din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2841 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea 226/2021 a consumatorului vulnerabil

Legea 226/2021 a consumatorului vulnerabil

  Publicat: 28 Sep 2021       6523 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea nr. 226/2021 privind stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 891 din 16 septembrie 2021.

Loc in care persoana fizica isi are locuinta statornica sau principala.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Legatura politica si juridica permanenta dintre persoana fizica si stat,
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
(Audit) Operatiunea de examinare profesionista a documentelor financiare ale unei companii cu scopul de a stabili daca inregistrarile si rapoartele ei sunt valide si daca informatiile au fost inregistrate in contabilitate si prezentate in rapoartele financiare in mod legal si corect.
Suma de bani provenita de la bugetul de stat,
Asigurarea mijloacelor de existenta unui minor sau altei persoane fizice
Legea 10 din 2001. Intervalul de timp in care s-a facut preluarea abuziva, cuprins intre 6 martie 1945 si 22 decembrie 1989, in cazul Legii nr. 10 din 2001 si al O.U.G. nr.94/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, respectiv cuprins intre 6 septembrie 1940 si 22 decembrie 1989, in cazul O.U.G. nr. 83/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 66/2004;
Act adoptat de organele de stat,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Document prin care proprietatea unei cantitati de marfa trece de la vanzator la cumparator.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Data la care o obligatie devine exigibila si la care trebuie sa se plateasca o anumita suma, sa se presteze un serviciu,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Activitatea sau ansamblul de activitati organizate de o autoritate a administratiei publice ori de o institutie publica sau autorizata/autorizate ori delegata de aceasta, in scopul satisfacerii unei nevoi cu caracter general sau a unui interes public, in mod regulat si continuu.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
Activitatea sau ansamblul de activitati organizate de o autoritate a administratiei publice ori de o institutie publica sau autorizata/autorizate ori delegata de aceasta, in scopul satisfacerii unei nevoi cu caracter general sau a unui interes public, in mod regulat si continuu.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Este puterea materiala pe care o exercita o persoana asupra bunului dandu-i posibilitatea de a se comporta ca si cum ar fi adevaratul proprietar al bunului.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Varsta, genul, inaltimea, lungimea bratului, capacitatea fizica,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.

(1) Ajutorul pentru incalzire se acorda numai pentru o singura locuinta, respectiv pentru locuinta de domiciliu sau, dupa caz, de resedinta.

(2) In situatia in care doua sau mai multe familii sau persoane singure locuiesc in acelasi spatiu locativ, ajutorul pentru incalzire prevazut la art. 6 alin. (2) lit. a) -c) se acorda in numele titularului contractului/conventiei individuale incheiat/incheiate cu furnizorul.

(3) Ajutorul pentru incalzire se acorda familiilor si persoanelor singure, cetateni romani, care locuiesc in Romania.

(4) Ajutorul pentru incalzire se acorda si familiilor si persoanelor singure care nu au cetatenie romana, daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:

a) sunt cetateni ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai unui stat apartinand Spatiului Economic European, ai Confederatiei Elvetiene sau ai altor state, pe perioada in care au domiciliul sau, dupa caz, resedinta in Romania, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) sunt cetateni straini sau apatrizi carora li s-a acordat o forma de protectie in Romania, in conditiile Legii nr. 122/2006 privind azilul in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, si au domiciliul sau, dupa caz, resedinta in Romania;

c) sunt apatrizi care au domiciliul sau, dupa caz, resedinta in Romania, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

(5) Ajutorul pentru incalzire prevazut la art. 6 alin. (2) lit. c) se acorda consumatorilor vulnerabili care nu detin alta forma de incalzire, precum si consumatorilor vulnerabili care, din motive tehnologice sau economice, au fost debransati de la furnizarea energiei termice sau a gazelor naturale si care au contracte valabile de furnizare a energiei electrice.

Art. 9. -

(1) Autoritatile administratiei publice locale pot acorda din bugetele proprii ajutor pentru incalzire familiilor si persoanelor singure ale caror locuinte nu se incadreaza in definitia prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. f).

