Codul administrativ, actualizat 2024 - OUG 57/2019
Documente atasate
| Anexe_Codul_Administrativ_2024.docx |
Actualizat prin:
- Legea 387/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum si pentru completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale
- Legea 348/2023 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 191/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ
b) hotarare a Guvernului, pentru donatiile si legatele de bunuri mobile a caror valoare de piata este mai mare de 500.000 lei;
c) ordin al ministrului sau al conducatorului organului sau institutiei administratiei publice centrale competente, dupa obiectul sau scopul donatiei sau legatului, pentru donatiile si legatele de bunuri mobile a caror valoare de piata este mai mica sau egala cu 500.000 lei;
(2) Institutiile publice care indeplinesc formalitatile de acceptare a donatiei/legatului in numele statului se stabilesc prin hotarare a Guvernului de acceptare a donatiei/legatului.
(3) Acceptarea donatiilor si a legatelor facute catre unitatile administrativ-teritoriale se aproba prin:
a) hotarare a consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti ori a consiliului local al comunei, al orasului sau al municipiului, dupa caz, pentru donatiile si legatele de bunuri imobile;
b) hotarare a consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti ori a consiliului local al comunei, al orasului sau al municipiului, dupa caz, pentru donatiile si legatele de bunuri mobile a caror valoare de piata este mai mare de 500.000 lei;
c) dispozitia conducatorului organului sau institutiei administratiei publice locale, pentru donatiile si legatele de bunuri mobile a caror valoare de piata este mai mica sau egala cu 500.000 lei.
(4) In situatiile prevazute la alin. (1) lit. b) si c) si alin. (3) lit. b) si c) , determinarea valorii de piata se realizeaza de catre un evaluator, contractat in conditiile legii. Plata serviciilor corespunzatoare evaluatorului se asigura din bugetul statului, respectiv din bugetul unitatii administrativ-teritoriale, dupa caz.
(5) Donatiile si legatele cu sarcini sau pentru care exista restante de impozite sau taxe pot fi acceptate dupa cum urmeaza:
a) numai cu avizul ministerului cu atributii in domeniul finantelor publice, in cazul donatiilor si legatelor facute catre stat;
b) numai cu aprobarea consiliului local sau, dupa caz, a consiliului judetean, cu majoritatea calificata definita la art. 5 lit. dd) , de doua treimi din numarul consilierilor locali in functie, in cazul donatiilor si legatelor facute catre unitatile administrativ-teritoriale.
(6) Prin derogare de la prevederile legale in vigoare, actele prin care se fac donatii statului sau unitatilor administrativ-teritoriale sunt scutite de plata oricaror impozite sau taxe.
CAPITOLUL II: Trecerea bunurilor in domeniul public
Art. 292: Trecerea unui bun din domeniul public al statului in domeniul public al unei unitati administrativ-teritoriale
(1) Trecerea unui bun din domeniul public al statului in domeniul public al unei unitati administrativ-teritoriale se face la cererea consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a consiliului local al comunei, al orasului sau al municipiului, dupa caz, prin hotarare a Guvernului, initiata de autoritatile prevazute la art. 287 lit. a) , care au in administrare bunul respectiv, daca prin lege nu se dispune altfel.
(2) In instrumentul de prezentare si motivare al hotararii prevazute la alin. (1) se regaseste, in mod obligatoriu, justificarea temeinica a incetarii uzului sau interesului public national.
(3) Cererea prevazuta la alin. (1) se aproba prin hotarare a consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a consiliului local al comunei, al orasului sau al municipiului, dupa caz.
(4) In instrumentul de prezentare si motivare al hotararii prevazute la alin. (3) se regaseste, in mod obligatoriu, justificarea temeinica a uzului sau interesului public judetean sau local, dupa caz.
(5) Trecerea unui bun din domeniul public al statului in domeniul public al unei unitati administrativ-teritoriale se face doar in situatia in care bunul se afla situat pe raza teritoriala a unitatii administrativ-teritoriale care solicita trecerea, cu exceptia cazului in care prin lege nu se specifica altfel.
(6) Bunul este declarat bun de interes public judetean sau local prin hotarare a consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a consiliului local al comunei, al orasului sau al municipiului, dupa caz.
