Legea insolventei actualizata 2024 - Legea 85/2014
Actualizata prin Ordonanta de urgenta nr. 71/2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 791 din 1 septembrie 2023
a) raportul administratorului concordatar, care analizeaza starea de dificultate;
b) indicarea administratorului concordatar contractat, documentele care ii atesta acestuia calitatea de practician in insolventa activ si asigurarea profesionala valabila;
c) declaratia debitorului potrivit careia acesta nu se afla in una dintre situatiile prevazute la lit. a) si b) ale art. 16.
(3) O procedura de concordat preventiv va putea fi deschisa si la cererea unuia sau mai multor creditori care detin o creanta certa si lichida, cu conditia obtinerii acordului prealabil al debitorului aflat in dificultate. Cererea va fi insotita de urmatoarele documente:
a) acordul debitorului, exprimat in scris, impreuna cu indicarea practicianului ales de acesta;
b) justificarea dificultatii, prin raportul administratorului concordatar, fie de catre debitor, fie de catre creditorul care formuleaza cererea;
c) declaratia debitorului potrivit careia acesta nu se afla in una dintre situatiile prevazute la lit. a) , b) si c) ale art. 16.
(4) In cazul in care creditorul are acordul debitorului, dar lipsesc celelalte documente care trebuie sa insoteasca cererea, judecatorul-sindic poate acorda un termen pentru depunerea acestora.
(5) Judecatorul-sindic, prin incheiere executorie, constatand indeplinite conditiile prevazute de art. 16, deschide procedura de concordat preventiv si numeste administratorul concordatar contractat de catre debitor . Incheierea se comunica, in vederea efectuarii mentiunii, si catre registrul in care debitorul este inregistrat.
Articolul 24
(1) In termen de 60 de zile de la deschiderea procedurii, administratorul concordatar elaboreaza sau, dupa caz, asista debitorul in elaborarea planului de restructurare.
Planul de restructurare trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
a) datele de identificare ale debitorului si ale administratorului concordatar;
b) componenta patrimoniului debitorului, defalcata pe mase patrimoniale unde este cazul, respectiv activele si pasivele in momentul intocmirii planului de restructurare, valoarea acestora la data intocmirii planului;
c) analiza situatiei economice a debitorului, a situatiei salariatilor, precum si o descriere a cauzelor si a nivelului dificultatilor debitorului la momentul propunerii planului;
d) lista creantelor, cu identificarea creditorilor, grupate pe categorii de creante si impartite in:
- creante a caror realizare va fi afectata de planul de restructurare, cu indicarea gradului de indestulare a acestora;
- creante neafectate, impreuna cu o descriere a motivelor pentru care debitorul propune ca acestea sa nu fie afectate de planul de restructurare;
e) creantele in litigiu si tratamentul acestora; propunerea unui tratament pentru creantele in litigiu nu echivaleaza cu recunoasterea dreptului litigios;
f) expunere de motive care explica de ce planul de restructurare are perspective rezonabile de a preveni insolventa debitorului si de a asigura viabilitatea afacerii, inclusiv premisele necesare pentru reusita lui. Aceasta expunere de motive va fi realizata sau validata de catre administratorul concordatar;
g) masurile de restructurare propuse sau o combinatie a acestora, cum ar fi:
- restructurarea operationala a activitatilor desfasurate de debitor;
- schimbarea componentei, a conditiilor sau a structurii activelor sau pasivelor debitorului;
- valorificarea unor active ale debitorului;
- valorificarea intreprinderii ca ansamblu independent;
- fuziunea sau divizarea debitorului, in conditiile legii;
- modificarea structurii capitalului social al debitorului prin majorarea capitalului social prin cooptarea de noi actionari sau asociati sau prin conversia creantelor in actiuni, cu majorarea corespunzatoare a capitalului social;
h) modalitatile de informare si consultare a reprezentantilor salariatilor si modalitatile in care planul va afecta forta de munca a debitorului (proceduri de concedieri individuale, proceduri de concedieri colective, eventuale cazuri de suspendare a contractelor de munca din initiativa angajatorului, reducerea programului de lucru corespunzator reducerii temporare a activitatii) ;
i) bugetul de venituri si cheltuieli si fluxurile financiare estimate ale debitorului pe durata planului de restructurare, cu impartirea creditorilor intre titulari de creante afectate si titulari de creante neafectate;
j) finantarile noi, finantarile intermediare, precum si motivele pentru care sunt necesare pentru punerea in aplicare a planului;
k) simularea distribuirilor de care ar beneficia creditorii afectati in cazul scenariului urmatoarei alternative optime, scenariu care poate fi chiar falimentul, realizata pe baza unui raport de evaluare a activelor existente in patrimoniul debitorului, intocmit de un evaluator autorizat cu cel mult 6 luni anterior datei deschiderii procedurii, si prezentarea comparativa a acestor distribuiri cu cele prevazute a se realiza prin planul de restructurare;
l) testul creditorului privat intocmit potrivit art. 5 alin. (1) pct. 71, in cazul in care, prin plan, se propun reduceri ale creantei bugetare;
m) programul de plata a creantelor, raportat la fluxurile financiare si durata planului.
