din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1775 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Codurile Esentiale » Codul Vamal al Romaniei, legea nr. 86/2006

Codul Vamal al Romaniei, legea nr. 86/2006

  Publicat: 16 Mar 2009       98716 citiri        Secţiunea: Codurile Esentiale  


Codul Vamal al Romaniei, legea nr. 86/2006. Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 350/ 19 aprilie 2006

Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Act adoptat de organele de stat,
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului penal.
Una din masurile preventive privative de libertate reglementata in Codul de procedura penala si prevazuta si de Constitutia Romaniei, revizuita.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Sunt acele mijloace prin care se constata elementele de fapt ce pot servi ca proba, inscrisurile, depozitiile martorilor, marturisirea, cercetarea la fata locului si expertiza.
Dovada pe care o poate face cel chemat sa raspunda pentru insulta sau calomnie, in scopul de a stabili adevarul afirmatiei sau imputarii facute si a inlatura astfel caracterul penal al faptei.
In cadrul grupurilor de societati, consta in impartirea puterii de decizie la o societate exploatata in comun, in virtutea unui acord intre asociati sau actionari.
Una din masurile preventive privative de libertate reglementata in Codul de procedura penala si prevazuta si de Constitutia Romaniei, revizuita.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.


Art. 7
(1) Directiile regionale vamale si birourile vamale sunt unitati subordonate Autoritatii Nationale a Vamilor.
(2) Deschiderea de noi birouri vamale de frontiera sau inchiderea celor existente se face prin hotarare a Guvernului.
(3) Directiile regionale vamale, birourile vamale de interior si punctele vamale se infiinteaza prin decizia Autoritatii Nationale a Vamilor.

Art. 8
Autoritatea vamala isi desfasoara activitatea in sedii proprii sau, cand acest lucru nu este posibil, in spatii date in folosinta gratuita de catre detinatorii legali.

Sectiunea 2 - Atributiile autoritatii vamale



Art. 9
(1) Autoritatea vamala exercita, in cadrul politicii vamale a statului, atributiile conferite prin reglementarile vamale pentru realizarea controlului vamal al marfurilor introduse sau scoase din tara.
(2) Controlul vamal se efectueaza la birourile si punctele vamale de catre personalul autoritatii vamale, sub indrumarea si controlul directiilor regionale vamale si al Autoritatii Nationale a Vamilor.
(3) In cazurile si conditiile prevazute de prezentul cod si de Regulamentul vamal, controlul vamal se poate efectua si in alte locuri decat cele prevazute la alin.(2).

Art. 10
(1) Autoritatea vamala are dreptul sa efectueze controlul vamal al mijloacelor de transport si al marfurilor, precum si al bunurilor si valorilor apartinand persoanelor fizice, prezentate la introducerea sau scoaterea lor din tara.
(2) In cazul in care se refuza prezentarea, autoritatea vamala are dreptul sa efectueze controlul vamal, din proprie initiativa, fara acordul titularului.
(3) Cand exista indicii temeinice de frauda, se poate efectua, cu aprobarea sefului biroului vamal, controlul vamal corporal sumar, cu respectarea normelor de igiena si in incaperi separate, de catre persoane de acelasi sex cu persoana controlata.
Se considera ca exista indicii temeinice de frauda in situatiile cand agentul vamal:
a) descopera, in timpul controlului, indicii cu privire la existenta unor marfuri nedeclarate sau ascunse;
b) detine informatii despre intentia persoanei controlate de a savarsi contraventii sau infractiuni vamale;
c) poseda date ca persoana controlata a savarsit contraventii sau infractiuni vamale;
d) constata comportamente neobisnuite din partea persoanei controlate.
(4) Controlul vamal corporal sumar nu are caracterul perchezitiei corporale prevazute in Codul de procedura penala.

Art. 11
(1) Autoritatea vamala, cand are informatii cu privire la persoanele care, la trecerea frontierei de stat, ar transporta droguri sau precursori ai acestora ascunse in corpul lor, poate, pe baza consimtamantului acestora, sa le supuna unui examen de investigare medicala.
(2) In caz de refuz, agentul vamal solicita parchetului in a carei raza de competenta se afla biroul vamal autorizarea pentru examinarea medicala si retinerea persoanei. Rezultatele examinarii medicale se prezinta parchetului in scopul aplicarii procedurilor penale.