(7) In situatia trecerii unui bun din domeniul public al statului in domeniul public al unei unitati administrativ-teritoriale, conditionat de realizarea unor investitii intr-un anumit termen, hotararea prevazuta la alin. (3) contine in mod obligatoriu dispozitii privind intoarcerea bunului in domeniul public al statului in situatia in care obiectivul nu a fost realizat. Autoritatile administratiei publice locale au urmatoarele obligatii:
a) sa transmita autoritatilor prevazute la art. 287 lit. a) procesul-verbal sau orice alt document care atesta receptia investitiei, cel tarziu la data expirarii termenului prevazut in actul prin care bunul este trecut in domeniul public al unitatii administrativ-teritoriale;
b) sa solicite, dupa caz, prelungirea, pentru o perioada de maximum 5 ani, a termenului de realizare a investitiei, in vederea finalizarii si receptiei lucrarilor; termenul poate fi prelungit la cererea motivata a autoritatilor administratiei publice locale;
c) sa notifice autoritatilor prevazute la art. 287 lit. a) nerealizarea investitiei, in situatia in care se afla in imposibilitatea de a realiza investitia.
(8) In situatia prevazuta la alin. (7) lit. b) , autoritatile prevazute la art. 287 lit. a) initiaza proiectul de completare a actului prin care bunul a trecut in domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale, cu noul termen de realizare a investitiei.
(9) In situatia prevazuta la alin. (7) lit. c) se intocmeste un proces-verbal de constatare a neindeplinirii investitiei, semnat de ambele parti. Procesul-verbal se intocmeste in termen de maximum 30 de zile de la data notificarii realizate potrivit alin. (7) lit. c) si se aproba prin hotarare a consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a consiliului local al comunei, al orasului sau al municipiului, dupa caz.
(10) Hotararea mentionata la alin. (9) contine prevederi referitoare la:
a) regimul juridic al obiectivului investitional nerealizat sau realizat partial, precum si eventualele despagubiri, potrivit dreptului comun in materie, pentru situatia prevazuta la alin. (7) lit. c) ;
b) dupa caz, cererea privind retransmiterea bunului in proprietatea unitatii administrativ-teritoriale, in vederea realizarii sau finalizarii obiectivului investitional, in situatia expirarii termenului prevazut in actul prin care bunul a fost trecut din domeniul public al statului in domeniul public al unitatii administrativ-teritoriale.
(11) Pe baza documentului prevazut la alin. (9) , autoritatile prevazute la art. 287 lit. a) initiaza demersurile pentru transmiterea bunului in proprietatea statului, potrivit prevederilor art. 293 alin. (1) si (3) -(5) .
(12) In situatia prevazuta la alin. (10) lit. b) , autoritatile prevazute la art. 287 lit. a) initiaza demersurile pentru transmiterea bunului din proprietatea statului in proprietatea autoritatii administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor alin. (1) -(5) .
Art. 2921: Procedura de trecere a unui bun din domeniul public al statului, neinscris in cartea funciara, in domeniul public al unei unitati administrativ-teritoriale
(1) Prin derogare de la dispozitiile legale in vigoare, trecerea unui bun din domeniul public al statului, care este inscris in inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului si care nu este inscris in cartea funciara, in domeniul public al unei unitati administrativ-teritoriale se poate realiza pana la finalizarea Programului national de cadastru si carte funciara 2015-2023, respectiv pana la data de 31 decembrie 2023, fara inscrierea in sistemul integrat de cadastru si carte funciara .
(2) Trecerea bunului prevazut la alin. (1) se poate face, sub sanctiunea nulitatii absolute, numai daca acesta nu face obiectul unor litigii sau al unor cereri de reconstituire a dreptului de proprietate .
(3) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a inscrie dreptul de proprietate cu privire la bunul prevazut la alin. (1) in sistemul integrat de cadastru si carte funciara cel mai tarziu pana la data de 31 decembrie 2023, sub sanctiunea revenirii de drept a bunului in domeniul public al statului. Nerespectarea acestei obligatii se constata de catre autoritatile publice care au avut bunul in administrare inainte de a fi transmis autoritatilor locale conform alin. (1) , care au obligatia de a initia demersurile pentru trecerea bunului in domeniul public al statului.