(2) Pentru beneficiarii ajutorului, aflati in situatia prevazuta la art. 38 alin. (2) din Legea serviciului public de alimentare cu energie termica nr. 325/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatile administratiei publice locale pot acorda din bugetul local sprijin financiar pentru acoperirea integrala sau partiala a cotei-parti din cheltuielile cu energia termica consumata pentru incalzirea spatiilor aflate in proprietate indiviza.

(3) Autoritatile administratiei publice locale pot implementa programe de certificare si audit energetic al cladirilor cu destinatie de locuinte pentru consumatorii vulnerabili, potrivit Legii nr. 372/2005 privind performanta energetica a cladirilor, republicata.

(4) Masurile de sprijin prevazute la alin. (1) - (3) pot fi acordate si sub forma ajutoarelor de urgenta prevazute la art. 28 alin. (2) din Legea nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 10. -

Ajutoarele pentru incalzire, acordate in conditiile prezentei legi, nu se iau in calcul la stabilirea dreptului la ajutor social in conditiile Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a dreptului la alocatie pentru sustinerea familiei acordat in conditiile Legii nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ori a obligatiilor legale de intretinere.

SECTIUNEA a 2-a

Ajutorul pentru incalzirea locuintei - reglementari speciale pentru facturarea si plata energiei termice

Art. 11. -

(1) Modul de facturare si de plata a contravalorii energiei termice consumate pentru incalzire de catre asociatiile de proprietari/locatari sau persoanele fizice, care sunt titulari de contracte de furnizare a energiei termice/conventii individuale, poate fi:

a) pe baza consumului lunar efectiv;

b) pe baza consumului lunar efectiv, cu plata in transe procentuale, pe o perioada de referinta cu durata de 12 luni.

(2) Modalitatea de plata conform prevederilor alin. (1) lit. b), termenul scadent, precum si stabilirea perioadei de referinta se aproba prin hotarare a consiliului local.

(3) Pentru familiile si persoanele singure care utilizeaza pentru incalzirea locuintei energie termica furnizata in sistem centralizat si care beneficiaza de ajutoare, in conditiile prevazute de prezenta lege, facturarea si plata consumului de energie termica se fac doar pe baza consumului efectiv, conform prevederilor alin. (1) lit. a).

Art. 12. -

(1) La solicitarea scrisa a titularilor de contract de furnizare a energiei termice/conventie individuala, furnizorii aplica modul de plata a contravalorii energiei termice in transe procentuale, valabil pe durata unei perioade de referinta, in baza unui act aditional la contractul de furnizare a energiei termice/conventia individuala.

(2) Optiunea titularilor de contract de furnizare a energiei termice/conventie individuala asupra modului de plata a contravalorii energiei termice in transe procentuale se comunica furnizorilor cu cel mult 30 de zile inaintea inceperii perioadei de referinta.

Art. 13. -

(1) Furnizorii de energie termica au obligatia sa accepte, la solicitarea titularilor de contract de furnizare a energiei termice/conventie individuala, facturarea in conditiile prevederilor art. 11.

(2) Titularii de contract de furnizare a energiei termice/conventie individuala sunt obligati sa achite facturile in termen de 15 zile de la data primirii acestora in situatia prevazuta la art. 11 alin. (1) lit. a), respectiv in termen de 15 zile de la scadentele mentionate in factura, in situatia prevazuta la art. 11 alin. (1) lit. b). Data emiterii facturii si scadentele se mentioneaza in factura . Neachitarea facturii in termen de 30 de zile de la scadenta atrage penalitati de intarziere, conform prevederilor art. 42 alin. (10) din Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

SECTIUNEA a 3-a

Ajutorul pentru incalzirea locuintei - modul de stabilire si acordare

Art. 14. -

(1) Ajutorul pentru incalzire se acorda pe baza de cerere si declaratie pe propria raspundere privind componenta familiei, veniturile acesteia si sistemul de incalzire utilizat.