Art. 12
(1) Personalul vamal este investit cu exercitiul autoritatii publice si are dreptul sa conduca la sediul biroului vamal persoanele suspecte de incalcarea reglementarilor vamale, a caror identitate nu a putut fi stabilita in conditiile legii.
(2) Echipajele mobile ale autoritatii vamale, identificabile prin dotari si insemne specifice, au dreptul de a opri mijloacele de transport, in vederea verificarii respectarii reglementarilor vamale, folosind semnale formale specifice. Cand conducatorii mijloacelor de transport refuza sa opreasca, pot fi utilizate, pentru imobilizare, si alte modalitati prevazute de lege.
(3) In caz de infractiuni flagrante, personalul vamal are obligatia sa inainteze de indata procurorului pe faptuitor, impreuna cu lucrarile efectuate si mijloacele de proba .

Art. 13
(1) Personalul vamal abilitat are dreptul ca, in vederea efectuarii controlului vamal in conditiile legii, sa urce la bordul oricaror nave, inclusiv al celor militare, aflate in porturile maritime sau fluviale, precum si in rada acestora.
(2) Comandantul sau, in absenta acestuia, secundul navei comerciale sau militare, este obligat sa primeasca autoritatea vamala, sa o insoteasca in timpul controlului si sa ii creeze posibilitatea de a verifica orice loc de pe nava susceptibil de a ascunde marfuri sau valori supuse reglementarilor vamale.
(3) Prevederile alin.(1) si (2) se aplica si aeronavelor comerciale sau militare aflate in aeroporturi, la sosirea sau plecarea din tara.

Art. 14
(1) Autoritatea vamala poate controla marfurile supuse reglementarilor vamale, in orice loc s-ar afla pe teritoriul tarii. Pe durata controlului si verificarilor efectuate de personalul vamal cu atributii in acest domeniu, se pot retine, potrivit legii, de la persoanele fizice si juridice, documente de orice natura si pe orice fel de suport, care pot facilita indeplinirea misiunii de control . Retinerea documentelor se face pe baza unui procesverbal.
(2) In acest scop, autoritatea vamala poate:
a) verifica, in conditiile legii, cladiri, depozite, terenuri, mijloace de transport susceptibile de a transporta marfuri supuse unui regim vamal sau care ar trebui supuse unui regim vamal, precum si orice alte obiective;
b) preleva, in conditiile legii, probe pe care le analizeaza in laboratoarele proprii sau agreate, in vederea identificarii si expertizarii marfurilor;
c) efectua investigatii, supravegheri si verificari in cazurile in care sunt semnalate situatii de incalcare a reglementarilor vamale;
d) desfasura activitatile necesare pentru gestionarea riscurilor;
e) exercita controlul ulterior la sediul agentilor economici asupra schimbului de marfuri dintre Romania si alte tari, in scopul verificarii respectarii reglementarilor vamale;
f) identifica, pe baza de documente, persoanele care se afla in raza de activitate a biroului vamal, precum si persoanele care au legatura cu marfurile si se afla in locurile verificate potrivit lit.a);





Afişează Codul Vamal al Romaniei, legea nr. 86/2006 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul Vamal

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti



Articole Juridice

Efectele ofertei de angajare in raporturile juridice de munca
Sursa: MCP avocati

Contestarea caracterului formal al deciziei de sanctionare disciplinara
Sursa: MCP avocati

Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice
Sursa: MCP avocati

Calculul termenului de preaviz prin lumina Deciziei ICCJ nr. 8/20.05.2024
Sursa: MCP avocati

Activarea clauzei de neconcurenta in contextul incetarii contractului individual de munca
Sursa: MCP avocati

Nemotivarea deciziei de concediere. Protectia salariatilor impotriva concedierilor abuzive
Sursa: MCP avocati

Oportunitatea - prerogativa angajatorului de a-si organiza activitatea. Rolul activ al instantei de judecata in aflarea adevarului
Sursa: MCP avocati