din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1762 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social

LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social

  Publicat: 26 Dec 2022       16178 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
LEGEA nr. 367/2022 privind dialogul social (Inlocuieste Legea nr. 62/2011)

Publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1238 din 22 decembrie 2022

Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Inainte de deschiderea negocierilor de aderare la Uniunea Europeana , Comisia evalueaza legislatia fiecarui stat candidat, pentru a stabili un program de lucru si pentru a defini pozitiile de negociere.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
Exceptio non adimpleti contractus este expresia latina ; dreptul oricareia din partile unui cotract bilateral, sinalagmatic, de a refuza indeplinirea obligatiilor pe care si le-a asumat, atata vreme cat cealalta parte nu-si indeplineste propriile sale obligatii.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Act adoptat de organele de stat,
Tranzactia este un contract prin care partile termina un proces inceput sau preintampina un proces ce se poate naste (art. 1704 Cod Civil) prin concesii reciproce, .


Articolul 104
(1) Contractele colective de munca, incheiate la orice nivel, pot fi semnate numai de reprezentantii mandatati in acest sens ai partilor care au negociat.
(2) In vederea aplicarii prevederilor art. 102, anterior incheierii si semnarii contractelor colective de munca, angajatorii membri ai organizatiilor patronale reprezentative la nivel de sector de negociere colectiva si la nivel national, dupa caz, precum si organizatiile sindicale membre ale federatiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectiva si ale confederatiilor sindicale reprezentative la nivel national, dupa caz, indreptatite sa participe la negocieri, isi vor imputernici reprezentantii sa negocieze si sa semneze prin mandat special.
Capitolul IV Negocierea colectiva in sistemul bugetar

Articolul 105
(1) Prin contractele/acordurile colective de munca incheiate pentru angajatii/lucratorii din sectorul bugetar nu pot fi negociate sau incluse clauze referitoare la drepturi salariale a caror acordare si cuantum sunt prevazute de legislatia in vigoare pentru categoria respectiva de personal.
(2) Prin exceptie de la prevederile art. 97, contractele colective de munca in sectorul bugetar se negociaza, in conditiile legii, dupa aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli ale ordonatorilor de credite, in limitele si in conditiile stabilite prin acestea.
(3) Drepturile salariale din sectorul bugetar se stabilesc prin lege in limite precise, care nu pot constitui obiect al negocierilor si nu pot fi modificate prin contracte colective de munca . In cazul in care drepturile salariale sunt stabilite de legi speciale intre limite minime si maxime, drepturile salariale concrete se determina prin negocieri colective, dar numai intre limitele legale.
(4) Clauzele cuprinse in contractele colective de munca incheiate cu incalcarea prevederilor alin. (1)-(3) sunt lovite de nulitate.
(5) Raspunderea pentru incheierea contractelor colective de munca cu nerespectarea prevederilor alin. (1)-(3) revine angajatorului.

Articolul 106
Negocierea acordurilor colective de munca pentru functionarii publici se face in conformitate cu dispozitiile legale in materie.
Capitolul V Incheierea contractelor colective de munca

Articolul 107
(1) In scopul asigurarii participarii la negocierea contractelor colective de munca la nivel de unitate, la nivel de grup de unitati, la nivel de sector de negociere colectiva si la nivel national, dupa caz, partea reprezentand angajatorul conform art. 102, transmite in scris tuturor partilor indreptatite sa negocieze contractul colectiv de munca anuntul privind intentia de incepere a negocierilor colective, cu cel putin 15 zile inainte de inceperea acestora.
(2) In cazul contractului colectiv de munca la nivel de sector de negociere colectiva, federatiile sindicale indreptatite sa participe la negocieri vor notifica partii patronale indreptatite sa participe la negocieri lista cu unitatile in care au membri, in vederea invitarii angajatorilor din acele unitati care nu fac parte din federatiile patronale indreptatite sa negocieze colectiv.
(3) Anuntul prevazut la alin. (1) trebuie sa cuprinda data, ora si locul stabilite pentru inceperea negocierilor.
(4) Partile indreptatite sa participe la negociere vor confirma in scris primirea invitatiei prevazuta la alin. (1), precum si acceptarea sau refuzul participarii la negociere, indiferent de partea care a initiat negocierea. Lipsa unui raspuns scris, coroborata cu prezentarea dovezii de invitare la negocieri, va fi interpretata ca refuz de participare la negocieri .
(5) Neinvitarea la negocieri a tuturor partilor indreptatite sa negocieze contractul colectiv de munca constituie motiv de neinregistrare a contractului colectiv de munca negociat.

Articolul 108
(1) Contractul colectiv de munca se incheie pe o perioada determinata, care nu poate fi mai mica de 12 luni si mai mare de 24 de luni, cu exceptia situatiei in care contractul colectiv de munca se incheie pe durata realizarii unei lucrari determinate.
(2) Partile pot hotari prelungirea aplicarii contractului colectiv de munca, in conditiile stabilite de prezenta lege, o singura data, cu cel mult 12 luni.
(3) In cazul in care intr-o unitate nu exista un contract colectiv de munca, angajatorul sau orice alta parte indreptatita sa participe la negocierea colectiva, conform prezentei legi, poate initia negocierea contractului colectiv de munca in orice moment.

Articolul 109
(1) Clauzele cuprinse in contractele colective de munca care sunt negociate cu incalcarea prevederilor art. 100 si art. 101 alin. (3) sunt lovite de nulitate.
(2) Nulitatea clauzelor contractuale se constata de catre instantele judecatoresti competente, la cererea partii interesate, fie pe cale de actiune, fie pe cale de exceptie .
(3) In cazul constatarii nulitatii unor clauze de catre instanta judecatoreasca, partea interesata poate cere renegocierea acestora, in perioada de valabilitate a contractului colectiv de munca .
(4) Pana la renegocierea clauzelor a caror nulitate a fost constatata, acestea sunt inlocuite cu prevederile mai favorabile angajatilor/lucratorilor, cuprinse in lege sau in contractul colectiv de munca aplicabil incheiat la nivelul superior, dupa caz.