(4) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa transmita autoritatilor prevazute la art. 287 lit. a) documentele din care sa rezulte inscrierea dreptului de proprietate in cartea funciara, cel mai tarziu la data expirarii termenului prevazut la alin. (3) .
(5) Pana la momentul inscrierii dreptului de proprietate cu privire la bunul prevazut la alin. (1) in sistemul integrat de cadastru si carte funciara, autoritatile administratiei publice locale pot incheia doar actele si operatiunile juridice necesare finalizarii procedurilor juridice specifice inscrierii dreptului de proprietate cu privire la bunul prevazut la alin. (1) in sistemul integrat de cadastru si carte funciara .
(6) Prevederile alin. (1) -(5) se aplica in mod corespunzator si in situatia trecerii unui bun din domeniul privat al statului in domeniul privat al unitatilor administrativ-teritoriale.
Art. 2922
(1) Trecerea imobilelor palate administrative din domeniul public al statului in domeniul public al unei unitati administrativ-teritoriale, pentru realizarea unor lucrari de reabilitare/modernizare/consolidare/extindere, se face la cererea consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, prin hotarare a Guvernului, initiata de autoritatile prevazute la art. 287 lit. a) , care au in administrare bunurile respective, daca prin lege nu se dispune altfel.
(2) Dispozitiile prevazute la art. 292 alin. (2) -(6) se aplica in mod corespunzator.
(3) In imobilele palate administrative trecute in proprietatea publica a unitatilor administrativ-teritoriale pentru realizarea unor lucrari de reabilitare/modernizare/consolidare/extindere se asigura, in mod gratuit, utilizarea spatiilor necesare functionarii institutiilor prefectului, serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor, structurilor teritoriale ale institutiilor care fac parte din administratia publica centrala.
(4) Institutiile prevazute la alin. (3) suporta, in functie de suprafata utilizata, cota-parte din totalul cheltuielilor de intretinere si functionare, in bune conditii, a palatelor administrative.
Art. 2923: Trecerea bunurilor aflate in administrarea autoritatilor administratiei publice locale/judetene din domeniul public al statului in domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale
(1) Bunurile aflate in domeniul public al statului si in administrarea autoritatilor administratiei publice locale/judetene pot fi transferate, la cerere, in domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale pe raza carora sunt situate, cu conditia mentinerii acestora in proprietatea unitatilor administrativ-teritoriale pe o perioada de cel putin 10 ani de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prin care s-a aprobat transferul de proprietate .
(2) In situatia in care bunurile prevazute la alin. (1) sunt transferate in domeniul privat al unitatii administrativ-teritoriale si instrainate prin vanzare-cumparare intr-un termen mai mic de 10 ani de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prin care s-a aprobat transferul de proprietate, unitatea administrativ-teritoriala datoreaza si vireaza bugetului de stat o cota de 100% din valoarea bunului stabilita la data tranzactiei, care nu poate fi mai mica decat valoarea de piata a bunului, stabilita pe baza de raport de evaluare, la data la care s-a facut transferul dreptului de proprietate, intr-un cont de venituri al bugetului de stat .
(3) Se mandateaza Ministerul Finantelor pentru a pune in aplicare prevederile prezentului articol referitoare la transferul dreptului de proprietate publica asupra bunurilor prevazute la alin. (1) .
(4) Pentru a beneficia de prevederile alin. (1) , autoritatile administratiei publice locale/judetene interesate care detin bunurile in administrare depun o cerere de transfer al bunurilor din domeniul public al statului, la Ministerul Finantelor, aprobata de consiliile locale/judetene prin hotarare, insotita de documente justificative, si care cuprinde:
a) datele de identificare ale cladirii si terenului aferent, actul administrativ prin care s-a constituit dreptul de administrare asupra bunului aflat in domeniul public in favoarea consiliului local/judetean si/sau numarul MF atribuit bunului in inventarul bunurilor din domeniul public al statului centralizat la Ministerul Finantelor, valoarea de inventar actualizata conform prevederilor legale, inclusiv identificarea printr-un numar de carte funciara si un numar cadastral sau topografic, dupa caz;
b) justificarea transferului bunurilor din domeniul public al statului in domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale, destinatia ulterioara a bunurilor si perioada de timp pentru care se va pastra aceasta destinatie.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
