din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2363 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social

LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social

  Publicat: 26 Dec 2022       16168 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
LEGEA nr. 367/2022 privind dialogul social (Inlocuieste Legea nr. 62/2011)

Publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1238 din 22 decembrie 2022

Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Act adoptat de organele de stat,
Document elaborat de Consiliul Europei, la Torino, la 18 octombrie 1961 si intrat in vigoare la 26 februarie 1965. Pana la adoptarea Cartei sociale europene (revizuite), la Strasbourg, la 3 mai 1996, Carta din 1961 a fost modificata si completata succesiv in 1988, 1991 si 1995.
Este o modalitate principala de exprimare a consimtamantului de catre statele care au luat parte la negocierea tratatului si care este prevazuta si ceruta de dreptul intern al statelor semnatare, modalitate prin care tratatul este supus controlului parlamentar.
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.

c) situatie cumulativa, semnata de reprezentantul legal al federatiei patronale, cuprinzand lista unitatilor membre;
d) certificat eliberat de Inspectia Muncii, privind numarul de angajati/lucratori ai unitatilor cuprinse in lista prevazuta la lit. c), pe baza informatiilor extrase din baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii cu registrele generale de evidenta a salariatilor depuse de angajatori. Eliberarea certificatului in acest scop se face gratuit;
e) sectorul de negociere colectiva si numarul de angajati/ lucratori din sectorul de negociere colectiva din sistemul privat la nivelul caruia se solicita reprezentativitatea, conform adresei Institutului National de Statistica.

Articolul 81
(1) Anterior depunerii dosarului de reprezentativitate la Tribunalul Municipiului Bucuresti, confederatiile si federatiile patronale vor depune o copie in format electronic a respectivului dosar la ministerul responsabil cu dialogul social care o va inregistra si va emite dovada in acest sens.
(2) Dupa constatarea reprezentativitatii federatiilor sau confederatiilor patronale, Tribunalul Municipiului Bucuresti va inscrie in registrul special data hotararii de admitere a cererii de constatare a reprezentativitatii.
(3) Confederatiile si federatiile patronale sunt obligate ca, in termen de 5 de zile lucratoare de la comunicarea hotararii judecatoresti de constatare a reprezentativitatii, sa transmita in format electronic o copie a acesteia ministerului responsabil cu dialogul social.
(4) O copie a dosarului prevazut la alin. (1) si o copie a hotararii judecatoresti de constatare a reprezentativitatii vor fi publicate pe site-ul ministerului responsabil cu dialogul social in termen de 5 zile lucratoare de la depunerea dosarului, respectiv de la primirea hotararii.
Titlul IV Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social

Articolul 82
In vederea promovarii bunelor practici din domeniul dialogului social tripartit la cel mai inalt nivel, se constituie Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social, denumit in continuare Consiliul National Tripartit, organism consultativ la nivel national al partenerilor de dialog social.

Articolul 83
(1) Consiliul National Tripartit are urmatoarea componenta:
a) presedintii confederatiilor patronale reprezentative la nivel national;
b) presedintii confederatiilor sindicale reprezentative la nivel national;
c) reprezentanti ai Guvernului, desemnati prin decizie a primministrului, cel putin la nivel de secretar de stat, din fiecare minister, precum si din alte structuri ale statului, conform celor convenite cu partenerii de dialog social;
d) presedintele Consiliului Economic si Social si alti membri conveniti cu partenerii de dialog social.
(2) Membrii titulari ai Consiliului National Tripartit pot fi inlocuiti, in mod exceptional, de reprezentanti mandatati in mod explicit in acest scop.

Articolul 84
Consiliul National Tripartit este prezidat de primministru, loctiitorul de drept al acestuia fiind ministrul responsabil cu dialogul social.

