Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Legislaţie » Codurile Esentiale » Legea nr. 145/2019 privind statutul politistilor de penitenciare

Legea nr. 145/2019 privind statutul politistilor de penitenciare

  Publicat: 31 Jul 2019       3633 citiri        Secţiunea: Codurile Esentiale  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Publicata in Monitorul Oficial nr. 631 din 30.07.2019.

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Act adoptat de organele de stat,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Aptitudine a persoanei de a-si da seama de sensul, importanta si urmarile actiunilor pe care le savarseste, precum si de a-si dirija liber vointa, potrivit cu scopurile urmarite.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Face parte din categoria infractiunilor de serviciu sau in legatura cu serviciul
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Persoana care face parte din conducerea unei institutii,
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.

CAPITOLUL I

Dispozitii generale

Articolul 1
Prezenta lege reglementeaza statutul functionarilor publici cu statut special din cadrul politiei penitenciare, denumiti in continuare politisti de penitenciare.

Articolul 2
(1) Administratia Nationala a Penitenciarelor si unitatile subordonate fac parte din institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala ale statului si constituie sistemul administratiei penitenciare, denumit in continuare politia penitenciara.
(2) Administratia Nationala a Penitenciarelor este institutie publica de interes national, cu personalitate juridica si sediul in municipiul Bucuresti.
(3) Organizarea, functionarea si atributiile Administratiei Nationale a Penitenciarelor se stabilesc prin hotarare a Guvernului.

Articolul 3
(1) Statutul special al politistului de penitenciare este conferit de natura atributiilor de serviciu care implica indatoriri si riscuri deosebite.
(2) In exercitarea atributiilor sale de serviciu, politistul de penitenciare este investit cu exercitiul autoritatii publice, in limitele competentelor stabilite prin lege. In executarea misiunilor de paza, escortare, supraveghere si interventie, precum si in alte situatii temeinic justificate, politistul de penitenciare poate folosi, in conditiile legii, tehnica, mijloacele si armamentul din dotare.
(3) Autoritatea functiei nu poate fi exercitata in interes personal.

Articolul 4
(1) Activitatea profesionala a personalului din sistemul administratiei penitenciare se desfasoara in interesul comunitatii, prin punerea in aplicare a legislatiei privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, in limitele competentelor stabilite prin lege.
(2) Personalul din sistemul administratiei penitenciare este obligat sa respecte drepturile si libertatile fundamentale ale omului, Constitutia si legile tarii, prevederile reglementarilor interne si sa indeplineasca ordinele si dispozitiile legale ale sefilor ierarhici privind activitatea sa profesionala.
(3) Politistul de penitenciare are dreptul sa refuze, in scris si motivat, indeplinirea dispozitiilor primite de la superiorul ierarhic, daca le considera ilegale. Daca cel care a emis dispozitia o formuleaza in scris si motivat, politistul de penitenciare este obligat sa o execute, cu exceptia cazului in care aceasta este vadit ilegala. Politistul de penitenciare este obligat sa aduca la cunostinta superiorului ierarhic al persoanei care a emis dispozitia aceste situatii.

Articolul 5
Exercitarea functiei publice din sistemul administratiei penitenciare se conduce dupa urmatoarele principii:
a) supunerea deplina fata de lege;
b) respectarea drepturilor persoanelor private de libertate, in conditiile prevazute de lege;
c) egalitatea sanselor, pe baza meritelor si capacitatii profesionale;
d) responsabilitate si impartialitate;
e) eficacitatea si indeplinirea atributiilor in interes public;
f) eficienta in utilizarea resurselor;
g) ierarhia organizatorica si functionala.

Articolul 6
(1) Valorile etice in sistemul administratiei penitenciare sunt: integritatea, obiectivitatea, transparenta, receptivitatea si responsabilitatea profesionala.
(2) Personalul din sistemul administratiei penitenciare va promova si va respecta principiile si valorile etice ale serviciului public in activitatea profesionala si in relatiile cu cetatenii, precum si masurile legale referitoare la transparenta decizionala, conflictul de interese si incompatibilitati.

CAPITOLUL II
Clasificarea functiilor politistilor de penitenciare. Categorii de functii si grade profesionale

Articolul 7
Politistii de penitenciare sunt debutanti sau definitivi.

Articolul 8
Politistii de penitenciare debutanti sunt persoanele care ocupa, in urma concursului sau examenului, o functie publica in sistemul administratiei penitenciare, pana la definitivare.

Articolul 9
(1) Politistii de penitenciare se impart in doua categorii, in raport cu nivelul minim al studiilor necesare, dupa cum urmeaza:
a) categoria ofiterilor - cuprinde politistii de penitenciare cu studii superioare, absolvite cu diploma de licenta emisa de institutii acreditate, potrivit legii;
b) categoria agentilor - cuprinde politistii de penitenciare cu studii liceale absolvite cu diploma de bacalaureat.
(2) Categoriile de politisti de penitenciare se impart pe grade profesionale, dupa cum urmeaza:
A. Categoria ofiterilor de politie penitenciara:
a) chestor sef de politie penitenciara;
b) chestor sef adjunct de politie penitenciara;
c) chestor principal de politie penitenciara;
d) chestor de politie penitenciara;
e) comisar sef de politie penitenciara;
f) comisar de politie penitenciara;
g) subcomisar de politie penitenciara;
h) inspector principal de politie penitenciara;
i) inspector de politie penitenciara;



Afişează Legea nr. 145/2019 privind statutul politistilor de penitenciare pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 145/2019    Statutul Politistilor de penitenciare



Comentează: Legea nr. 145/2019 privind statutul politistilor de penitenciare