din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3984 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002

Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002

  Publicat: 10 Dec 2023       10257 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Legea 360/2002, actualizata 2024, privind Statutul politistului

Actualizat prin Legea 153/2023 pentru completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului


Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Loc in care persoana fizica isi are locuinta statornica sau principala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
(termen CNA). Ansamblul programelor de radiodifuziune sau de televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii specifice, furnizat de un radiodifuzor,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
(termen CNA). Ansamblul programelor de radiodifuziune sau de televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii specifice, furnizat de un radiodifuzor,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa const�nd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, p�na la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Una dintre solutiile pe care le pronunta instanta care a judecat cauza penala,
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
(lat. culpa "vina")Forma a vinovatiei, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19, C. pen., partea generala.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Indicator rezultat din analiza raportului unor aspecte diferite din activitatea unei societati, cum ar fi coeficientul de randament, coeficientul de rotatie, de solvabilitate, rentabilitate, lichiditate etc.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Indicator rezultat din analiza raportului unor aspecte diferite din activitatea unei societati, cum ar fi coeficientul de randament, coeficientul de rotatie, de solvabilitate, rentabilitate, lichiditate etc.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Legea 10 din 2001. Entitatea cu personalitate juridica care exercita, in numele statului, dreptul de proprietate publica/privata cu privire la un bun ce face obiectul legii (minister, primarie, prefectura sau orice alta institutie publica)
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. In dreptul civil, vezi Contract de mandat, Procura, Reprezentare.
Infractiune constand in conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Foaie care evidentiaza sistematic un mijloc economic, un proces economic, o suma.

d) este numit intr-o functie in cadrul cabinetului demnitarului, in afara Ministerului Afacerilor Interne;

e) este disparut, iar disparitia a fost constatata prin hotarare judecatoreasca definitiva;

f) a fost instituita carantina, in conditiile legii, cu exceptia situatiilor in care carantina se instituie la locul de munca sau in care activitatea profesionala se desfasoara, pe perioada carantinei, de la domiciliu sau telemunca.

g) forta majora;

h) nu sustine evaluarea psihologica care se efectueaza periodic, la reluarea activitatii, la solicitarea comisiilor de expertiza/evaluare a capacitatii de munca sau cand este dispusa ca urmare a constatarii motivate a existentei unor indicii comportamentale temeinice care ar putea reclama necesitatea examinarii psihologice;

i) in alte cazuri expres prevazute de lege.

(2) Perioada in care raportul de serviciu al politistului este suspendat potrivit prevederilor alin. (1) lit. c) constituie vechime in serviciu . Pentru aceasta perioada functiile de conducere din organizatia sindicala se echivaleaza cu functiile prevazute in legislatia privind salarizarea politistilor, in vederea deschiderii drepturilor de pensie ca politist.

(3) Echivalarea functiilor, potrivit alin. (2) , se face prin ordin al ministrului afacerilor interne, la propunerea organizatiei sindicale si cu avizul Ministerului Muncii si Justitiei Sociale.

(4) Drepturile reglementate de prezenta lege, cu exceptia celor prevazute la art. 28 alin. (1) lit. a) , d) -f) , i) , j) si l) -n) si art. 31, se acorda, potrivit conditiilor legale in vigoare, politistului aflat in situatia prevazuta la alin. (1) lit. c) .

Art. 2726

(1) Raportul de serviciu al politistului se poate suspenda, la initiativa sa, in urmatoarele situatii:

a) pentru efectuarea concediului de crestere a copilului;

b) pentru desfasurarea unei activitati in cadrul unor organisme sau institutii internationale;

c) insoteste sotul trimis in misiune permanenta in strainatate, in conditiile Legii nr. 269/2003 privind Statutul Corpului diplomatic si consular al Romaniei, cu modificarile ulterioare, pe perioada misiunii.

(2) Raportul de serviciu se poate suspenda la cererea motivata a politistului, pentru un interes personal legitim, in alte cazuri decat cele prevazute la alin. (1) , pe o perioada cuprinsa intre o luna si 3 ani.

Art. 2727

(1) Incetarea suspendarii are loc la data prevazuta in actul administrativ, emis in acest scop.

(2) In situatia in care in actul administrativ de suspendare nu este prevazuta perioada suspendarii, in termen de 5 zile lucratoare de la data incetarii motivului care a determinat suspendarea, politistul este obligat sa informeze in scris despre acest fapt unitatea din care face parte .

(21) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (2) , in situatia instituirii, dupa caz, a starii de urgenta, de asediu, de mobilizare si pe timp de razboi, seful unitatii poate dispune, in functie de evolutia situatiei operative si de specificul activitatilor si necesitatile unitatii, incetarea suspendarii dispusa in conditiile art. 2725 alin. (1) lit. c) , d) si i) ori ale art. 2726 alin. (1) lit. b) si alin. (2) . In aceasta situatie, politistul este obligat sa se prezinte la unitatea in care este incadrat, in cel mai scurt timp posibil.

(3) Emiterea unui aviz psihologic de catre un psiholog cu atributii de exercitare a actului psihologic in unitatile Ministerului Afacerilor Interne, in situatia prevazuta la art. 2725 lit. h) , constituie motiv de incetare a suspendarii.