(2) Debitorul se asigura ca suma prevazuta in planul de restructurare pentru plata creantelor salariale este cel putin egala celei pe care ar obtine-o in cazul executarii silite, dar nu mai putin decat ar primi in scenariul urmatoarei alternative optime.
(3) Raportul de evaluare se va intocmi in functie de ipotezele care stau la baza masurilor de restructurare preconizat a fi propuse in planul de restructurare, astfel cum au fost indicate de debitor . Raportul poate fi consultat in format electronic de creditorii interesati.
(4) Debitorul are posibilitatea de a include in planul de restructurare creantele aflate in litigiu, in tot sau in parte, fara ca includerea acestora in planul de restructurare sa echivaleze cu recunoasterea dreptului litigios. Creantele in litigiu vor avea drept de vot cu valoarea inclusa in planul de restructurare.
(5) Dispozitiile art. 133 alin. (5) lit. K si art. 1351 se aplica corespunzator.
(6) In cazul contractelor a caror scadenta depaseste termenul prevazut pentru realizarea planului de restructurare sau al celor pentru care se propun esalonari de plata in afara acestei perioade, dupa inchiderea procedurii de concordat, acestea vor continua in conditiile agreate de parti.
(7) Termenul maxim pentru implementarea masurilor stabilite prin planul de restructurare este 48 de luni de la data omologarii acestuia prin hotarare executorie, cu posibilitatea prelungirii acestuia cu 12 luni. In primul an este obligatorie plata a minimum 10% din valoarea creantelor afectate prin concordat.
(8) Planul de restructurare se comunica de catre administratorul concordatar creditorilor ale caror creante sunt afectate prin mijloace de comunicare rapida, care permit dovedirea receptionarii documentelor transmise.
(9) Planul de restructurare va fi depus la dosarul cauzei. Despre depunerea si notificarea acestuia se face mentiune in registrul in care este inregistrat debitorul.
(10) Lista creantelor va avea ca referinta data deschiderii procedurii, urmand ca aceasta sa fie actualizata, daca este cazul, pe parcursul negocierii cu creditorii. Aceasta va mentiona cel putin urmatoarele informatii:
a) identificarea creditorului si adresa de contact;
b) valoarea creantelor;
c) categoriile si, daca este cazul, subcategoriile in care sunt grupate creantele in scopul votarii concordatului;
d) drepturi de preferinta.
Articolul 25
(1) De la data deschiderii procedurii de concordat se suspenda de drept toate executarile silite indreptate impotriva debitorului sau acestea nu incep, indiferent de natura creantei, pe o perioada de 4 luni. Pe parcursul duratei suspendarii se va suspenda si cursul prescriptiei dreptului de a cere executarea silita.
(2) Pe parcursul perioadei prevazute la alin. (1) nu se va putea dispune ridicarea masurii suspendarii.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , executarea silita a creantelor salariale nu este suspendata de drept . Aceasta poate fi suspendata de judecatorul-sindic la cererea debitorului, daca debitorul face dovada capacitatii platii sumelor pentru care se dispune suspendarea chiar si in mod esalonat, cel putin in cuantumul in care ar fi acoperite in procedura de executare silita.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