Articolul 110
(1) Contractele colective de munca si actele aditionale la acestea se incheie in forma scrisa, se depun si se inregistreaza prin grija partilor, dupa cum urmeaza:
a) contractul colectiv de munca la nivel de unitate, la inspectoratul teritorial de munca;
b) contractele colective de munca incheiate la nivelul grupurilor de unitati, la nivelul sectoarelor de negociere colectiva si la nivel national, la ministerul responsabil cu dialogul social.
(2) Dosarul intocmit in vederea inregistrarii va cuprinde:
a) contractul colectiv de munca, in original, redactat in atatea exemplare cate parti semnatare sunt, plus unul pentru depozitar, semnate de catre parti;
b) dovada convocarii partilor indreptatite sa participe la negociere;
c) imputernicirile scrise pentru reprezentantii desemnati in vederea negocierii si semnarii contractului colectiv de munca;
d) dovezile de reprezentativitate ale partilor, lista de semnaturi ale membrilor de sindicat sau dovada incasarii cotizatiilor membrilor, cu specificarea numarului total de membri si/sau a proceselor-verbale de alegere a reprezentantilor angajatilor/lucratorilor. In cazul grupului de unitati constituit numai pentru negocierea unui contract colectiv de munca la acest nivel, partea patronala va face dovada constituirii grupului de unitati, conform art. 96 alin. (3) sau a prevederilor referitoare la companiile nationale, regiile autonome, institutiile si autoritatile publice;
e) procesele-verbale ale negocierii, redactate in atatea exemplare cate parti semnatare sunt, plus unul pentru depozitar, continand pozitia partilor;
f) mandatele prevazute la art. 104;
(3) In cazul contractelor negociate la nivelul sectoarelor de negociere colectiva, contractul colectiv de munca se inregistreaza la nivelul respectiv indiferent de numarul de angajati/lucratori din unitatile membre ale organizatiilor patronale semnatare.
(4) In situatia in care numarul de angajati/lucratori din unitatile membre ale organizatiilor patronale semnatare este mai mare decat 35% din numarul total al angajatilor/lucratorilor din sectorul de negociere colectiva, aplicarea contractului colectiv de munca inregistrat la nivelul unui sector de negociere colectiva poate fi extinsa la nivelul tuturor unitatilor din sector cu avizul conform al Consiliului National Tripartit si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(5) Daca nu sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (4), contractul se va aplica pentru toti angajatorii din sectorul de negociere colectiva, membri ai organizatiilor patronale semnatare, ori pentru angajatorii sau membrii organizatiilor patronale care au aderat ulterior la contract .
(6) In cazul angajatorilor care nu au participat la negocierea colectiva la nivel de sector de negociere colectiva, dar angajatii/lucratorii au fost reprezentati la negocierea colectiva de organizatiile sindicale semnatare, acestia pot adera la contractul colectiv de munca sectorial ulterior semnarii sale.




Afişează LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea dialogului social    Legea nr. 367/2022.Legea dialogului social 2023

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Greva, context in care angajatorul poate dispune concedierea salariatilor?
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Momentul de la care curge termenul de prescriptie al dreptului material la actiune privind plata despagubirilor pentru pagubele produse de salariati
Pronuntaţă de: Tribunalul Arges

Organizatie sindicala. Calitate procesuala activa
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 587/4 octombrie 2018

Conflict de munca cu element de extraneitate. Competenta teritoriala. Conflict negativ de competenta
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 208 din 28 ianuarie 2020

Salariatul aflat in somaj tehnic avea obligatia de a se prezenta la serviciu si de a indeplini sarcinile trasate de conducerea societatii
Pronuntaţă de: Tribunalul Covasna - Sentinta civila nr. 1119 din data de 23 noiembrie 2017

Efectele Deciziei nr. 19/2019 pronuntata de ICCJ in ceea ce priveste curgerea termenului de prescriptie in cazul in care prejudiciul angajatorului este constatat prin decizie a Curtii de Conturi
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI � Decizia nr. 4957/ 05.11.2019

Recuperarea prejudiciului cauzat angajatorului de un salariat. Termenul de prescriptie.
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI � Decizia nr. 4376/ 09.10.2019

Modificarea unilaterala a contractului individual de munca prin schimbarea fisei postului. Termenul de contestare a deciziei curge de la momentul comunicarii fisei de post.
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 1275/2020 din 05.06.2020

Termenul legal de contestare a unei decizii de sanctionare disciplinara. 30 sau 45 de zile de la comunicare. Paralelism legislativ
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Constanta - Decizia civila nr. 27 din data de 21.01.2020



Articole Juridice

Transformarea unei societati de drept national in societate europeana (SE) nu trebuie sa reduca participarea sindicatelor la compunerea consiliului de supraveghere
Sursa: MCP Cabinet avocati

Contract individual de munca, Model 2021. PDF si Word editabil
Sursa: MCP Cabinet avocati

Motivarea decizie de concediere versus Oportunitatea acesteia. Solutii jurisprudentiale
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Numarul minim de salariati pentru constituirea unui sindicat � o incalcare a dreptului la libera asociere?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social � intre arbitru si factor de interventie arbitrara
Sursa: Irina Maria Diculescu

Termenul de apel in litigiile de munca � constitutionalitate si oportunitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Instituirea unei singure cai de atac in litigiile de munca si liberul acces la justitie
Sursa: Irina Maria Diculescu