din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3784 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist

  Publicat: 14 Dec 2023       1203 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 297 din data de 7 aprilie 2023

Aprobata si actualizata prin Legea 346/2023 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist


Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Alocare financiara directa, acordata din fonduri publice pentru a facilita derularea unui proiect.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
Alocare financiara directa, acordata din fonduri publice pentru a facilita derularea unui proiect.
(protectia persoanelor cu handicap). Proces prin care sunt determinate, in unitatea de protectie speciala, cerintele de ingrijire, asistenta, recuperare, etc. ale utilizatorului in vederea stabilirii si implementarii planului personalizat de servicii al acestuia;
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Drepturi banesti care se acorda pentru desfasurarea unor anumite activitati.
Foaie care evidentiaza sistematic un mijloc economic, un proces economic, o suma.
Aceasta sintagma se refera la finantarea unei activitati de doua ori, din doua surse diferite.
Operatiune de transferare a unei sume din contul bancar al unui titular in contul bancar al altui titular.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Aceasta sintagma se refera la finantarea unei activitati de doua ori, din doua surse diferite.
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
1. Impozite si taxe locale stabilite in suma globala si invariabila.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Suma pe care un imprumutat (debitor) o plateste unui imprumutator (creditor), pentru banii imprumutati pe o anumita perioada.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Desfiintarea unui contract sinalagmatic cu executare succesiva, la cererea uneia dintre parti, ca urmare a faptului ca cealalta parte nu si-a executat in mod culpabil obligatiile contractactuale.
Inscris intocmit de organul competent si in conditiile prevazute de lege, in baza caruia se poate efectua executarea silita.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este dreptul subiectiv ce apartine statului sau unitatilor administrativ-teritoriale si are ca obiect bunurile care, fie prin natura lor, fie printr-o dispozitie a legii sunt de uz sau de utilitate publica.
Act adoptat de organele de stat,
Totalitate a actiunilor: primire, pastrare, evidenta, manuire, eliberare, care compun activitatea de administrare,
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Autorul sau artistul interpret si executant,
Grupare de persoane fizice sau juridice organizata pe baza unui statut in vederea realizarii unui scop comun (stiintific, cultural, artistic, sportiv).
Autorul sau artistul interpret si executant,
Grupare de persoane fizice sau juridice organizata pe baza unui statut in vederea realizarii unui scop comun (stiintific, cultural, artistic, sportiv).
Autorul sau artistul interpret si executant,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Grupare de persoane fizice sau juridice organizata pe baza unui statut in vederea realizarii unui scop comun (stiintific, cultural, artistic, sportiv).

(4) Componenta nominala a comisiilor de selectie si a comisiei de contestatii se comunica public la incheierea activitatii acestora, cu respectarea prevederilor legale privind protectia datelor cu caracter personal.

(5) Autoritatea finantatoare are obligatia introducerii in Registrul finantarilor nerambursabile a informatiilor prevazute la alin. (3) in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la comunicarea lor publica pe pagina de internet.

Art. 20

(1) Selectia proiectelor de mobilitate pe baza cererilor de finantare nerambursabila se realizeaza de catre comisii constituite la nivelul autoritatii finantatoare.

(2) Comisiile de selectie sunt alcatuite din reprezentanti ai autoritatii finantatoare si specialisti cu experienta de cel putin 2 ani in domeniile pentru care se organizeaza sesiunea de selectie.

(3) Specialistii prevazuti la alin. (2) nu pot face parte din categoria personalului angajat prin raport de serviciu sau contract individual de munca incheiat cu autoritatea finantatoare, iar numarul acestora trebuie sa fie mai mare decat numarul reprezentantilor autoritatii.

(4) Stabilirea numarului de membri ai comisiei de selectie si numirea acestora se fac prin actul administrativ emis de catre autoritatea finantatoare.

(5) Componenta nominala a comisiilor de selectie se poate stabili, in functie de expertiza si specializarile necesare, fie pentru o singura sesiune de selectie, fie pentru toate sesiunile de selectie organizate in cadrul unui exercitiu bugetar.