(2) Formularul de cerere si declaratie pe propria raspundere se completeaza potrivit modelului stabilit in anexa nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 50/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) La completarea formularului, titularul are obligatia de a mentiona corect componenta familiei, veniturile membrilor acesteia, precum si bunurile mobile si imobile detinute, asa cum sunt acestea trecute in formularul prevazut la alin. (2).

(4) In vederea stabilirii dreptului la ajutor pentru incalzire, primarii solicita acte doveditoare care atesta identitatea si veniturile realizate de membrii familiei.

(5) In aplicarea prevederilor alin. (4) primarul stabileste dreptul la ajutor pentru incalzire, solicitand informatii altor institutii/autoritati sau, dupa caz, pe baza anchetei sociale efectuate de serviciul public de asistenta sociala.

(6) Pe parcursul sezonului rece, la sesizarea tertilor, la solicitarea agentiilor pentru plati si inspectie sociala, denumite in continuare agentii teritoriale, sau din oficiu, serviciul public de asistenta sociala efectueaza anchete sociale pentru verificarea situatiilor semnalate si determinarea cazurilor de eroare si frauda.

(7) In cazul solicitarii ajutorului pentru energie electrica, anchetele sociale se efectueaza obligatoriu, pentru toate situatiile, in termen de 15 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii, in vederea verificarii sistemului de incalzire utilizat. Fac exceptie beneficiarii de ajutor social acordat in baza Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, si beneficiarii de alocatii pentru sustinerea familiei acordate in baza Legii nr. 277/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru care au fost efectuate deja anchetele sociale.

Art. 15. -

(1) In cazul ajutorului pentru energie termica, formularele de cerere si declaratie pe propria raspundere sunt transmise furnizorilor de catre primarii, pana la data de 15 septembrie a fiecarui an.

(2) Furnizorii prevazuti la alin. (1) transmit formularele catre titularii de contract/conventie individuala, respectiv consumatorilor individuali si asociatiilor de proprietari/locatari, pana la data de 25 septembrie a fiecarui an.

(3) Pentru gaze naturale, energie electrica si combustibili solizi si/sau petrolieri, formularele de cerere si declaratie pe propria raspundere sunt puse la dispozitia solicitantilor de catre primarii.

(4) Solicitantul ajutorului pentru incalzirea locuintei poate intra in posesia formularului de cerere si declaratie pe propria raspundere, care se publica pe site-ul autoritatii administratiei publice locale sau, dupa caz, al agentiei teritoriale.

Art. 16. -

Pentru acordarea ajutorului pentru incalzire, indiferent de sistemul de incalzire utilizat, cererile si declaratiile pe propria raspundere se depun, individual sau prin asociatiile de proprietari/locatari, la primaria comunei, orasului, municipiului ori, dupa caz, a sectorului municipiului Bucuresti in a carei raza teritoriala se afla locuinta, de regula, pana la data de 15 octombrie a fiecarui an.

Art. 17. -

(1) Stabilirea dreptului la ajutorul pentru incalzire, indiferent de sistemul de incalzire utilizat, se realizeaza in conditiile prezentei legi, prin dispozitie a primarului, care se emite o singura data pentru toata perioada de acordare a ajutorului. Dispozitiile pot fi emise fie individual, fie pentru mai multi beneficiari, caz in care vor fi aduse la cunostinta solicitantilor individual .

(2) Dispozitiile prevazute la alin. (1) se comunica pana la data de 15 noiembrie titularilor ajutoarelor pentru incalzire, direct, prin intermediul furnizorilor sau prin asociatiile de proprietari/locatari.

(3) Pentru acordarea ajutoarelor pentru incalzire in termenul prevazut la alin. (2), primarii vor transmite agentiilor teritoriale, atat in scris, cat si in format electronic, situatia centralizatoare privind titularii ajutoarelor, pe fiecare sistem de incalzire, situatie care va contine si venitul mediu net lunar pe membru de familie/al persoanei singure, dupa caz, si valoarea ajutorului pentru incalzire calculata potrivit prevederilor art. 7.





Afişează Legea 226/2021 a consumatorului vulnerabil pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice