din anul 2007, atuul tau de DREPT!
559 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Financiar-Bancara » Legea 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata

Legea 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata

  Publicat: 31 Mar 2017       24806 citiri        Secţiunea: Legislatie Financiar-Bancara  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea nr. 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata

Publicata in Monitorul Oficial nr. 213 din 29 martie 2017

Posibilitate acordata, de catre Comisie, partilor carora aceasta le-a comunicat obiectiunile privind incalcarea dreptului comunitar al concurentei, de a-si face cunoscut punctul de vedere.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Sunt instrumentele negociabile emise in forma materiala sau evidentiate prin inscrieri in cont, care confera detinatorilor lor drepturi patrimoniale asupra emitentului - drepturi de proprietate sau drepturi de creanta asupra acestuia - conform legii si in conditiile specifice de emisiune a acestora.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Sunt instrumentele negociabile emise in forma materiala sau evidentiate prin inscrieri in cont, care confera detinatorilor lor drepturi patrimoniale asupra emitentului - drepturi de proprietate sau drepturi de creanta asupra acestuia - conform legii si in conditiile specifice de emisiune a acestora.
Stari, situatii, intamplari calitati sau alte date, care nu fac parte din continutul infractiunii,
Expert contabil independent care intocmeste rapoarte anuale in folosul actionarilor, continand
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Informatii, date sau documente detinute de o persoana in virtutea profesiei sau functiei, referitoare la viata intima, sanatate sau orice alta situatie cu privire la o anumita persoana.
Este o conventie internationala in domeniul financiar-valutar si monetar, incheiata in anul 1944 cu ocazia Conferintei monetare internationale care a avut loc la Bretton Woods.
Termenul autoritate competenta desemneaza, ministrul, ministrii sau o alta autoritate echivalenta responsabila de regimurile de securitate sociala pe intreg teritoriul sau pe orice portiune a teritoriului statului in cauza.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Termenul autoritate competenta desemneaza, ministrul, ministrii sau o alta autoritate echivalenta responsabila de regimurile de securitate sociala pe intreg teritoriul sau pe orice portiune a teritoriului statului in cauza.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Sunt instrumentele negociabile emise in forma materiala sau evidentiate prin inscrieri in cont, care confera detinatorilor lor drepturi patrimoniale asupra emitentului - drepturi de proprietate sau drepturi de creanta asupra acestuia - conform legii si in conditiile specifice de emisiune a acestora.
Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.

b) sa solicite ca emitentul sa faca publice informatiile prevazute la lit. a) prin modalitatile si in termenele considerate necesare de catre A.S.F. In cazul in care emitentul sau persoanele care il controleaza sau care sunt controlate de acesta nu publica informatiile, A.S.F. poate, dupa audierea emitentului, sa publice din proprie initiativa informatiile respective;

c) sa solicite din partea conducerii emitentilor si a conducerii detinatorilor de actiuni sau alte instrumente financiare sau din partea persoanelor mentionate la art. 70 sau art. 73 sa notifice informatiile impuse de prezenta lege sau de reglementarile A.S.F. si, dupa caz, sa furnizeze informatii si documente suplimentare;

d) sa suspende sau sa solicite pietei reglementate in cauza suspendarea tranzactionarii instrumentelor financiare pentru o perioada de cel mult 10 zile, in cazul in care aceasta are motive intemeiate sa considere ca emitentul nu a respectat dispozitiile prezentului titlu sau ale reglementarilor A.S.F. sau daca considera ca situatia emitentului este de asa natura incat tranzactionarea ar fi in detrimentul investitorilor;

e) sa interzica tranzactionarea pe o piata reglementata in cazul in care constata ca nu au fost respectate dispozitiile prezentului titlu sau ale reglementarilor A.S.F. sau in cazul in care A.S.F. prezuma, pe baza unor motive intemeiate, ca dispozitiile prezentului titlu au fost incalcate;

f) sa ia masuri astfel incat emitentul sa faca publice informatiile la timp in vederea garantarii unui acces optim si egal al publicului din toate statele membre in care se tranzactioneaza valorile mobiliare sau sa ia masuri adecvate, in cazul in care situatia se prezinta altfel;

g) sa faca public faptul ca un emitent sau un detinator de actiuni sau alte instrumente financiare sau una dintre persoanele mentionate la art. 70 sau 73 nu se conformeaza obligatiilor care ii revin;

h) sa verifice daca obligatiile de raportare si transmitere de informatii prevazute de prezentul titlu sunt indeplinite cu respectarea formatelor si a conditiilor stabilite prin lege si sa ia masurile necesare, in cazul in care constata existenta unor nereguli; si

i) sa efectueze inspectii la fata locului in teritoriu, la sediul entitatilor reglementate sau supravegheate si/sau, in cooperare cu alte autoritati, la sediul altor entitati ce intra sub incidenta prevederilor prezentei legi, cu respectarea legislatiei nationaie aplicabile, in scopul de a verifica respectarea dispozitiilor prezentului titlu si a reglementarilor emise in aplicarea acestuia;

j) sa decida ca valorile mobiliare admise la tranzactionare pe o piata reglementata sa fie retrase de la tranzactionare, in conditiile in care considera ca, datorita unor circumstante speciale, nu se mai poate mentine o piata ordonata pentru respectivele valori mobiliare.

