Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2022 pentru completarea art. 52 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice
(1) Cadrul bugetar pe termen mediu constituie baza pentru elaborarea proiectului de buget anual.
(2) Ministerul Finantelor Publice motiveaza, in anexa separata la raportul la legea bugetara anuala, orice abatere a previziunilor si prioritatilor privind veniturile si cheltuielile care rezulta din cadrul bugetar pe termen mediu prevazut la alin. (1) .
(3) In caz de schimbare a Guvernului, noul Guvern, in cadrul mandatului sau, poate actualiza cadrul bugetar pe termen mediu, pentru a ilustra noile sale prioritati, si va evidentia diferentele fata de cadrul bugetar pe termen mediu anterior.
SECTIUNEA 2: Calendarul bugetar
Art. 31: Elaborarea prognozelor indicatorilor macroeconomici
Prognozele indicatorilor macroeconomici si sociali, in conformitate cu prevederile art. 28 lit. a) , se elaboreaza de catre Comisia Nationala de Prognoza, pana la data de 1 iunie a anului curent. Aceste prognoze vor fi actualizate, dupa caz, pe parcursul desfasurarii procesului bugetar si vor fi publicate pe site-ul Comisiei Nationale de Prognoza.
Art. 311: Analiza cheltuielilor publice
(1) Guvernul aproba, prin memorandum, pana la data de 15 iulie a fiecarui an, cadrul, tema, rapoartele de analiza a cheltuielilor publice si masurile stabilite pentru realizarea acestor analize, derulate de Ministerul Finantelor si ordonatorii principali de credite.
(2) Ministerul Finantelor, pentru activitatea de analiza a cheltuielilor publice, are urmatoarele competente:
a) coordoneaza activitatea de analiza a cheltuielilor publice;
b) are acces neingradit la acte, documente si informatii necesare exercitarii atributiilor sale pentru analiza cheltuielilor publice.
(3) Ministerul Finantelor, in exercitarea competentelor prevazute la alin. (2) , indeplineste urmatoarele atributii:
a) elaboreaza strategia multianuala de analiza a cheltuielilor bugetare, care se aproba de Guvern, prin memorandum;
b) efectueaza, periodic, impreuna cu ordonatorii principali de credite, analize ale cheltuielilor institutiilor publice finantate integral sau partial de la bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) lit. a) -h) , cu scopul de a identifica masuri care sa conduca la o eficienta sporita a utilizarii fondurilor publice de catre institutiile publice analizate;
c) solicita de la institutiile publice analizate rapoartele celorlalte organisme cu atributii de control financiar, fiscal, audit intern si inspectie bancara pentru a fi avute in vedere la realizarea analizei cheltuielilor publice;
d) pentru institutiile publice analizate, limitele de cheltuieli si, dupa caz, estimarile prevazute la art. 32 se stabilesc cu luarea in considerare a masurilor cuprinse in rapoartele de analiza a cheltuielilor publice, aprobate de catre Guvern;
e) urmareste stadiul de ducere la indeplinire a masurilor dispuse prin rapoartele aprobate de Guvern, pe care il informeaza anual, pana la sfarsitul lunii iunie a fiecarui an.
(4) Ordonatorii principali de credite au urmatoarele obligatii:
a) sa nominalizeze, la cererea Ministerului Finantelor, personalul de conducere si de executie pentru constituirea grupurilor de lucru si sa asigure participarea acestora la intreg procesul de analiza a cheltuielilor publice;
b) sa transmita la cererea Ministerului Finantelor si sa puna la dispozitia grupurilor de lucru actele, documentele, datele si informatiile solicitate, la termenele si in structura stabilite de acesta, si sa sprijine activitatea de analiza a cheltuielilor;
c) sa colaboreze cu Ministerul Finantelor la stabilirea cadrului analizei cheltuielilor publice;
d) sa duca la indeplinire masurile cuprinse in rapoartele aprobate de Guvern.
Art. 32: Limitele de cheltuieli
Ministerul Finantelor Publice va inainta Guvernului, pana la data de 31 iulie a fiecarui an, limitele de cheltuieli pentru anul bugetar urmator, precum si estimarile pentru urmatorii 3 ani, stabilite pe ordonatorii principali de credite.
Art. 33: Scrisoarea-cadru
(1) Ministrul finantelor publice va transmite ordonatorilor principali de credite, pana la data de 1 august a fiecarui an, o scrisoare-cadru, care va specifica contextul macroeconomic pe baza caruia vor fi intocmite proiectele de buget, metodologiile de elaborare a acestora, precum si limitele de cheltuieli aprobate de Guvern.
(2) Limitele de cheltuieli aprobate si stabilite pe ordonatori principali de credite potrivit alin. (1) pot fi redimensionate de catre Ministerul Finantelor Publice, pe baza prognozelor de toamna ale Comisiei Nationale de Prognoza sau in cazul modificarii ulterioare a legislatiei din domeniu, in functie de specificul ordonatorului principal de credite, cu informarea Guvernului.