Articolul 85
Principale atributii ale Consiliului National Tripartit sunt:
a) asigurarea cadrului de consultare pentru stabilirea salariului minim garantat in plata;
b) dezbaterea si analiza proiectelor de programe si strategii elaborate la nivel guvernamental;
c) elaborarea si sustinerea implementarii strategiilor, programelor, metodologiilor si standardelor in domeniul dialogului social;
d) solutionarea pe calea dialogului tripartit a diferendelor de natura sociala si economica;
e) negocierea si incheierea acordurilor si pactelor sociale, precum si a altor intelegeri la nivel national si monitorizarea aplicarii acestora;
f) stabilirea sectoarelor de negociere colectiva in care partenerii sociali convin sa negocieze colectiv, care se aproba prin hotarare a Guvernului;
g) analizarea si dezbaterea plangerilor sindicale si patronale inaintate la Biroul International al Muncii, al Organizatiei Internationale a Muncii, in conformitate cu prevederile din Constitutia acesteia;
h) analizarea si dezbaterea programelor nationale de reforma si a recomandarilor specifice de tara formulate de Comisia Europeana;
i) analizarea si dezbaterea raportului privind Carta Sociala Europeana revizuita solicitat de Comitetul European pentru Drepturi Sociale, precum si a raportului privind conventiile Organizatiei Internationale a Muncii ratificate de Romania;
j) reexaminarea la intervale adecvate a conventiilor neratificate si a recomandarilor Organizatiei Internationale a Muncii carora nu s-a dat inca efect, pentru adoptarea masurilor de promovare a implementarii si ratificarea acestora, dupa caz;
k) analizarea intrebarilor care decurg din rapoartele care urmeaza sa fie inaintate Biroului International al Muncii in temeiul art. 22 din Constitutia Organizatiei Internationale a Muncii;
l) propuneri de denuntare a conventiilor ratificate;
m) alte atributii convenite intre parti.

Articolul 86
Secretariatul Consiliului National Tripartit este asigurat de ministerul responsabil cu dialogul social.

Articolul 87
Consiliul National Tripartit isi elaboreaza regulamentul propriu de organizare si functionare, care se aproba in plenul acestuia.

Articolul 88
(1) Consiliului National Tripartit se intruneste, de regula, in prima luna a fiecarui trimestru. Convocarea Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social se va face de catre primministru sau loctiitorul sau de drept .
(2) In cazul in care prim-ministrul sau loctiitorul sau de drept nu convoaca Consiliul National Tripartit conform alin. (1), acesta poate fi convocat, in luna urmatoare, prin initiativa a doua confederatii sindicale sau a doua confederatii patronale, reprezentative la nivel national.




Afişează LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea dialogului social    Legea nr. 367/2022.Legea dialogului social 2023

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Greva, context in care angajatorul poate dispune concedierea salariatilor?
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Momentul de la care curge termenul de prescriptie al dreptului material la actiune privind plata despagubirilor pentru pagubele produse de salariati
Pronuntaţă de: Tribunalul Arges

Organizatie sindicala. Calitate procesuala activa
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 587/4 octombrie 2018

Conflict de munca cu element de extraneitate. Competenta teritoriala. Conflict negativ de competenta
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 208 din 28 ianuarie 2020

Salariatul aflat in somaj tehnic avea obligatia de a se prezenta la serviciu si de a indeplini sarcinile trasate de conducerea societatii
Pronuntaţă de: Tribunalul Covasna - Sentinta civila nr. 1119 din data de 23 noiembrie 2017

Efectele Deciziei nr. 19/2019 pronuntata de ICCJ in ceea ce priveste curgerea termenului de prescriptie in cazul in care prejudiciul angajatorului este constatat prin decizie a Curtii de Conturi
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI � Decizia nr. 4957/ 05.11.2019

Recuperarea prejudiciului cauzat angajatorului de un salariat. Termenul de prescriptie.
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI � Decizia nr. 4376/ 09.10.2019

Modificarea unilaterala a contractului individual de munca prin schimbarea fisei postului. Termenul de contestare a deciziei curge de la momentul comunicarii fisei de post.
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 1275/2020 din 05.06.2020

Termenul legal de contestare a unei decizii de sanctionare disciplinara. 30 sau 45 de zile de la comunicare. Paralelism legislativ
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Constanta - Decizia civila nr. 27 din data de 21.01.2020



Articole Juridice

Transformarea unei societati de drept national in societate europeana (SE) nu trebuie sa reduca participarea sindicatelor la compunerea consiliului de supraveghere
Sursa: MCP Cabinet avocati

Contract individual de munca, Model 2021. PDF si Word editabil
Sursa: MCP Cabinet avocati

Motivarea decizie de concediere versus Oportunitatea acesteia. Solutii jurisprudentiale
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Numarul minim de salariati pentru constituirea unui sindicat � o incalcare a dreptului la libera asociere?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social � intre arbitru si factor de interventie arbitrara
Sursa: Irina Maria Diculescu

Termenul de apel in litigiile de munca � constitutionalitate si oportunitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Instituirea unei singure cai de atac in litigiile de munca si liberul acces la justitie
Sursa: Irina Maria Diculescu