(2) Fara a aduce atingere dispozitiilor alin. (1), A.S.F. este investita cu toate puterile de investigare necesare pentru exercitarea competentelor sale.

(3) Comunicarea catre A.S.F., de catre un auditor a oricaror informatii si/sau documente ca urmare a solicitarilor formulate in acest sens de A.S.F. conform alin. (1) lit. a) nu constituie o incalcare a vreunei restrictii referitoare la dezvaluirea de informatii impusa printr-un contract sau printr-un act cu putere de lege sau act administrativ si nu angajeaza responsabilitatea auditorului respectiv.

Art. 99. - (1) Obligatia privind secretul profesional se aplica in cazul tuturor persoanelor care lucreaza sau au lucrat pentru A.S.F. si pentru entitatile carora A.S.F. le-a delegat, eventual, anumite sarcini. Informatiile supuse regimului privind secretul profesional nu pot fi comunicate niciunei persoane sau autoritati, decat in conformitate cu legislatia nationala si actele administrative aplicabile.

(2) A.S.F. coopereaza cu autoritatile competente ale celorlalte state membre atunci cand este necesar pentru indeplinirea functiilor si exercitarea prerogativelor care ii sunt conferite prin prezentul titlu si le ofera asistenta .

(3) In exercitarea competentelor sale de sanctionare si de investigare, A.S.F. coopereaza cu autoritatile competente ale celorlalte state membre pentru a se asigura ca sanctiunile sau masurile dispuse produc rezultatele dorite si pentru a-si coordona eforturile atunci cand se ocupa de cazuri transfrontaliere.

(4) A.S.F. poate sesiza ESMA cu privire la situatiile in care o cerere de cooperare a fost respinsa sau nu i s-a dat curs in termen rezonabil si coopereaza cu aceasta in conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010, furnizandu-i toate informatiile necesare pentru indeplinirea sarcinilor care ii revin ESMA in temeiul acestui regulament.

(5) Prevederile alin. (1) nu impiedica schimbul de informatii confidentiale intre A.S.F. si alte autoritati competente. Informatiile astfel schimbate sunt reglementate de secretul profesional, obligatie care incumba persoanelor angajate sau anterior angajate de autoritatile competente care primesc informatiile.

(6) A.S.F. poate incheia acorduri de cooperare privind schimbul de informatii cu autoritatile sau organismele competente din tarile terte, abilitate de propria lor legislatie sa duca la indeplinire orice sarcina similara cu cele prevazute de dispozitiile legale referitoare la competentele A.S.F. privind supravegherea respectarii obligatiilor de transparenta ale emitentilor ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata. Acest schimb de informatii se supune unor garantii de secret profesional cel putin echivalente cu cele prevazute de prezentul articol si este destinat executarii prerogativelor de supraveghere ale autoritatilor sau organismelor respective, in cazul in care provin din alt stat membru, informatiile nu pot fi comunicate fara acordul expres al autoritatilor competente care le-au comunicat si, dupa caz, exclusiv in scopul pentru care si-au dat acordul .

Art. 100. - (1) In cazul in care A.S.F., in calitate de autoritate competenta atunci cand Romania este stat membru gazda pentru un emitent ale carui valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, constata ca emitentul sau un detinator de actiuni ori alte instrumente financiare sau persoana mentionata la art. 71 a comis nereguli sau si-a incalcat obligatiile, aceasta aduce la cunostinta aceste constatari autoritatii competente a statului membru de origine si ESMA.

(2) In cazul in care, in ciuda masurilor luate de autoritatea competenta a statului membru de origine sau daca aceste masuri se dovedesc inadecvate, emitentul sau detinatorul de valori mobiliare continua sa nu isi respecte obligatiile ce ii revin, A.S.F., in calitate de autoritate competenta atunci cand Romania este stat membru gazda, dupa informarea autoritatii competente a statului membru de origine, ia toate masurile necesare pentru protejarea investitorilor, in conformitate cu prevederile legale privind obligatiile de raportare si transparenta in legatura cu emitentii ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, informand in acest sens, in cel mai scurt timp, Comisia Europeana si ESMA.

TITLUL IV

Emitentii ale caror valori mobiliare sunt admise

la tranzactionare sau sunt tranzactionate

in cadrul unui sistem multilateral de tranzactionare

sau sistem organizat de tranzactionare

CAPITOLUL I

Dispozitii generale

Art. 101. - (1) Prevederile prezentului titlu stabilesc cadrul juridic aplicabil emitentilor ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare sau sunt tranzactionate, cu acordul lor, in cadrul unui sistem multilateral de tranzactionare sau in cadrul unui sistem organizat de tranzactionare, precum si obligatiile de raportare si transparenta ale acestor emitenti.

(2) Prevederile prezentului titlu nu sunt aplicabile in cazul titlurilor de participare emise de organismele de plasament colectiv, altele decat cele de tip inchis.