Art. 34: Propunerile bugetare ale ordonatorilor principali de credite
(1) Ordonatorii principali de credite au obligatia ca, pana la data de 1 septembrie a fiecarui an, sa depuna la Ministerul Finantelor Publice propunerile pentru proiectul de buget si anexele la acesta, pentru anul bugetar urmator, cu incadrarea in limitele de cheltuieli si estimarile pentru urmatorii 3 ani, comunicate potrivit art. 33, insotite de documentatii si fundamentari detaliate.
(2) Camera Deputatilor si Senatul, cu consultarea Guvernului, isi aproba bugetele proprii si le inainteaza Guvernului in vederea includerii lor in proiectul bugetului de stat .
(3) Autoritatile administratiei publice locale au aceeasi obligatie pentru propunerile de transferuri consolidate si de sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat .
(4) In situatia in care ordonatorii principali de credite nu isi aliniaza propunerea de buget la strategia fiscal-bugetara si metodologia pentru elaborarea proiectului anual de buget, Ministerul Finantelor Publice va proceda in conformitate cu dispozitiile art. 21 alin. (3) din Legea nr. 69/2010.
(5) Proiectele de buget si anexele la acesta, refacute, se depun la Ministerul Finantelor Publice, pana la data de 15 septembrie a fiecarui an.
Art. 35: Transmiterea proiectului de buget la Guvern si Parlament/Raportul anual la buget
(1) Ministerul Finantelor Publice, pe baza proiectelor de buget ale ordonatorilor principali de credite si a bugetului propriu, intocmeste proiectele legilor bugetare si proiectele bugetelor, pe care le depune la Guvern pentru prima lectura, pana la data de 30 septembrie a fiecarui an.
(2) Proiectul legii bugetului de stat este insotit de un raport privind situatia macroeconomica pentru anul bugetar pentru care se elaboreaza proiectul de buget si proiectia acesteia in urmatorii 3 ani. Acest raport va cuprinde un rezumat al politicilor macroeconomice in contextul carora au fost elaborate proiectele de buget, precum si strategia Guvernului in domeniul investitiilor publice.
(3) Raportul si proiectele legilor bugetare anuale vor exprima politica fiscal-bugetara a Guvernului, precum si alte informatii relevante in domeniu .
(31) Ministerul Finantelor Publice, pe baza prognozelor de toamna ale Comisiei Nationale de Prognoza, definitiveaza proiectele de buget ale ordonatorilor principali de credite si al bugetului propriu si proiectele legilor bugetare anuale, pe care le depune la Guvern, pana la data de 1 noiembrie a fiecarui an.
(4) Dupa insusirea de catre Guvern a proiectelor legilor bugetare si de buget, prevazute la alin. (31) , acesta le supune spre adoptare Parlamentului, cel mai tarziu pana la data de 15 noiembrie a fiecarui an.
Art. 351: Transmiterea proiectului de buget la Guvern si Parlament in anii in care se organizeaza alegeri generale parlamentare in ultimele 3 luni ale anului
In cazul in care alegerile generale parlamentare sunt organizate in ultimele 3 luni ale anului, calendarul este urmatorul:
a) Ministerul Finantelor Publice, pe baza proiectelor de buget ale ordonatorilor principali de credite si a bugetului propriu, intocmeste proiectele legilor bugetare si proiectele bugetelor pe anul urmator, pe care le depune la Guvern in termen de 15 zile de la investirea noului Guvern, conform art. 103 din Constitutia Romaniei, republicata;
b) dupa insusirea de catre Guvern a proiectelor legilor bugetare si de buget, prevazute la art. 35 alin. (1) , acesta le supune spre adoptare Parlamentului cel mai tarziu in 20 de zile de la investire, fara a depasi data de 31 decembrie a anului in curs.
Art. 36: Aprobarea bugetului de catre Parlament
(1) Bugetele se aproba de Parlament pe ansamblu, pe parti, capitole, subcapitole, titluri, articole, precum si alineate, dupa caz, si pe ordonatorii principali de credite, pentru anul bugetar, precum si creditele de angajament pentru actiuni anuale si multianuale.
(2) Creditele bugetare si creditele de angajament estimate pentru urmatorii 3 ani sunt prezentate Parlamentului si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, avand valoare orientativa.
(3) Estimarile pentru urmatorii 3 ani reprezinta informatii privind necesarul de finantare pe termen mediu si nu vor face obiectul autorizarii pentru anii bugetari respectivi.
*) Aplicarea prevederilor art. 36 referitoare la creditele de angajament se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2018.
Art. 37: Procesul bugetar in cazul neaprobarii bugetului de catre Parlament
(1) Daca legile bugetare nu au fost adoptate cu cel putin 3 zile inainte de expirarea exercitiului bugetar, Guvernul indeplineste sarcinile prevazute in bugetul anului precedent, limitele lunare de cheltuieli neputand depasi de regula 1/12 din prevederile bugetelor anului precedent, cu exceptia cazurilor deosebite, temeinic justificate de catre ordonatorii principali de credite, sau, dupa caz, 1/12 din sumele propuse in proiectul de buget, in situatia in care acestea sunt mai mici decat cele din anul precedent.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