Art. 2728

(1) Politistul aflat in una dintre situatiile prevazute la art. 2725 art. 2726 alin. (1) lit. b) si c) si alin. (2) se numeste intr-o functie identica in statul anexa constituit in acest scop. La incetarea suspendarii, politistul este numit in functie potrivit art. 2731.

(2) In situatia suspendarii raportului de serviciu pentru efectuarea concediului de crestere a copilului, unitatea are obligatia de a rezerva postul ocupat de catre politist anterior suspendarii.

(3) Politistului suspendat i se retrag lucrarile, armamentul si echipamentele care i-au fost repartizate in vederea indeplinirii atributiilor de serviciu .

SUBSECTIUNEA 11:Dispozitii comune privind punerea la dispozitie si suspendarea

Art. 2729

Atunci cand s-a dispus clasarea, renuntarea la urmarirea penala, achitarea, renuntarea la aplicarea pedepsei, amanarea aplicarii pedepsei, precum si in cazul incetarii procesului penal, politistul este repus in functia detinuta si in toate drepturile avute la data punerii la dispozitia sau suspendarii, inclusiv de compensare a celor de care a fost privat pe perioada punerii la dispozitie sau suspendarii.

Art. 2730

(1) Atunci cand s-a dispus condamnarea prin hotarare judecatoreasca definitiva, la pedeapsa inchisorii cu suspendarea executarii pedepsei sau amenzii penale pentru o infractiune savarsita din culpa care nu este in legatura cu serviciul, mentinerea in activitate a politistului se analizeaza la nivelul unitatii din care acesta face parte .

(2) In situatia aprobarii mentinerii in activitate, politistul este numit in functie potrivit art. 2731.

SUBSECTIUNEA 12:Numirea in functie si recunoasterea unor drepturi

Art. 2731

Ordinea de prioritate in vederea numirii in functie este urmatoarea:

a) in functia ocupata anterior, corespunzatoare postului ocupat, daca este vacant, caz in care acordul politistului nu mai este necesar;

b) intr-o functie similara, in unitatea din care face parte;

c) intr-o functie similara, in alta unitate;

d) intr-o functie prevazuta cu un coeficient de ierarhizare egal sau inferior celei ocupate anterior, in unitatea din care face parte;

e) intr-o functie prevazuta cu un coeficient de ierarhizare egal sau inferior celei ocupate anterior, in alta unitate;

f) intr-o functie inferioara gradului profesional detinut, in unitatea din care face parte;

g) intr-o functie inferioara gradului profesional detinut, in alta unitate .

(2) In vederea numirii in functie, politistului i se prezinta functiile vacante in ordinea de prioritate prevazuta la alin. (1) . Daca politistul nu isi exprima acordul pentru una dintre functiile prezentate, procedura se repeta, o singura data .

(3) In situatia in care nu se realizeaza numirea in functie dupa parcurgerea procedurii prevazute la alin. (2) , politistul este numit, fara acordul sau, intr-o functie potrivit ordinii de prioritati prevazute la alin. (1) , in aceeasi unitate sau intr-o unitate din aceeasi localitate.

(4) Pe parcursul procedurii de numire in functie, la cerere, politistul poate fi numit direct in oricare dintre functiile vacante prevazute la alin. (1) .

Art. 2732

(1) Perioada in care un politist a exercitat atributiile unei functii de conducere prin imputernicire constituie vechime in functii de conducere .

(2) Perioada suspendarii raporturilor de serviciu nu constituie vechime in serviciu, cu exceptia situatiei cand prin lege se dispune altfel.

SECTIUNEA 4:Ocuparea posturilor vacante

Art. 2733

Postul vacant se ocupa de politistul care indeplineste conditiile de ocupare prevazute in fisa postului, precum si conditiile prevazute de prezenta sectiune.

Art. 2734





Afişează Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Statutul politistului    Statutul politistului actualizat    Statutul politistului actualizat 2024    Legea 360/2002    Legea 360/2002 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Functionari publici cu statut special. Dreptul la decontarea biletelor de calatorie cu avionul in afara teritoriului Romaniei. Procedura de aprobare a dreptului de decontare. Principiul teritorialitatii aplicarii legii civile
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 265/10 martie 2021

Decizia CCR nr. 318/2019 - admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (4) din anexa nr. VII la Legea-cadru nr. 284/2010
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 317/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind organizarea si functionarea politiei judiciare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 224/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor prevederi din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. Nr. 783/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 90/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din Legea nr. 293/2004
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Politist. Eliberare din functie. Incetarea raporturilor de serviciu. Deosebire.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2220 din 13 iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Politist. Abatere disciplinara. Ordonanta procurorului de scoatere de sub urmarire penala. Exercitarea actiunii disciplinare.
Pronuntaţă de: Decizia nr.65 din 11 ianuarie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Politist. Eliberare din functie. Incetarea raporturilor de serviciu. Deosebire.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2220 din 13 iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal



Articole Juridice

Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Constitutionalitatea reglementarii prin acte ale puterii executive a unor aspecte particulare din domeniul legilor organice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constitutionalitatea stabilirii persoanelor competente cu privire la raporturile de munca ale politistilor prin ordin de ministru
Sursa: Irina Maria Diculescu

Competenta instantelor dupa calitatea persoanei in cazul infractiunilor savarsite de ofiterii de politie
Sursa: PNA.ro | Autor: Aurelian Niculita