Art. 21

(1) Selectia cererilor de finantare nerambursabila se realizeaza in baza clasamentului punctajelor finale, rezultate in urma evaluarii cererilor, pe baza criteriilor stabilite de autoritatea finantatoare.

(2) Punctajul final se calculeaza ca medie aritmetica a punctajelor acordate de fiecare membru al comisiei care a realizat evaluarea .

Art. 22

(1) Solicitantii au dreptul sa formuleze contestatii exclusiv asupra modului in care a fost respectata procedura privind organizarea si desfasurarea sesiunii si a selectiei si sa le depuna la sediul autoritatii finantatoare in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data aducerii la cunostinta acestora a rezultatului selectiei.

(2) Contestatiile se solutioneaza in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la data expirarii termenului pentru depunerea contestatiilor.

(3) In vederea solutionarii contestatiilor depuse de solicitanti, la nivelul autoritatii se infiinteaza o comisie de solutionare a contestatiilor, constituita in conformitate cu prevederile art. 20 din persoane cu competente in domeniul administrativ, juridic si managerial.

(4) In componenta comisiei de solutionare a contestatiilor nu pot fi numite persoane care au facut parte din comisiile de selectie din cadrul aceleiasi sesiuni.

Art. 23

(1) Pentru activitatea depusa, membrii comisiilor de selectie si membrii comisiei de solutionare a contestatiilor primesc o remuneratie al carei cuantum este stabilit de autoritatea finantatoare, cu incadrarea in bugetul alocat, in limita a cel putin 5% si cel mult 10% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, si se aproba prin act administrativ emis de ordonatorul de credite.

(2) Valoarea totala a remuneratiilor acordate membrilor comisiilor de selectie si ai comisiei de contestatii pentru activitatea depusa in cadrul unei sesiuni de selectie nu poate depasi 8% din bugetul stabilit pentru acea sesiune de selectie.

(3) Activitatile de pregatire a sesiunilor de selectie si de secretariat al comisiilor de selectie si comisiei de solutionare a contestatiilor se asigura de personalul propriu al autoritatii finantatoare, potrivit atributiilor prevazute in fisa postului.

Art. 24

(1) Finantarea nerambursabila se acorda pentru cererile de finantare selectate, in baza clasamentului final, in limita bugetului alocat sesiunii de finantare, pe baza contractelor de finantare incheiate intre autoritatea finantatoare si solicitanti, care devin astfel beneficiari la momentul atribuirii contractului de finantare .

(2) Finantarea nerambursabila se acorda in transe, prin virament bancar din bugetul autoritatii finantatoare in contul beneficiarului, pe baza cererii de plata emise de acesta pentru fiecare transa.

(3) Cuantumul si esalonarea transelor se stabilesc in contractul de finantare, in functie de specificul activitatii/activitatilor ce fac obiectul contractului, prima transa fiind platibila la cererea beneficiarului, la semnarea contractului de finantare .

(4) Urmatoarele transe se acorda dupa verificarea eligibilitatii cheltuielilor efectuate de beneficiar din transa anterioara, in baza unui raport al acestuia insotit de documente justificative.

(5) Ultima transa nu poate fi mai mica de 10% din totalul finantarii si se acorda dupa incheierea activitatii.

(6) In termen de cel mult 30 de zile de la finalizarea activitatii, beneficiarul este obligat sa transmita autoritatii finantatoare raportul final de activitate si, dupa caz, documentele justificative pentru ultima transa.

(7) Cheltuielile de transport si cazare sunt eligibile in limita plafoanelor stabilite potrivit prevederilor legale in vigoare pentru secretarii generali din ministere.

(8) Nivelul indemnizatiilor de deplasare se stabileste in limita plafoanelor stabilite potrivit reglementarilor legale in vigoare pentru secretarii generali din ministere si sumele corespunzatoare se vireaza odata cu cele prevazute la alin. (10) .

(9) Cheltuielile de cazare si de masa, ca si cheltuielile de transport, in limita plafoanelor stabilite, reprezinta cheltuieli forfetare si nu necesita depunerea de documente justificative.

