aceasta sa nu afecteze siguranta victimei si sa nu o expuna la comiterea de noi fapte prevazute de legea penala;d) parteneriatul - autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile publice, organizatiile neguvernamentale si cultele recunoscute de lege coopereaza pentru asigurarea accesului victimelor infractiunilor la serviciile de sprijin si protectie necesare;
Decizia nr. 109/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 din Legea nr. 211/2004 privind unele masuri pentru asigurarea protectiei victimelor infractiunilor Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Cerere de compensatie financiara Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Decizie nr.1229/R din data 26.05.2010