Art. 102. - In intelesul prezentului titlu, prin emitent se intelege o persoana juridica sau alta entitate legala reglementata de dreptul public sau privat, inclusiv un stat, ale carei valori mobiliare sunt admise la tranzactionare sau sunt tranzactionate, cu acordul sau, in cadrul unui sistem multilateral de tranzactionare sau in cadrul unui sistem organizat de tranzactionare.

CAPITOLUL II

Admiterea, inscrierea si retragerea valorilor mobiliare de la tranzactionarea

pe un sistem multilateral de tranzactionare sau sistem organizat de tranzactionare

Art. 103. - Admiterea sau, dupa caz, inscrierea la tranzactionare a valorilor mobiliare in cadrul unui sistem multilateral de tranzactionare sau in cadrul unui sistem organizat de tranzactionare se face in conformitate cu reglementarile proprii ale operatorului de sistem care administreaza respectivul sistem multilateral de tranzactionare sau sistem organizat de tranzactionare, aprobate de A.S.F.

Art. 104. - Conditiile de retragere a valorilor mobiliare de la tranzactionarea pe un sistem multilateral de tranzactionare sau sistem organizat de tranzactionare se stabilesc prin reglementari ale A.S.F. si sunt specificate in cadrul reglementarilor proprii ale operatorului de sistem care administreaza respectivul sistem multilateral de tranzactionare sau sistem organizat de tranzactionare.

CAPITOLUL III

Informarea periodica si continua

Art. 105. - Emitentii sunt obligati sa se inregistreze la A.S.F. si sa ridice certificatul emis ce atesta inregistrarea valorilor mobiliare, sa respecte cerintele de raportare stabilite prin reglementarile A.S.F., precum si cele ale operatorului sistemelor de tranzactionare pe care se tranzactioneaza valorile mobiliare emise de acestia.

Art. 106. - Prevederile art. 46 alin. (2)-(4), art. 62, art. 69- 76, art. 77 alin. (1), art. 78 alin. (1) si (2), art. 85-98 si art. 99 alin. (1)-(3), (5) si (6) se aplica in mod corespunzator si in cazul emitentilor ale caror valori mobiliare se tranzactioneaza in cadrul unui sistem multilateral de tranzactionare sau sistem organizat de tranzactionare, cu respectarea prevederilor art. 46 alin. (5).

Art. 107. - A.S.F. emite reglementari in aplicarea prevederilor prezentului titlu referitoare la obligatiile de transparenta si raportare ale emitentilor ale caror valori mobiliare sunt tranzactionate pe un sistem multilateral de tranzactionare sau pe un sistem organizat de tranzactionare.

TITLUL V

Abuzul pe piata

CAPITOLUL I

Dispozitii generale

Art. 108. - (1) Prezentul titlu stabileste cadrul legal al utilizarii abuzive a informatiilor privilegiate, al divulgarii neautorizate a informatiilor privilegiate si al manipularii pietei, precum si masuri pentru prevenirea abuzului pe piata .

(2) A.S.F. informeaza Comisia Europeana atunci cand are loc, prin modificarea legislatiei nationale, extinderea competentelor in privinta infractiunilor prevazute la art. 134 alin. (2)-(5), a tentativei prevazute la art. 135 alin. (1), precum si a instigarii si complicitatii la faptele prevazute la art. 134 alin. (2), (4) si (5) care au fost savarsite in afara Romaniei, in cazul in care:

a) autorul infractiunii isi are resedinta obisnuita pe teritoriul Romaniei; sau

b) infractiunea a fost savarsita in beneficiul unei persoane juridice avand sediul pe teritoriul Romaniei.

(3) In intelesul prezentului titlu prin emitent se intelege o entitate legala de drept privat sau public care emite sau intentioneaza sa emita instrumente financiare, emitentul fiind, in cazul certificatelor de depozit avand ca suport instrumente financiare, emitentul instrumentului financiar suport.

Art. 109. - Prevederile prezentului titlu se aplica:

a) instrumentelor financiare admise la tranzactionare pe o piata reglementata sau pentru care s-a depus o cerere de admitere la tranzactionare pe o piata reglementata;





Afişează Legea 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 24/2017    Banca Nationala a Romaniei

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Acordarea ajutorului financiar pentru achizitionarea de carti si programe educationale in format electronic. Legea 315/2006
Pronuntaţă de: Tribunalul Hunedoara - Sentinta civila nr. 1921/LM/2011 din data 15.11.2011

T.V.A. Export. Conditiile cotei 0 a taxei
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ,



Articole Juridice

Legea darii in plata: plafonul sumei imprumutate � mijloc de protectie sau element discriminatoriu
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constitutionalitatea Legii darii in plata
Sursa: Irina Maria Diculescu

Controverse jurisprudentiale in aplicarea Deciziei CCR nr. 405/2016 privind abuzul in serviciu
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Plasamentele considerate sigure (Art. 831 - 836 - Noul Cod Civil)
Sursa: EuroAvocatura.ro

Cum se impoziteaza veniturile obtinute de persoanele fizice din inchirieri?
Sursa: Contexpert.ro

Contracte comerciale: Noi reglementari privind executarea creantelor
Sursa: Avocatnet.ro