(10) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) -(5) , autoritatea finantatoare vireaza sumele corespunzatoare pentru taxele de participare, pentru transport si cazare in termen de cel mult 3 zile de la depunerea de catre beneficiar a solicitarii de plata .

(11) Prin exceptie de la prevederile art. 76 alin. (2) lit. k) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, indemnizatiile de deplasare nu sunt impozabile si nu sunt supuse contributiilor sociale.

Art. 25

(1) Nerespectarea de catre beneficiari a obligatiilor asumate prin contractele de finantare atrage obligarea acestora la restituirea partiala sau integrala a sumelor primite, la care se adauga dobanda legala calculata la sumele acordate, in conformitate cu prevederile contractuale, in conditiile legii.

(2) In urma verificarii documentelor justificative, autoritatea finantatoare are obligatia de a recupera de la beneficiar fondurile utilizate de acesta pentru acoperirea altor cheltuieli decat cele eligibile, in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 51/1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 245/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) Constatarea de catre autoritatea finantatoare a nerespectarii obligatiilor asumate prin contract, inclusiv utilizarea fondurilor pentru acoperirea altor cheltuieli decat cele eligibile, reprezinta cauza de reziliere a contractului si titlu executoriu pentru recuperarea sumelor acordate.

Art. 26

(1) In sprijinul dezvoltarii carierei profesionale a lucratorilor culturali profesionisti, autoritatile administratiei publice locale pot acorda acestora, in conditiile legii, pe un termen care nu poate depasi 60 de zile intr-un interval de 12 luni, pentru fiecare beneficiar, dreptul de utilizare a salilor de spectacole si concerte sau a altor spatii, aflate in proprietatea publica sau privata a unitatii administrativ-teritoriale si in administrarea unor institutii publice, in scopul desfasurarii unor activitati de pregatire profesionala, cum ar fi, dar fara a se limita la acestea, repetitii, exercitii, ateliere, cursuri.

(2) Modul de atribuire a utilizarii spatiilor prevazute la alin. (1) se stabileste prin hotarare a autoritatii administratiei publice locale, in conditiile legii.

CAPITOLUL VI: Constituirea asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti

Art. 27

(1) In scopul apararii drepturilor si promovarii intereselor lor profesionale, economice si sociale in relatia cu beneficiarii activitatii lor remunerate, lucratorii culturali profesionisti au dreptul, fara nicio ingradire, sa constituie si/sau sa adere la asociatii profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti.

(2) Asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti, denumite in continuare asociatii profesionale, sunt independente fata de autoritatile publice, de partidele politice, de organizatiile beneficiarilor de activitati si de orice alte organizatii neguvernamentale, inclusiv organisme de gestiune colectiva ori uniuni de creatie.

(3) Asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti nu pot desfasura activitati cu caracter politic.

(4) Constituirea sau aderarea la asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti constituite in baza prezentei ordonante de urgenta nu este incompatibila si nu ingradeste dreptul lucratorilor culturali profesionisti de asociere in alte asociatii sau uniuni de creatie constituite sau care vor fi constituite sau dreptul la libera asociere in orice alt scop.

Art. 28

(1) Pentru constituirea unei asociatii profesionale este necesar acordul de vointa liber exprimat al unui numar de cel putin 30 de lucratori culturali profesionisti din acelasi sector de activitate culturala sau creativa.

(2) Niciun lucrator cultural profesionist nu poate fi constrans sa faca sau sa nu faca parte, sa se retraga sau sa nu se retraga dintr-o asociatie profesionala.

(3) Un lucrator cultural profesionist poate face parte, in acelasi timp, numai dintr-o singura asociatie profesionala intr-un sector de activitate profesionala si creativa.

(4) Pe perioada in care un lucrator cultural profesionist detine o functie de demnitate publica conform legii, calitatea sa de membru intr-o asociatie profesionala se suspenda.





Afişează OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 21/2023    Legea 346/2023    Statutul lucratorului cultural profesionist

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.